140mm Pike RCT debonair onelock of DVO Sapphire

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik ontken ook niet dat er kleine dingen zijn die een groot verschil kunnen maken. Bijvoorbeeld de afstelling van je remhendels, om maar eens wat te noemen. Daar zie je juist weer dat veel mensen de significantie onderschatten.

Maar wat vorken betreft zitten we inmiddels op een behoorlijk goede baseline.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Goed materiaal voel je wel degelijk. Ik wel tenminste.
Of het uit maakt met je snelheid is een tweede natuurlijk.

Een nieuwe Porsche 911 en een 20 jaar oude VW Polo rijden allebei gewoon 130 op de snelweg.
Die Porsche rijdt wel veel lekkerder en een klaverblad wordt gelijk een feestje ipv een afslag. :bier:

Zo is het ook met fietsen vind ik. Mijn Hightower was best duur, zit goed spul op.
Ik had het budget en wilde echt es iets moois bouwen.
Ga ik er echt veel harder mee?
Geen idee, wel wat denk ik.
Maar t.o.v. die andere 2 bikes rijdt de Hightower wel heeeel lekker. :D :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De vraag die je je ook kunt stellen is hoeveel mensen hun vering echt optimaal afgesteld hebben. Als je je Pike (of whatever) niet perfect hebt staan kun je wel flink geld in een in theorie nog betere vork steken, maar het loont misschien ook wel om eerst eens even goed met de instellingen van je Pike aan de slag te gaan.

Een perfecte Polo rijdt altijd nog beter dan een Porsche op twee pitten zeg maar ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

kermit schreef: do 7 maart 2019, 10:23 De vraag die je je ook kunt stellen is hoeveel mensen hun vering echt optimaal afgesteld hebben. Als je je Pike (of whatever) niet perfect hebt staan kun je wel flink geld in een in theorie nog betere vork steken, maar het loont misschien ook wel om eerst eens even goed met de instellingen van je Pike aan de slag te gaan.

Een perfecte Polo rijdt altijd nog beter dan een Porsche op twee pitten zeg maar ;-)
Helemaal mee eens. :-q
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Nou moet je bij een Pike wel echt je best doen om een echt slecht werkende afstelling te vinden. Dat is juist het sterke punt van de Pike, zoals al eerder door Lars opgemerkt. Wat niet wegneemt dat velen het toch voor elkaar krijgen, en DVO, hoewel in principe "beter", is voor die mensen dan misschien geen goed idee want blijkbaar nog net iets bewerkelijker om goed af te stellen.

Verder is snelheid natuurlijk niet de enige of de belangrijkste maatstaf voor hoe goed of slecht je materiaal werkt. En de vergelijking Porsche 911 vs VW Polo is ook geen goede: dat is racefiets vs. stadsfiets. Een Hightower is een fantastische mtb, niets mis mee, maar een YT Jeffsy, om maar eens wat te noemen, is dat ook.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bedankt voor de op- en aanmerkingen!

Voor mij is het nu wel veel duidelijker. Ik heb alleen ervaring met vorken tot 120mm.

Mijzelf kennende wil ik dan toch een keer een topvork. Dus als ik een goedkoper, maar ook goed werkend alternatief neem (Yari) bijvoorbeeld) ga ik toch rondkijken voor net iets beters. En dan kunnen we dat beter maar meteen doen (dan maar iets langer door sparen).

Goed om te lezen dat de 32mm poten van de DVO toch vrijwel net zo stijf zijn als de Pike. Ik heb ook een testverslag gelezen waarin een tester zijn Pike verruilde voor de DVO, en niet het verschil in stijfheid kon waarnemen. Daar lag voor mij nog een beetje twijfel. (heb de RIP een keer een dag getest met een Revelation, en dat vond ik helemaal niets). Daarnaast ben ik ook altijd in voor iets anders dan mainstream, en de tijd nemen om af te stellen doe ik ook.

Ze ziet TZT de Rip wel een keer verschijnen met iets moois in het balhoofd :wink:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

nielsvk schreef: do 7 maart 2019, 17:31 Nou moet je bij een Pike wel echt je best doen om een echt slecht werkende afstelling te vinden.
15 psi teveel erin en klaar, je onderschat een hoop bikers :D

Ik rijd met een RS Lyrik en een DVO Diamond en moet zeggen dat ik te weinig in echt terrein kom om de meerwaarde die de DVO mogelijk heeft te ontdekken, op de heuvelrug doet die het prima. In de bergen lijkt de Lyrik meer reserve te hebben (groter verschil dan de 10mm veerweg doet vermoeden).

Ik deel de ervaring van Lars dat de de DVO eigenlijk even moet aanpassen als je van de UHR naar bv. de singletrail (tegenwoordig blackline?) in bikepark Winterberg gaat (meest aansprekende vergelijk dat ik ermee gereden heb). En om dat doeltreffend te doen moet je dus of echt veel in allerlei terrein rijden of heel analytisch rijden (ipv gewoon lekker naar beneden :D)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

paulus1981 schreef: do 7 maart 2019, 21:13
nielsvk schreef: do 7 maart 2019, 17:31 Nou moet je bij een Pike wel echt je best doen om een echt slecht werkende afstelling te vinden.
15 psi teveel erin en klaar, je onderschat een hoop bikers :D
Tuurlijk, maar mijn ervaring is dat het bij de Pike een geleidelijke schaal is: een kleine afwijking van "optimaal" is geen ramp en het rijdt dan nog steeds wel OK, en hierdoor gaat dezelfde afstelling ook in verschillende soorten terrein vaker goed. Bv. Fox GRIP of FIT4 luistert veel nauwer, standje "optimaal" is wel beter dan de Pike, maar zit je er 5 psi of 1 klikje rebound naast dan is het meteen een stuk minder. Klinkt alsof dit voor DVO in nog grotere mate geldt.

Uiteindelijk dus een beetje afhankelijk van hoe veel tijd je wil steken in het leren begrijpen van een type vork. Had zelf bij de Fox GRIP zo'n 7 a 8 dagen in de alpen nodig om de vork een beetje te begrijpen en optimaal te krijgen (heeft wat eigenaardigheden, bv afstelling ingaande en uitgaande demping lijken niet helemaal onafhankelijk van elkaar). Het lullige was dat dag 1-6 in de ene zomervakantie in Italie waren, en dag 7 en 8 pas een jaar later in Oostenrijk :bier:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat zou voor mij al een reden zijn om voor de "simpele" versie te gaan die misschien geen 100% levert maar wel veel makkelijker aan de 90%komt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: do 7 maart 2019, 21:46 ... Klinkt alsof dit voor DVO in nog grotere mate geldt.
...
Nee, dat is het goede aan die vork. Je moet wel even doordraaien of doorpompen wil het echt anders worden.

Had de DVO mee naar de 7-Stanes in Schotland, twee jaar eerder ook geweest, dus op ervaring de vork al aangepast: 10% meer luchtdruk, HSC van open naar een kwart dicht. Maar op een stuk zeer hobbelige rots merkte je gewoon dat de vork het niet trok. HSC naar even voorbij half dicht gedraaid en opeens waren die hobbels helemaal 'verdwenen'. Bij thuiskomst eerst een paar ritten UHR met die setting gereden en dat ging goed. Maar terug naar mijn UHR-setting leverde een stuk meer comfort op en meer grip over boomwortels in bochten. Het was niet dat de Schotse setting een slechte vork opleverde, waar inderdaad een FOX wel eens moeilijk wil gaan doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Al vaker gezegd, ik begrijp de theorie best. Maar houd moeite met het aanvoelen van wat er nu precies niet optimaal ingesteld is aan mijn vork(en).

In mijn Merida zit een 160mm Lyrik RC. Dat is toch geen slechte vork, en ook geen kinderachtige veerweg. Toch heb ik het idee dat het op snelheid over de remknippen van de UHR routes denderen beter kan. Ook is de souplesse op kleine oneffenheden bijvoorbeeld minder dan van mijn oude (26er) 140mm Fox Float.
Maar wat moet ik dan aanpassen? De druk? Aantal tokens? Rebound? (compressie staat altijd open).

Is er een geschikt teststukje op de UHR dat je gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kunt rijden? Dus zonder al te illegaal bezig te zijn, en waar je dus op snelheid over wat stevige remknippen dendert?
Helemaal ideaal: iemand die dat in slowmotion kan filmen om eens te analyseren wat er nu precies gebeurt... :-)

De Fox 34 130mm (met GRIP demper) in mijn hardtail voelt uiteraard minder comfy dan de Lyrik, ook daarvan vraag ik me af of het niet beter kan. Als ik daarmee zonder te remmen op bijvoorbeeld de eerste Harry Slinger kombocht afsjees krijg ik haast het gevoel dat ik de fiets niet meer onder controle heb. Maar toch kan het sneller, dat zie ik elke keer als ik met Herman de Biker Amerongen doe :D (en die heeft dezelfde vork in zijn hardtail, en een mindere (Yari) in zijn fully...)

Op de vlakkere lokale rondjes (in Brabant) maakt het allemaal niks uit, daar hoeft een vork niet meer te doen dan wat hobbeltjes op te vangen en wordt de demping niet echt op de proef gesteld. Daar merk je dus ook niet snel of een vork niet optimaal ingesteld staat.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 10:58 Al vaker gezegd, ik begrijp de theorie best. Maar houd moeite met het aanvoelen van wat er nu precies niet optimaal ingesteld is aan mijn vork(en).

In mijn Merida zit een 160mm Lyrik RC. Dat is toch geen slechte vork, en ook geen kinderachtige veerweg. Toch heb ik het idee dat het op snelheid over de remknippen van de UHR routes denderen beter kan. Ook is de souplesse op kleine oneffenheden bijvoorbeeld minder dan van mijn oude (26er) 140mm Fox Float.
Maar wat moet ik dan aanpassen? De druk? Aantal tokens? Rebound? (compressie staat altijd open).

Is er een geschikt teststukje op de UHR dat je gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kunt rijden? Dus zonder al te illegaal bezig te zijn, en waar je dus op snelheid over wat stevige remknippen dendert?
Helemaal ideaal: iemand die dat in slowmotion kan filmen om eens te analyseren wat er nu precies gebeurt... :-)

De Fox 34 130mm (met GRIP demper) in mijn hardtail voelt uiteraard minder comfy dan de Lyrik, ook daarvan vraag ik me af of het niet beter kan. Als ik daarmee zonder te remmen op bijvoorbeeld de eerste Harry Slinger kombocht afsjees krijg ik haast het gevoel dat ik de fiets niet meer onder controle heb. Maar toch kan het sneller, dat zie ik elke keer als ik met Herman de Biker Amerongen doe :D (en die heeft dezelfde vork in zijn hardtail, en een mindere (Yari) in zijn fully...)

Op de vlakkere lokale rondjes (in Brabant) maakt het allemaal niks uit, daar hoeft een vork niet meer te doen dan wat hobbeltjes op te vangen en wordt de demping niet echt op de proef gesteld. Daar merk je dus ook niet snel of een vork niet optimaal ingesteld staat.
Ik weet wel een paar stukjes in Amerongen waar je lekker naar beneden kunt raggen, en gelijk weer legaal omhoog rijden, afdaling hooi/bosweg bijvoorbeeld, daar kun je zo weer omhoogklimmen, die twee stukjes route lopen parralel aan elkaar. Een stukje erna, vlak voor de veenseweg heb je de afdaling crazy singeltrack, hier kun je ook weer rechtsom over het bospad omhoog, mag je gewoon fietsen. Als je nog meer stukjes wilt weten stuur je me maar een pb, dan maak ik een mooi lijstje voor je als ik een keer tijd heb :bier:
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 10:58s er een geschikt teststukje op de UHR dat je gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kunt rijden? Dus zonder al te illegaal bezig te zijn, en waar je dus op snelheid over wat stevige remknippen dendert?
De Marmottenbak? Vanaf de parkeerplaats volgen tot je bijna bij het punt bent waar je het pumptrack achtige deel linksaf slaand verlaat, 50m voor je de wat langere klim op gaat.
Als je daar rechts afslaat kom je volgens mij weer onderaan het verbindingsstuk naar Leersum en HG.
Daar kun je dan weer terug naar de parkplatz etc. Heb dat zelf nooit zo gedaan maar dat moet volgens mij gewoon kunnen, die doorsteek is hooguit 150m.
Die marmottenbak volle bak pakken lijkt me dan een prima stukje waar van alles voorbij komt wat je vork lekker vindt.

Ik heb zelf juist het idee dat wanneer je de theorie begrijpt van wat je met een instelling X kan bereiken, dat je daar dan bij het rijden specifiek op kan letten.
Door een instelling op uitersten te testen (helemaal open / helemaal dicht) ga je het doel van die instelling begrijpen.
En uit bovenstaande reacties in dit draadje begrijp ik dat je soms tot de limiet van het materiaal moet (kunnen) gaan om verschil te voelen.
De moeilijkheid zit 'm er vooral in om samenhang van de diverse functies te ontdekken en dit optimaal te krijgen, dan wordt het lastiger om met uitersten te gaan werken.

Al met al blijkt wel dat een bepaalde klasse vorken voor mij, en met mij veel anderen, niet beslist noodzakelijk is.
Althans, als het gaat om doelmatigheid in verhouding tot het niveau van de MTB piloot.
Waar het gaat om bling wordt het uiteraard een ander verhaal :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16808
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn probleem is dat in die situaties het zo heftig cq oncontroleerbaar gaat stuiteren dat ik niet meer kan onderscheiden of dat nu aan teveel druk ligt (of te weinig, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk), een rebound die niet goed staat of de progressiviteit van de luchtkamer (tokens dus). Of een combinatie daarvan :)

Ook zit ik aan de lichte kant van het spectrum qua instelmogelijkheden van de gemiddelde vork, met 70kg (ex. kleding en gear).

Maar daarnaast doe ik misschien zelf ook wel iets suboptimaals, ik ben de laatste die zal beweren dat mijn rijtechniek niet voor verbetering vatbaar is.

Ik was vroeger altijd erg te spreken over het karakter van de Float 140 in mijn Morewood. Maar dat was voordat ik routes als die op de UHR reed, met de stukken met korte hobbels/remknippen waar je op snelheid overheen dendert.
Die Float pakte makkelijk veel veerweg, wat erg comfortabel aanvoelt maar in bovenstaande situaties misschien niet optimaal is. Niet voor niets dat veel vorken tegenwoordig gebouwd zijn om juist wat hoger in de veerweg te blijven.

En het punt is natuurlijk ook dat ik niet weet hoe een "perfecte" vork moet aanvoelen, mijn enige referentiekader is mijn eigen ervaring en gepruts in de marge qua afstellen van vering...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Misschien een keer een forktuneforummeeting onder aanvoering van mensen die het wel zeggen te snappen?
Voor mij is het ook een soort black magic en overweeg zelfs zo,n shockwizz te kopen zodat dat ding zegt hoe het beter kan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie