140mm Pike RCT debonair onelock of DVO Sapphire

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: za 9 maart 2019, 12:35 Zou iets dunnere olie een verbetering kunnen geven?
Zou misschien iets uit kunnen maken. Maar ik betwijfel eigenlijk of jouw 70 kg nou echt te licht is voor de fabrieksafstelling, ik zit er maar 10% boven en heb geen problemen. Zou het toch echt zoeken in de afstelling en misschien een wat meer voorwaartse rijstijl.
maaf2 schreef: za 9 maart 2019, 14:00 Interessant om te zien dat mensen hun 160mm vork beoordelen op basis van prestaties op de uhr. Remkuilen op uhr lijkt me toch niet echt iets waar een voorvork voor gemaakt is.
Logisch toch dat je de fiets waarop je rijdt wil afstellen op het terrein waar je rijdt?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

kermit schreef: za 9 maart 2019, 12:35 Zou iets dunnere olie een verbetering kunnen geven? Als je toch een beurtje doet of laat doen bij een specialist als Bikesuspension (die is voor mij in de buurt).

Lijkt me leuk om een keer wat te rommelen met een paar anderen aan je vering. En dan één of twee man erbij die wat zinnige feedback kunnen geven ;-)
Ik zit momenteel met verkoop van ons huis en zoeken naar een nieuw, wat het verder vooruit plannen wat lastig maakt. Maar als er wat afgesproken wordt probeer ik er zeker bij te zijn!
Mij lijkt dat als het een proggessieprobleem is dat je dan het beste zo min mogelijk tokens in de kamer wilt hebben, ik weet niet of dunnere olie in de demper dan veel verschil maakt, mischien als je problemen hebt met de compressie wel, maar dat zou ik niet zomaar doen, eerst proberen of je er zo uit komt. Waarschijnlijk weten ze bij bikesuspension wel wat slim is.
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zal eens beginnen met de tokens die er nog in zitten (had er al verwijderd) eruit te halen, dat kost niks en kan ook zo weer terug gezet worden. Dan wat spelen met de rebound, misschien eens een keer rijden in de beide uiterste standen om te voelen wat dat doet. Maakt het onderscheiden van wat er nu precies gebeurt wellicht wat makkelijker.

Dunnere olie zou er vooral voor moeten zorgen dat het bereik waarin je de demping kunt verstellen "opschuift". Als ik met mijn gewicht nu al aan de uiterste kant van het instelbereik zit heb ik niet veel mogelijkheden meer.

@Niels, meer voorop rijden, tsja... dat zou ik soms wel moeten doen denk ik.
Het voelt wel tegennatuurlijk om je vork te belasten in zo'n situatie, je wilt juist de voorkant licht houden. En je probeert je vork in te stellen naar je eigen rijstijl. Ik zit (sta) daar iig niet heel ver naar achteren, het is helemaal geen steil terrein.
Maar eigenlijk gebeurt dat belasten ook al vanzelf op het moment dat je wat remt natuurlijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maaf2 schreef: za 9 maart 2019, 14:00 Interessant om te zien dat mensen hun 160mm vork beoordelen op basis van prestaties op de uhr. Remkuilen op uhr lijkt me toch niet echt iets waar een voorvork voor gemaakt is.
Als je de ervaring in het buitenland hebt met verschillen in afstelling en daarbij met verschillende vorken en verschillende afstelling over de grote remknippen op Amerongen rijdt, dan merk je dat je prima een vork kunt beoordelen op die remknippen... .


Daarbij stel ik mijn vork zo in dat ik het maximale uit haal in Amerongen. Wat niet overeen komt met hoe mijn vork afgesteld staat in het buitenland.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

nielsvk schreef: za 9 maart 2019, 17:38
kermit schreef: za 9 maart 2019, 12:35 Zou iets dunnere olie een verbetering kunnen geven?
Zou misschien iets uit kunnen maken. Maar ik betwijfel eigenlijk of jouw 70 kg nou echt te licht is voor de fabrieksafstelling, ik zit er maar 10% boven en heb geen problemen. Zou het toch echt zoeken in de afstelling en misschien een wat meer voorwaartse rijstijl.
Gezien dat ik veel vorken al bijna geheel 'open' rijd in NL (op zowel compressie als rebound) en de 85 kg zeker haal, zit je met 70 kg zeker wel op de grens.

Als ik in het buitenland rijd, dan zitten de knoppen verder dicht en komt Kermit waarschijnlijk wel boven de grens van een bruikbare vork uit. Dus dat jij met een Pike/Lyric (?) op de NS geen problemen hebt, dat klopt helemaal!

Dan kun je je hooguit afvragen wat je met 140-160 mm op de UHR doet... :bier:


Voorwaartse rijstijl moet je liggen, maar ik leun zeer veel op mijn vork!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef: za 9 maart 2019, 18:57 @Niels, meer voorop rijden, tsja... dat zou ik soms wel moeten doen denk ik.
Het voelt wel tegennatuurlijk om je vork te belasten in zo'n situatie, je wilt juist de voorkant licht houden. En je probeert je vork in te stellen naar je eigen rijstijl. Ik zit (sta) daar iig niet heel ver naar achteren, het is helemaal geen steil terrein.
Maar eigenlijk gebeurt dat belasten ook al vanzelf op het moment dat je wat remt natuurlijk.
Maar op de UHR hoef je toch bijna nergens te remmen! :wink:
Nee serieus, steil is het daar niet maar die bochten zijn zo perfect dat je daar juist bij uitstek aggressief in kunt sturen. Door je gewicht op de voorkant te gooien genereer je grip. De achterkant komt daar vanzelf wel mee. Beetje overstuur is juist wel leuk.
Bij te weinig druk op de voorkant krijg je onderstuur, dan verlies je eerder controle. Zeker in combinatie met een vork de hobbels niet kan bijhouden.
Lars TB schreef: za 9 maart 2019, 19:28Dus dat jij met een Pike/Lyric (?) op de NS geen problemen hebt, dat klopt helemaal!
Ik rijd ook 1x per jaar op de UHR, met Fox GRIP! ;-)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Met lichtere olie ga je weinig tot geen verschil merken. Je kan wat met de shims spelen. Maar ik zou toch ook eerst eens zien of je rebound en luchtdruk goed zit. 70kg is aan de lichte kant, maar lijkt me nog wel in het normale bereik van de vork te liggen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

hurck schreef: za 9 maart 2019, 20:53 Met lichtere olie ga je weinig tot geen verschil merken. Je kan wat met de shims spelen. Maar ik zou toch ook eerst eens zien of je rebound en luchtdruk goed zit. 70kg is aan de lichte kant, maar lijkt me nog wel in het normale bereik van de vork te liggen.
Hoe bedoel je dat met de shims spelen?
Grotere openingen?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Diameter, dikte, stack.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:...Dan kun je je hooguit afvragen wat je met 140-160 mm op de UHR doet... :bier:
Er zat toevallig zo'n lange vork in mijn fiets :D
Overigens, met die e-bike breng ik 10 kg meer op de schaal dan anders, dus kom op hetzelfde totaalgewicht als iemand van 80kg op een "normale" mtb.
Al zijn die 10kg wel statisch gewicht, waar dat over de fiets beweegt als het aan de piloot hangt :D

En voorwaarts rijden, tsja.
Het is nu ook weer niet zo dat ik achterover hangend de bochten in ga, ik belast de voorkant echt wel. Maar in vergelijking met een Herman de Biker zit ik minder agressief op de fiets. Nu hoort hij wel bij de snelste dalers overall op die routes dus dat ik ietsje langzamer ga voelt niet als een schande ;-)
Wij rijden met enige regelmaat samen en ik probeer ook van zijn manier van rijden te leren want ik had al snel door dat hij bovengemiddeld goed stuurt. Met kleine stapjes sijpelen er dan ook wel dingetjes door in mijn rijstijl. Maar iedereen heeft zo zijn grenzen en ik verwacht niet dat bijvoorbeeld mijn lef/risicobereidheid nog gaat toenemen op m'n 56e...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

nielsvk schreef: za 9 maart 2019, 17:38
maaf2 schreef: za 9 maart 2019, 14:00 Interessant om te zien dat mensen hun 160mm vork beoordelen op basis van prestaties op de uhr. Remkuilen op uhr lijkt me toch niet echt iets waar een voorvork voor gemaakt is.
Logisch toch dat je de fiets waarop je rijdt wil afstellen op het terrein waar je rijdt?
Afstellen zeker. Ik had het over beoordelen
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

sama schreef: za 9 maart 2019, 21:28
hurck schreef: za 9 maart 2019, 20:53 Met lichtere olie ga je weinig tot geen verschil merken. Je kan wat met de shims spelen. Maar ik zou toch ook eerst eens zien of je rebound en luchtdruk goed zit. 70kg is aan de lichte kant, maar lijkt me nog wel in het normale bereik van de vork te liggen.
Hoe bedoel je dat met de shims spelen?
Grotere openingen?
Wat cheeta al zei. Binnendiameter van de shims kan je niks aan veranderen, buitendiameter - dikte en plaatsing in de stack wel. Er zijn voldoende aftermarket oplossingen te vinden voor rock shox vorken. Maar de meeste zijn tamelijk aan de prijs.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 11 maart 2019, 09:30 Overigens, met die e-bike breng ik 10 kg meer op de schaal dan anders, dus kom op hetzelfde totaalgewicht als iemand van 80kg op een "normale" mtb.
Nu is het wel zo dat veel fabrikanten een iets stuggere afstelling voor de vorken kiezen die voor e-bikes zijn. Geen idee waarom, want die 10 kg gaat niet het verschil maken. Is weer zo een idee dat iemand zo iets geroepen heeft en het zonder nadenken over genomen wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

maaf2 schreef: ma 11 maart 2019, 10:10
nielsvk schreef: za 9 maart 2019, 17:38

Logisch toch dat je de fiets waarop je rijdt wil afstellen op het terrein waar je rijdt?
Afstellen zeker. Ik had het over beoordelen
Sommige mensen beoordelen zelfs hun fiets op de UHR.
Of op Schoorl, of Dorst, of Lutjebroek...
Maar wat moet je anders?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1067
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Maar zegt niks over de werking van een voorvork op trails waareen vork voor ontworpen is (zoals een lyric)
Plaats reactie