Laag profiel zadel dames (met een beetje omfort)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Ik ben opzoek naar een laag zadel voor mijn vriendin, dit omdat ik wat centimeters wil winnen i.v.m. een dropper.
De Tranz-X is denk ik 1 á 2 cm te lang, ik heb de dropper licht aangepast zodat deze ietsjes dieper in het frame past.
Het nieuwe frame is een Cube Stereo die ik opbouw als een AM/Enduro fiets.

Ik heb al wat voorbeelden gezien, maar vaak erg stug, oncomfortabel en duur (carbon).
Wie heeft er een paar goede opties?

Als voorbeeld heb ik een PRO Turnix Offroad
Afbeelding
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Fi'zi;k Vitesse misschien, als die nog te vinden zijn? Dat is een slank model dameszadel, maar ik zit er zelf ook goed op :)
En een soortgelijk zitcomfort -maar dat is geen specifiek vrouwenzadel- heeft een Fabric Scoop.

Maar als je vriendin fijn zit op een korter breder model (zoiets als bijvoorbeeld een Selle Italia Lady) dan zijn deze zadels waarschijnlijk niet comfortabel voor haar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Mijn vriendin is in deze categorie erg te spreken over de Charge Ladle (nog goedkoop ook) en het damesmodel van ProLogo, misschien heb je hier wat aan!
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Heb het frame nog eens goed bekeken, blijkt dat er een uitstulping van een lasnaad in de zitbuis zit. Als ik deze verwijder zal de dropper nog een cm of 2 á 3 dieper kunnen, als extra gebruik ik alsnog een laag zadel.

Zit te denken aan een SDG Duster MTN P Steel.
Afbeelding
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HaiGe schreef: wo 6 februari 2019, 17:39 Heb het frame nog eens goed bekeken, blijkt dat er een uitstulping van een lasnaad in de zitbuis zit. Als ik deze verwijder zal de dropper nog een cm of 2 á 3 dieper kunnen, als extra gebruik ik alsnog een laag zadel.

Zit te denken aan een SDG Duster MTN P Steel.
Afbeelding
Als die las diep zit (zit in de weg als je de pen verder wil laten zakken) dan kom je er lastig bij. Met een ruimer raak je ook (licht) de andere kant.
Platter zadel is veiliger.

Fiets van mijn vrouw heeft hetzelfde probleem, maar met Selle Italia Lady Gel (niet extreem plat, maar zadel van haar voorkeur) past het gelukkig precies. (Met Thomson 125mm dropper.
RS Reverb is 2cm korter, maar die heeft ze afgekeurd)

SDG Duster Ti heb ik nog liggen, maar opsturen vanuit España is duur, dus ff proberen en/of goedkoop overnemen wordt een probleem.
Voldoet wel aan de omschrijving, een BEETJE comfort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb ook nog een Duster ti over, zgan!

Enige dingetje: is wel knalrood, dus matcht niet met iedere fiets (ben zelf na eenmalig experiment dus ook alweer overgestapt op zwart)...
Hier te zien: viewtopic.php?f=14&t=131709
Gebruikersavatar
HaiGe
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 24 juni 2010, 16:59
Mijn mountainbike: Carver ICB 02

Rood past niet bij de kleuren van het frame helaas, anders had ik hem zeker overgenomen. :-q
Alns hef 'n ênde, moar 'n wös hef d'r twee!
Carver ICB 02
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29969
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HaiGe schreef: do 7 februari 2019, 13:03 Rood past niet bij de kleuren van het frame helaas, anders had ik hem zeker overgenomen. :-q
De mijne is zwart wit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Hoe gek het ook klinkt, er zit niet zo bar veel verschil tussen het schaambot van man en vrouw. Ook de wijdte van de schaambotten ligt qua normale verdeling behoorlijk over elkaar heen. Vrouwen hebben gemiddeld bredere schaambotten, maar daartegenover zijn heren weer gemiddeld groter. En net zo min dat een man zijn perineum verdrukt wil zien geldt hetzelfde voor een vrouw.

Als we dan naar zadels kijken kom je al snel tot de conclusie dat er noch bij heren, noch bij dames echt veel onderzoek is gedaan naar het type zadel voor veelfietsers. Als er al onderzoek is, dan is het medisch naar potentie issues voor een ongesorteerde doelgroep die een uurtje rond mag rijden.

En zoals zoveel in fietsenland zijn de meeste "dames" spullen eigenlijk helemaal niet geschikt voor serieus fietsen. Zadels zijn te zacht, fietsen te weinig reach en teveel stack (lekker rechtop), maar wel mooie kekke kleurtjes.

Lang verhaal (ben ik goed in) kort; staar je niet blind op wat fabrikanten zelf dames/herenzadels noemen en laat haar gewoon een aantal zadels testen.

En iets wat me echt heel, heel erg van het hart moet: Wat maakt het uit wat de kleur is van een zadel? Dat ding moet lekker zitten! Bij elk onderdeel kan ik de looks nog wel billijken, maar zadels? Er is maar 1 ding belangrijk... je moet er ongeschonden afkomen na een paar uur trappen. :evil:
Plaats reactie