Begin met de rebound. Bij ongecontroleerd stuiteren denk je misschien eerst aan te weinig rebounddemping maar dit kan net zo goed te veel zijn (vork nog niet uitgeveerd als je de volgende hobbel raakt). Dit laatste heb ik vaker gezien bij Nederlandse bikers. Ga naast je fiets staan en druk op je stuur zodat je vork inveert. Loslaten, wiel moet nét niet de grond verlaten. Rebound klikje voor klikje draaien en herhalen tot het goed is. Op deze manier heb je 9 van de 10 keer al je sweet spot te pakken. Zo moet je het in ieder geval controleerbaar kunnen krijgen.kermit schreef: ↑vr 8 maart 2019, 14:16 Mijn probleem is dat in die situaties het zo heftig cq oncontroleerbaar gaat stuiteren dat ik niet meer kan onderscheiden of dat nu aan teveel druk ligt (of te weinig, maar dat lijkt me niet waarschijnlijk), een rebound die niet goed staat of de progressiviteit van de luchtkamer (tokens dus). Of een combinatie daarvan
Is het dan nog steeds oncomfortabel (voel je veel feedback vanuit de voorkant in je handen), luchtdruk verlagen. Rebound even opnieuw checken op de hierboven beschreven manier.
Progressiviteit (tokens) zou op het door jou beschreven gedrag geen invloed moeten hebben lijkt mij. Zelf gebruik ik eigenlijk nooit (extra) tokens, heb in beide bikes veel veerweg en die heb ik graag diep en lineair voor controle en comfort.
Disclaimer: ik claim niet dat ik hier verstand van heb, bovenstaande is puur op basis van zelf pielen en een beetje logisch nadenken
Edit: rijtechniek heeft natuurlijk ook invloed, hang je te ver naar achteren dan kan je voorkant ook gaan stuiteren.