Ervaringen manitou mattoc/mcleod

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Overweeg de dempende hardware van mijn carbon Top Fuel te vervangen voor een Manitou Mattoc Dorado 120 en een McLeod 165x38 demper.
Waarom? Omdat de Reba 120 die ik geplaatst heb toch niet geeft wat ik wil qua stabiliteit en manier van aanspreken en ik de achterdemper niet kan terugbouwen naar Push-to-lock en/of manuele bediening. Ook wil ik achterin meer platformkeuzes dan aan/uit.
Daarbij lijken de Manitou vork/demper op papier te zijn wat ik wil...op een commercieler prijsniveau dan dat van de grote 2.

Iemand daadwerkelijke fysieke ervaring heeft met vork en demper hoor ik graag hoe eea bevalt. Here-say of copy paste reviews vallen hier niet onder 😉.

En uiteraard weet ik dat een TF een xc racebak is, maar imho kan deze bike veel meer en past het plaatje icm 120mm en betere achterdemper perfect in wat/waar ik rij. De Fuel EX is niet wat ik zoek en een ander merk is geen optie.

Thanx!
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik heb een manitou mccleod in mijn genius gebouwd omdat ik teveel kabels en knoppen op het stuur had. Demper bevalt goed en pomp in stand 1 niet veel op de genie. In stand 4 lekker plush en volledige veerweg goed aan te spreken.
Ik gebruik eigenlijk alleen stand 1 en 4.
Zonder remote btw.
Heb wel de 56 mm slag versie en niet de korte variant.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Demper precies wat Pat. hierboven schrijft. Soepele demper die ook grote klappen extreem goed verwerkt. Bij de langere slag misschien iets lineair, maar daardoor wel effectief in totale veerweg gebruiken.

Mattoc staat bij mij boven een Pike. Heerlijk soepel en wederom als het echt ruig begint te worden nog steeds in controle. Haalt nog niet het niveau van de absolute top, maar voor het geld gewoon een briljante vork. Heeft wel regelmatig service nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Thanks guys! Heb maar op de bekende 'naar afrekenen' knop gedrukt.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:-q

Voeg je eigen ervaringen hier binnenkort nog even toe!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb nog nauwelijks echte "ervaringen" , op een paar rondjes Dorst-Vrachelen na en ik bezoek zeker geen top-trails, maar mijn nieuwe Manitou Mattoc boost120mm op de Karate Monkey voelt super pluche en stijf. OEM versie met Dorade luchtveer en simpeler demper. Overigens was ik ook erg tevreden over de oudere Manitou Tower Pro 32mm, maar die is duidelijk minder stijf (maar al stukken fijner als bv Reba) Ik ben wel Manitou fan.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

@monkey,
Daar rij ik 50% vd km's ook, dus goed om te horen dat het daar ook werkt 😉.

Spul is besteld dus hopelijk next weekend testen. Kunnen de Reba's 100 en 120 in het Te Koop forum.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Lars TB schreef: vr 22 februari 2019, 22:20 Demper precies wat Pat. hierboven schrijft. Soepele demper die ook grote klappen extreem goed verwerkt. Bij de langere slag misschien iets lineair, maar daardoor wel effectief in totale veerweg gebruiken.

Mattoc staat bij mij boven een Pike. Heerlijk soepel en wederom als het echt ruig begint te worden nog steeds in controle. Haalt nog niet het niveau van de absolute top, maar voor het geld gewoon een briljante vork. Heeft wel regelmatig service nodig.
Het voordeel van de mattoc is dat dat werkje op een goed kwartier klaar is. Veerpoten eraf, nieuw vet aan de keerringen, veerpoten er terug aan en voor ze vast te maken een 8-10cc olie in beide veerpoten. De lucht moet er zelfs niet uitgelaten worden voor dit werkje en al de demperinstellingen behalve eventueel de rebound kunnen ook gewoon blijven staan.

Hier ook fan van manitou, zowel van de mcleod als de mattoc. Stevig onderschatte (bij het grote publiek alleszins toch) vork en demper. En al zeker voor de prijs ivgl met de competitie. Trouwens ook een hele goede klantendienst (de USA afdeling toch) en helemaal zelf te onderhouden, te herbouwen en eventueel zelfs te tunen. De documentatie is allemaal te vinden op de site.
Plaats reactie