Magura MT8 ervaringen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
lennart91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 december 2016, 15:17

Beste bikers,

Sinds 1,5 jaar rijd ik met veel plezier op een Trek Top Fuel 9.7. Deze heb ik meteen voorzien van een SRAM Eagle aandrijving. Nu zijn de SRAM level TL remmen aan de beurt. Deze zijn fabrieks af gemonteerd en zijn naar mijn mening ondermaats voor een fiets als deze.

Nu is mijn oog gevallen op de Magura MT8 set. Lijkt me leuk om iets nieuws te proberen. Ik lees er echter veel negatieve reacties over op dit forum. Valt me alleen op dat de meeste reacties vrij gedateerd zijn (meest recent 2016 als ik het goed heb).

Mijn vraag is: hoe zijn de ervaringen met de huidige MT8 sets? Is het ontluchten nog steeds zo’n maandelijks terugkerend drama? En hoe makkelijk zijn ze af te stellen?

Een logische upgrade zou natuurlijk SRAM level TLM of Ultimate zijn, maar wil eigenlijk van de dot 5.1 rommel af.

Dan zou het een logische keuze zijn om voor de Shimano XT(R?) remmen te gaan, maar dat vloekt natuurlijk een beetje met de SRAM aandrijving... :winkie:

Hoor graag jullie reacties!

Groet,
Lennart
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er zijn nog wel meer alternatieven, oa: https://www.hopetech.com/ :wink:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Ik heb sinds een half jaar de MT Trail Sport op twee fietsen (en deze gemixt, dus de XC bike heeft alleen en 2-zuiger MT4 klauwen v+a en de trailbike heeft v+a de 4-zuiger MT5 klauwen maar beide wel met de fijne MT Trail Sport remhandels)

Onder het moto dat Magura ook de HS33 maakt, waar ik jaren zonder een enkel probleem heb gereden dacht ik dat het wel loslopen zou met de betrouwbaarheid.
Tot nu toe zijn het veruit de fijnste remmmen die ik ooit gehad heb. Zowel qua remkracht als doseerbaarheid. De 4-zuiger klauw op 203mm schijf is bijna belachelijk krachtig maar nog steeds prima doseerbaar.
Nu zitten MT8's wel in een andere prijsklasse maar de basis is hetzelfde.

Ontluchten is niets moeilijker dan bij Shimano, als je weet waar je mee bezig bent.

Voorlopig zie en hoor ik om mij heen over vast zittende rempompzuigers bij Sram, verlopend drukpunt bij Shimano en tegenvallende remkracht bij Hope.. deze dingen hoor ik uit eerste hand dus. Maar er zijn ook zat tevreden gebruikers van deze merken :bier:

Maarr.. het zijn mijn twee centen :wink: zodra ik problemen met de Magura's heb zal ik niet nalaten dit te melden 8)
Luukvd
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 15 december 2017, 15:13

Ik heb de mt8s in het begin 28x moeten ontluchten, wat niet moeilijk is. Nu is het goed, en lijkt het goed te blijven. Topremmetje in gebruik.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Hier ook Magura, gewoon top.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Hier zowel MT Trail als MT 8 al een paar jaar probleemsloos in gebruik.
Beiden goed doseerbaar en krachtig.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
lennart91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 december 2016, 15:17

Bedankt voor jullie reacties!

Ik schuif het even op de lange baan, toch een aardige investering zo’n set remmen. In de tussentijd kan ik een setje SRAM Level TLM remmen overnemen voor een zacht prijsje.

Ik zal jullie berichten wanneer ik de remmen alsnog
aangeschaft heb!

Groet,
Lennart
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

TenZNL schreef: di 5 maart 2019, 23:31 Er zijn nog wel meer alternatieven, oa: https://www.hopetech.com/ :wink:
dan zit je alleen nog wel aan dot 5.1 vast ;)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Was mineraal een vereiste?
lennart91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 december 2016, 15:17

lennart91 schreef: di 5 maart 2019, 23:24... maar wil eigenlijk van de dot 5.1 rommel af.
Het is geen vereiste, maar wel een wens :wink:

Waarom kiest het ene merk eigenlijk voor dot 5.1 en de ander voor minerale remvloeistof? Lijkt mij dat mineraal meer voordelen heeft (geen beschadigingen aan lak, niet kwetsbaar voor je huid, niet of minder slecht voor het milieu...).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lennart91 schreef: zo 10 maart 2019, 19:52 Waarom kiest het ene merk eigenlijk voor dot 5.1 en de ander voor minerale remvloeistof? Lijkt mij dat mineraal meer voordelen heeft (geen beschadigingen aan lak, niet kwetsbaar voor je huid, niet of minder slecht voor het milieu...).
Op papier is DOT superieur aan minerale olie en op die basis is het bizar dat ontwerpers ooit gekozen hebben voor minerale systemen... .


Alleen in de praktijk blijkt dat je zelfs water in je remmen kunt stoppen, dus heel langzaam zal DOT vanwege de nadelen wel gaan uitsterven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Lars TB schreef: zo 10 maart 2019, 20:23
lennart91 schreef: zo 10 maart 2019, 19:52 Waarom kiest het ene merk eigenlijk voor dot 5.1 en de ander voor minerale remvloeistof? Lijkt mij dat mineraal meer voordelen heeft (geen beschadigingen aan lak, niet kwetsbaar voor je huid, niet of minder slecht voor het milieu...).
Op papier is DOT superieur aan minerale olie en op die basis is het bizar dat ontwerpers ooit gekozen hebben voor minerale systemen... .


Alleen in de praktijk blijkt dat je zelfs water in je remmen kunt stoppen, dus heel langzaam zal DOT vanwege de nadelen wel gaan uitsterven.
Volgens mij zijn die water remmen ook niet puur H20, maar een mix van water met een goedje, ik meen glycol... Eerder een soort marketing gimmick dan iets anders imho.. BFO is toch ook de enige die dat proberen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hendrikjan schreef: zo 10 maart 2019, 20:44 Volgens mij zijn die water remmen ook niet puur H20, maar een mix van water met een goedje, ik meen glycol... Eerder een soort marketing gimmick dan iets anders imho.. BFO is toch ook de enige die dat proberen?
Glycol is antivries.

Maar er is ook minerale olie met een kookpunt van net boven de 100 graden in gebruik voor schijfremmen, dus in dat opzicht maakt het niet uit of je olie of water gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie