Welke band voor Canyon Neuron CF 8.0

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Himan schreef: di 5 februari 2019, 12:17 Ben wel een kilo afgevallen na mijn tocht zondag op de Forekaster zag ik vanmorgen, dus misschien moet ik ze toch maar laten zitten :D
Ieder nadeel heb zijn voordeel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Himan schreef: di 5 februari 2019, 12:17
aurelius schreef: di 5 februari 2019, 11:15 Hele goede overweging inderdaad... niet onbelangrijke/essentiele info... :winkie: .
Ben wel een kilo afgevallen na mijn tocht zondag op de Forekaster zag ik vanmorgen, dus misschien moet ik ze toch maar laten zitten :D
Heb je al meer gewicht gewonnen dan het verschil in gewicht van je banden :D

Groet, Jan
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Afbeelding

Ze zitten eronder :-q

Net even test rondje door de buurt gereden. Een hele andere fiets lijkt wel. Zit nu zo op snelheid tussen de 25 en 30 km/h.
Fiets rolt veel vlotter en komt ook veel makkelijker op snelheid. Het lompe en stroperige gevoel dat de Forekasters gaven is helemaal weg.
Zeker met dempers gelocked is fiets erg vlot en toch nog steeds comfortabel op asfalt.

Nog even alles gewogen: in maat L weegt fiets 13,4 kg netto ( 13,8 kg incl pedalen)
Fabrieksopgave 13,2 kg netto in maat M, dus dat komt goed overeen.
Met de Schwalbes nu 13,1 kg ( 13,5 kg incl pedalen)

Ik ben nu echt blij met mijn fiets. Heb zin in het weekend, dan kan ik weer lekker gaan knallen :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Well done! :-q Laat maar horen hoe ze verder bevallen!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Vandaag ronde gedaan van 3,5 uur naar De Loonse en Drunense Duinen. Daar beide lussen gereden. Vergeleken met vorige week ongeveer zelfde mix van mtb route ( Dorts, Cadettenkamp en Vrachelen) en asfalt. Gemiddelde snelheid was vandaag 21 km/h. Vorige week 19 km/h. Hartslag was hetzelfde.

Belangrijkste was dat het gevoel goed was. Fiets komt goed op snelheid en blijft ook goed op snelheid.
Ik ben ook erg enthousiast over de Racing Ray en Ralph t.o.v. van de Forekasters die er vorige week oplagen. Ik heb nergens verlies van grip gehad, dit terwijl ik de bochten steeds sneller durf te nemen.

Fiets doet nu precies wat ik wil. Misschien is fiets net iets minder fel en iets minder snel dan mijn hardtail, maar dit was voor het eerste dat ik beide lussen van de Duinen ( 2:10 uur onderweg) met plezier heb gereden. Normaal ben ik gebroken door al het gehobbel van de vele kuilen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat klinkt goed! :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

aurelius schreef: di 5 februari 2019, 21:12 Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.


Linkje aub ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

theemutz schreef: zo 10 februari 2019, 11:59
aurelius schreef: di 5 februari 2019, 21:12 Positieve bekrachtiging: Dts. Bike, groepstest met 9 trailfully’s: testwinnaar de Neuron, op de hielen gevolgd door de Spark. Beiden klimmen even goed als ze dalen, de Neuron heeft een frame met een tikkie meer liefde voor details gebouwd.
Voor wat het waard is, maar interessant leesvoer.
Linkje aub ?
Ik heb een abo.
Linkjes:
http://www.ako.nl/winkels/winkel/93/ako-maastricht-ns/
https://www.bike-magazin.de/magazin/heft_info.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

aurelius schreef: zo 10 februari 2019, 13:07
theemutz schreef: zo 10 februari 2019, 11:59

Linkje aub ?
Ik heb een abo.
Linkjes:
http://www.ako.nl/winkels/winkel/93/ako-maastricht-ns/
https://www.bike-magazin.de/magazin/heft_info.html
Bedankt voor de link, heb ‘m inmiddels al binnen met nog wat andere nummers.
Heb ook een abbo.... op een nieuwsgroep server :D

Vind het opvallend dat het nieuwe model Neuron 8.0 maar 200 gram lichter is dan de Neuron 7.0, terwijl de 8.0 een Carbon frame heeft en als duurdere versie meestal lichtere onderdelen.
Symbolio
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 12:47

Ik heb sinds 2 weken dezelfde fiets en ervaar exact dezelfde 'problemen' als jou. Fiets lijkt heel erg gezapig te fietsen waarbij ik het gevoel heb constant heel hard te zitten werken zonder dat er ook maar iets van snelheid aan te pas komt. Afgelopen weekend twee ritten gemaakt en in beide gevallen lag de snelheid circa 3,5 tot 5 km/h GEMIDDELD onder wat ik normaal doe op mijn thuisroute.

Grip genoeg maar vooruit komen is er vooralsnog niet bij. Het is extreem werken in elk geval. Hier de fiets in opbouw met de dropper omlaag:

Afbeelding
Himan
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: za 6 juli 2013, 19:24

Symbolio schreef: ma 11 februari 2019, 19:42 Ik heb sinds 2 weken dezelfde fiets en ervaar exact dezelfde 'problemen' als jou. Fiets lijkt heel erg gezapig te fietsen waarbij ik het gevoel heb constant heel hard te zitten werken zonder dat er ook maar iets van snelheid aan te pas komt. Afgelopen weekend twee ritten gemaakt en in beide gevallen lag de snelheid circa 3,5 tot 5 km/h GEMIDDELD onder wat ik normaal doe op mijn thuisroute.

Grip genoeg maar vooruit komen is er vooralsnog niet bij. Het is extreem werken in elk geval. Hier de fiets in opbouw met de dropper omlaag:

Afbeelding
Met de Schwalbe Racing Ralph/Ray is dat gevoel zeker weg. Ok, fiets voelt nog niet zo fel en direct als hardtail, maar daar krijg je zoveel meer comfort en rijplezier voor terug.
Ik heb gekeken en ik zit nu 2-3 km/h onder mijn PR tijden. Maar conditie is ook niet op top niveau. Ik verwacht dat als mijn conditie weer op niveau is het hooguit 1 km/h verschil maakt met hardtail.
Ik had mijn demper nog iets te soft en druk staat nu 30 psi hoger. Morgen en zondag ga ik weer een paar rondes doen. Ben benieuwd of dat nog verschil gaat maken. Sag was 35% (18mm)en nu 30% (15 mm). Ik vond fiets bij hard aanzetten en bij staan op de pedalen wel erg veel dijnen.
Ik adviseer jou om in ieder geval de banden te wijzigen, want die Forekasters vond ik ook niet mee te rijden. Zeker boven de 22 km/h en al helemaal boven de 25 km/h was het niet te doen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jongens, ‘niet zeuren’, wat hadden jullie dan verwacht van een trailbike? Gewoon harder trappen :-q .
Dat ‘ie minder vinnig accelereert, dat die wielen zwaarder zijn en die banden meer rolweerstand hebben, dat het iets meer deint staand op de pedalen of in de sprint... logisch en voorspelbaar.
Natuurlijk is en blijft het wat harder werken op het vlakke dan met een lichte hardtail als je hard wil rijden. RaRalph RaRay gaan het karakter van een trailfully niet wezenlijk veranderen, het helpt hoogstens een beetje wat rolweerstand betreft.
Wil je ‘echt’ een racy gevoel, snelheid, ‘efficientie’, in minder uitdagend terrein (ongeveer heel Nl voldoet hieraan, ‘t is niet anders), dan kies je een lichte race-marathonfully, of een XC HT die daar op geconcipieerd is.
Wil je een lekker comfortabele fiets met reserves voor steviger, steiler, technischer terrein, ‘fun’, meer bergafpotentie, dan kies je een Trailfully, of LTHT-achtige. Dat fietst inderdaad veel gemoedelijker... tot je ‘m bergaf (Zuiden land, buitenland?) eens echt de sporen kunt geven, tot het tijd wordt voor wat ‘airtime’, voor lekkere wortel- en rotspartijen... Dan vlieg je, deint er niks... (en daar beginnen de XC-hardtails en race-marathonfully’s dan weer tegen hun grenzen aan te lopen en wat meer te stuiteren...). Wel ff die Forkasters dan weer monteren, anders benut je het volle potentieel niet...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tip: check het Let’s Ride Aachenerwald topic eens en ga daar een keer mee... trailbike fun to the max (met Forkasters!) :-q . Baasje blij, Neuron blij...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie