Beste bikers,
Sinds 1,5 jaar rijd ik met veel plezier op een Trek Top Fuel 9.7. Deze heb ik meteen voorzien van een SRAM Eagle aandrijving. Nu zijn de SRAM level TL remmen aan de beurt. Deze zijn fabrieks af gemonteerd en zijn naar mijn mening ondermaats voor een fiets als deze.
Nu is mijn oog gevallen op de Magura MT8 set. Lijkt me leuk om iets nieuws te proberen. Ik lees er echter veel negatieve reacties over op dit forum. Valt me alleen op dat de meeste reacties vrij gedateerd zijn (meest recent 2016 als ik het goed heb).
Mijn vraag is: hoe zijn de ervaringen met de huidige MT8 sets? Is het ontluchten nog steeds zo’n maandelijks terugkerend drama? En hoe makkelijk zijn ze af te stellen?
Een logische upgrade zou natuurlijk SRAM level TLM of Ultimate zijn, maar wil eigenlijk van de dot 5.1 rommel af.
Dan zou het een logische keuze zijn om voor de Shimano XT(R?) remmen te gaan, maar dat vloekt natuurlijk een beetje met de SRAM aandrijving...
Hoor graag jullie reacties!
Groet,
Lennart
Magura MT8 ervaringen?
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Er zijn nog wel meer alternatieven, oa: https://www.hopetech.com/
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
Ik heb sinds een half jaar de MT Trail Sport op twee fietsen (en deze gemixt, dus de XC bike heeft alleen en 2-zuiger MT4 klauwen v+a en de trailbike heeft v+a de 4-zuiger MT5 klauwen maar beide wel met de fijne MT Trail Sport remhandels)
Onder het moto dat Magura ook de HS33 maakt, waar ik jaren zonder een enkel probleem heb gereden dacht ik dat het wel loslopen zou met de betrouwbaarheid.
Tot nu toe zijn het veruit de fijnste remmmen die ik ooit gehad heb. Zowel qua remkracht als doseerbaarheid. De 4-zuiger klauw op 203mm schijf is bijna belachelijk krachtig maar nog steeds prima doseerbaar.
Nu zitten MT8's wel in een andere prijsklasse maar de basis is hetzelfde.
Ontluchten is niets moeilijker dan bij Shimano, als je weet waar je mee bezig bent.
Voorlopig zie en hoor ik om mij heen over vast zittende rempompzuigers bij Sram, verlopend drukpunt bij Shimano en tegenvallende remkracht bij Hope.. deze dingen hoor ik uit eerste hand dus. Maar er zijn ook zat tevreden gebruikers van deze merken
Maarr.. het zijn mijn twee centen zodra ik problemen met de Magura's heb zal ik niet nalaten dit te melden
Onder het moto dat Magura ook de HS33 maakt, waar ik jaren zonder een enkel probleem heb gereden dacht ik dat het wel loslopen zou met de betrouwbaarheid.
Tot nu toe zijn het veruit de fijnste remmmen die ik ooit gehad heb. Zowel qua remkracht als doseerbaarheid. De 4-zuiger klauw op 203mm schijf is bijna belachelijk krachtig maar nog steeds prima doseerbaar.
Nu zitten MT8's wel in een andere prijsklasse maar de basis is hetzelfde.
Ontluchten is niets moeilijker dan bij Shimano, als je weet waar je mee bezig bent.
Voorlopig zie en hoor ik om mij heen over vast zittende rempompzuigers bij Sram, verlopend drukpunt bij Shimano en tegenvallende remkracht bij Hope.. deze dingen hoor ik uit eerste hand dus. Maar er zijn ook zat tevreden gebruikers van deze merken
Maarr.. het zijn mijn twee centen zodra ik problemen met de Magura's heb zal ik niet nalaten dit te melden
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Hier zowel MT Trail als MT 8 al een paar jaar probleemsloos in gebruik.
Beiden goed doseerbaar en krachtig.
Beiden goed doseerbaar en krachtig.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik schuif het even op de lange baan, toch een aardige investering zo’n set remmen. In de tussentijd kan ik een setje SRAM Level TLM remmen overnemen voor een zacht prijsje.
Ik zal jullie berichten wanneer ik de remmen alsnog
aangeschaft heb!
Groet,
Lennart
Ik schuif het even op de lange baan, toch een aardige investering zo’n set remmen. In de tussentijd kan ik een setje SRAM Level TLM remmen overnemen voor een zacht prijsje.
Ik zal jullie berichten wanneer ik de remmen alsnog
aangeschaft heb!
Groet,
Lennart
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Was mineraal een vereiste?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Het is geen vereiste, maar wel een wens
Waarom kiest het ene merk eigenlijk voor dot 5.1 en de ander voor minerale remvloeistof? Lijkt mij dat mineraal meer voordelen heeft (geen beschadigingen aan lak, niet kwetsbaar voor je huid, niet of minder slecht voor het milieu...).
Op papier is DOT superieur aan minerale olie en op die basis is het bizar dat ontwerpers ooit gekozen hebben voor minerale systemen... .
Alleen in de praktijk blijkt dat je zelfs water in je remmen kunt stoppen, dus heel langzaam zal DOT vanwege de nadelen wel gaan uitsterven.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Volgens mij zijn die water remmen ook niet puur H20, maar een mix van water met een goedje, ik meen glycol... Eerder een soort marketing gimmick dan iets anders imho.. BFO is toch ook de enige die dat proberen?Lars TB schreef: ↑zo 10 maart 2019, 20:23Op papier is DOT superieur aan minerale olie en op die basis is het bizar dat ontwerpers ooit gekozen hebben voor minerale systemen... .
Alleen in de praktijk blijkt dat je zelfs water in je remmen kunt stoppen, dus heel langzaam zal DOT vanwege de nadelen wel gaan uitsterven.
Glycol is antivries.hendrikjan schreef: ↑zo 10 maart 2019, 20:44 Volgens mij zijn die water remmen ook niet puur H20, maar een mix van water met een goedje, ik meen glycol... Eerder een soort marketing gimmick dan iets anders imho.. BFO is toch ook de enige die dat proberen?
Maar er is ook minerale olie met een kookpunt van net boven de 100 graden in gebruik voor schijfremmen, dus in dat opzicht maakt het niet uit of je olie of water gebruikt.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"