Lager vraag

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Zit er verschil in lagers die worden gebruikt in de scharnierpunten bij Full suspension mtb's t.o.v. bijv. Wiellagers?
Ik heb nl het idee dat mijn lagers alweer vast zitten(specifieke kraakjes tijdens het fietsen hoorbaar) zonder overdreven veel de fiets schoon gemaakt te hebben...
(Ik heb "gewone" Enduro bearing ABEC5 lagers gebruikt)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En dan neem ik aan dat jij het hebt over de lagers in je frame in dit geval?

Dat is qua slijtage ook nog per merk verschillend. Sommige merken/frames zijn er gevoeliger voor dan andere.
Maar ook in lagers zijn veel kwaliteitsverschillen te vinden.

Welk merk en type gaat het om? En google dan ook eens op je merk of het een veel voorkomend euvel is.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Enduro biedt 'full complement' lagers aan speciaal voor veersystemen, die voorzien zijn van meer kogels. Dit zegt echter niets over de afdichting. Ik had ze in een Liteville, en daar is het goed bevallen.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Wat ook helpt is de lagers voor gebruik propvol vet stoppen, hoe meer vet, hoe des te minder kans op troep in je lager.
Volstoppen met vet is normaal gesproken niet de bedoeling maar een lager in een linksysteem draait toch maar een aantal graden.

Die Enduro lagers zonder kooi zijn inderdaad prima maar toch ook vanuit de fabriek matig gevuld (voor gebruik in een linksysteem dus).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het allerbelangrijkst is de afdichting.
En het niet overdreven vaak en grondig schoonmaken, het mag best wat vettig/viezig zijn aan de buitenkant.

Speekt voor zich dat een hogedrukspuit al helemaal niets te zoeken heeft in de buurt van die lagers..
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Een hogedrukspuit gebruik ik zowiezo nooit voor de fiets(en) en als ik de lagers verwijder zitten ze ook nog wel goed vol met vet. Ik dacht meer dat de gewone lagers de stootbelasting in de scharnierpunten niet aan kunnen.
Enduro-bearings heeft inderdaad lagers specifiek voor de draaipunten in fully's heb ik intussen gezien, die wou ik maar gaan proberen.
Ik zal nog wel even wat foto's maken als ik ze eruit trek...
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Goed, vanmiddag de lagers vervangen voor nieuwe Enduro ULL lagers.
Overigens waren de lagers nog niet vastgelopen, er waren er 2 die wat stroef liepen.
Ik heb nog een paar foto's van de vorige keer:
http://s232.photobucket.com/user/Johan1 ... %20revisie
Enige verschil is dat deze Enduro lagers rode rubberringen hebben en ik heb ze volgestopt met lagervet. :winkie:
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Goed bezig geweest dus :-q
Plaats reactie