140mm Pike RCT debonair onelock of DVO Sapphire

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 14:16 Mijn probleem is dat in die situaties het zo heftig cq oncontroleerbaar gaat stuiteren dat ik niet meer kan onderscheiden of dat nu aan teveel druk ligt (of te weinig, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk), een rebound die niet goed staat of de progressiviteit van de luchtkamer (tokens dus). Of een combinatie daarvan :)
Begin met de rebound. Bij ongecontroleerd stuiteren denk je misschien eerst aan te weinig rebounddemping maar dit kan net zo goed te veel zijn (vork nog niet uitgeveerd als je de volgende hobbel raakt). Dit laatste heb ik vaker gezien bij Nederlandse bikers. Ga naast je fiets staan en druk op je stuur zodat je vork inveert. Loslaten, wiel moet nét niet de grond verlaten. Rebound klikje voor klikje draaien en herhalen tot het goed is. Op deze manier heb je 9 van de 10 keer al je sweet spot te pakken. Zo moet je het in ieder geval controleerbaar kunnen krijgen.

Is het dan nog steeds oncomfortabel (voel je veel feedback vanuit de voorkant in je handen), luchtdruk verlagen. Rebound even opnieuw checken op de hierboven beschreven manier.

Progressiviteit (tokens) zou op het door jou beschreven gedrag geen invloed moeten hebben lijkt mij. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit (extra) tokens, heb in beide bikes veel veerweg en die heb ik graag diep en lineair voor controle en comfort.

Disclaimer: ik claim niet dat ik hier verstand van heb, bovenstaande is puur op basis van zelf pielen en een beetje logisch nadenken :bier:

Edit: rijtechniek heeft natuurlijk ook invloed, hang je te ver naar achteren dan kan je voorkant ook gaan stuiteren.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 10:58 Is er een geschikt teststukje op de UHR dat je gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kunt rijden? Dus zonder al te illegaal bezig te zijn, en waar je dus op snelheid over wat stevige remknippen dendert?
Helemaal ideaal: iemand die dat in slowmotion kan filmen om eens te analyseren wat er nu precies gebeurt... :-)
Jurf schreef: vr 8 maart 2019, 17:27 Misschien een keer een forktuneforummeeting onder aanvoering van mensen die het wel zeggen te snappen?
Voor mij is het ook een soort black magic en overweeg zelfs zo,n shockwizz te kopen zodat dat ding zegt hoe het beter kan.
Ik ben voor! :-q
(zodra ik weer een vork in m'n Mondy heb zitten)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 14:16 Mijn probleem is dat in die situaties het zo heftig cq oncontroleerbaar gaat stuiteren dat ik niet meer kan onderscheiden of dat nu aan teveel druk ligt (of te weinig, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk), een rebound die niet goed staat of de progressiviteit van de luchtkamer (tokens dus). Of een combinatie daarvan :)
Probleem is dat je te licht bent en zowel de progressie als de ingaande demping te sterk zijn. Wordt gewoon lastig daar iets voor te vinden. Alle tokens er uit en compressie helemaal open. En dan wat Niels zegt, spelen met de rebound.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Merijn. schreef: vr 8 maart 2019, 18:54
Jurf schreef: vr 8 maart 2019, 17:27 Misschien een keer een forktuneforummeeting onder aanvoering van mensen die het wel zeggen te snappen?
Voor mij is het ook een soort black magic en overweeg zelfs zo,n shockwizz te kopen zodat dat ding zegt hoe het beter kan.
Ik ben voor! :-q
Gooi hem maar in 'Let's ride'! Ik kom wel meedoen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Volgens mij leuker bij iets betere temperaturen want tunen is stilstaan (toch? :tong ), maar over een maandje of zo?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Lars TB schreef: vr 8 maart 2019, 19:06
kermit schreef: vr 8 maart 2019, 14:16 Mijn probleem is dat in die situaties het zo heftig cq oncontroleerbaar gaat stuiteren dat ik niet meer kan onderscheiden of dat nu aan teveel druk ligt (of te weinig, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk), een rebound die niet goed staat of de progressiviteit van de luchtkamer (tokens dus). Of een combinatie daarvan :)
Probleem is dat je te licht bent en zowel de progressie als de ingaande demping te sterk zijn. Wordt gewoon lastig daar iets voor te vinden. Alle tokens er uit en compressie helemaal open. En dan wat Niels zegt, spelen met de rebound.
Er speelt misschien nog zoiets als de armen te star houden.. als er een hobbelig uitdagend stuk voor je ligt kun je onbewust door ‘lichte angst’/spanning je armen te strak houden -lees het stevig beethouden van het stuur maar tegelijkertijd ook je armen verstarren..
Ik ben zelf waarschijnlijk ook te licht voor mijn vorken maar probeer altijd wat dichter op het stuur te hangen en met meer gewicht te pompen om de vork wat meer tot leven te krijgen.
'BUILT not Bought '
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik vraag me af of een lichte rijder zijn vork minder goed kan benutten, als je gewoon op 25/30% sag zit is het toch gewoon goed? Ik denk dat een zware rijder eerder in het nadeel is.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 10:58 Is er een geschikt teststukje op de UHR dat je gemakkelijk meerdere keren achter elkaar kunt rijden? Dus zonder al te illegaal bezig te zijn, en waar je dus op snelheid over wat stevige remknippen dendert?
Bij het testen van de fully begin dit jaar heb ik dat ook gezocht. In eerste instantie de lange afdaling met jumps bij Elst gepakt, daarvan was de onderste helft helemaal kapotgereden tot een soort Hollandse rockgarden. Ben toen een paar keer met de fiets aan de hand via het wandelpad weer omhoog gelopen ( :oops: ), maar vond het eigenlijk jammer dat er op dat soort stukken inderdaad niet een lusje te maken is. Overigens is die afdaling nu gladgestreken, dus daar valt niks meer te testen... :-{
De kortste, volledig legale optie die ik ken is vanaf de parkeerplaats Bergweg de Marmottenbak af tot de oversteek naar Leersum. Daar zitten een paar stukjes wortel inl, klein jumpje, wat bochten etc. Daar heb ik in ieder geval mijn eigen vering aardig op weten af te stellen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens zou een sectie van het Traumapad wellicht ook een goede testrun kunnen zijn. Zeker het stuk vlak voor je weer op het zandpad uitkomt heeft alles. Paar jumpjes, kapotgereden stukken, kombochten, wortels en verschillende lijnen. Dat was de afdaling waar ik merkte dat mijn Pike toch echt stukken beter was dan mijn Revelation.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb er zelf ook weinig verstand en sluit me ook bij alle bovenstaande reacties aan.

Wel merk ik, dat ik met mn huidige Öhlins het meeste vertrouwen heb, en daarin heeft de shockwizz me ook weer iets geholpen.

Het probleem met het leren afstellen van vering, is ook dat je er veel tijd in moet steken.

Met een crossmotor vond ik het makkelijker te herkennen wanneer iets niet goed is.
Daarmee stelde ik vaak ook gewoon veel een kant uit, gewoon om te voelen wat er gebeurt.
Daarna weer veel de andere kant uit, als het goed is is het dan ook beroerd, en zit je in het midden goed.

Maar een shockwizz helpt denk ik alleen al doordat je er automatisch meer mee bezig bent.

Zelf stel ik de rebound altijd vanaf open, dan merk ik duidelijk verschil en weet ik in ieder geval dat de vork snel terug komt.
Vanaf dicht vindt ik het lastig te herkennen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: vr 8 maart 2019, 20:07 Ik vraag me af of een lichte rijder zijn vork minder goed kan benutten, als je gewoon op 25/30% sag zit is het toch gewoon goed? Ik denk dat een zware rijder eerder in het nadeel is.
Nee, met die sag gebruikt een lichte rijder niet de volledige veerweg. Omdat die rijder meer last heeft van de progressie van de vork. Daarnaast is ook de ingaande demping op een bepaald gewicht afgestemd, of beter gezegd, binnen een bepaald bereik. Lichte rijders vallen daar buiten.

Inderdaad vallen ook zwaardere rijders buiten het juiste bereik in demping, maar die kunnen in eerste instantie nog een hele hoop met luchtdruk compenseren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou iets dunnere olie een verbetering kunnen geven? Als je toch een beurtje doet of laat doen bij een specialist als Bikesuspension (die is voor mij in de buurt).

Lijkt me leuk om een keer wat te rommelen met een paar anderen aan je vering. En dan één of twee man erbij die wat zinnige feedback kunnen geven ;-)
Ik zit momenteel met verkoop van ons huis en zoeken naar een nieuw, wat het verder vooruit plannen wat lastig maakt. Maar als er wat afgesproken wordt probeer ik er zeker bij te zijn!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Interessant om te zien dat mensen hun 160mm vork beoordelen op basis van prestaties op de uhr. Remkuilen op uhr lijkt me toch niet echt iets waar een voorvork voor gemaakt is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waar moet ik 'm dan op beoordelen? Bikeparksprongen die ik nooit zal maken?
Voor mij zijn de UHR routes terrein waar ik relatief vaak kom en waar ik ook het idee heb dat mijn vork(en) niet zo goed presteren als ze zouden moeten kunnen. Dat lijkt me heel legitiem om ze op te beoordelen?

En volgens mij kun je je dempingsinstellingen juist prima beoordelen op die remknippen, veel beter dan op één flinke sprong. Korte felle hobbels waar je relatief snel overheen rijdt, daar moet een goede (en goed ingestelde) vork kunnen volgen. En ik heb de indruk dat-ie dat nu niet goed kan. Alleen weet ik zo niet wat ik moet veranderen om dat beter te krijgen (ik ga wel de tips van Niels eens proberen, thanks).
Die 160mm Lyrik komt er nog redelijk overheen door z'n flinke veerweg, maar mijn 130mm Float 34 vind ik tegenvallen. Het zou de achterkant van een hardtail moeten zijn die je op een gegeven moment begrenst in je snelheid, niet een voorkant met 130mm.

Een enkele klap is voor weinig vorken een probleem, ervan uitgaande dat je luchtdruk een beetje redelijk staat en je geen extreme mate van compressiedemping hebt ingesteld. Op de rondjes in Brabant kom ik waarschijnlijk nog prima weg met m'n antieke RST Mozo Pro elastomeervork uit '98 :D
Maar daar dender ik ook niet met 35p/u over een stapeltje remknippen, dat zou waarschijnlijk een beangstigende ervaring zijn met zo'n vork...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oja, de stukjes die genoemd worden zoals bijvoorbeeld de Marmottenbak vanaf de parking tot de weg geven me geen problemen. Daar ben ik zelf de begrenzende factor, heb iig niet het idee dat m'n fiets tegenwerkt. Ik heb het vooral bij het aanrijden van enkele kombochten en een paar stukjes van de Snakerun.
Het gaat echt om de combinatie wat hogere snelheid + meerdere felle hobbels waar ik het idee heb dat het beter moet kunnen.

En Jan, excuus voor de topic-kaping...
Ik hoop maar dat jij er ook wat aan hebt :wink: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie