Welke trekhaak fietsendrager ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 14:23 Stuur-zadelconflicten zijn makkelijk genoeg op te lossen door de fietsen iets verschoven tov elkaar te plaatsen. En tegenwoordig ook vaak door de dropper(s) in te schuiven ;-)
Maar op veel dragers staan de fietsen zo dicht op elkaar dat de voorvork de achtervork/snelspanner van de andere fiets raakt. En dan moet je in de weer met schuimrubbertjes e.d. Mijn vorige twee dragers hadden dat, op de Velospace staan de fietsen een paar cm verder uit elkaar en is dat probleem uit de wereld. Met racefietsen heb je er ook geen last van, maar met die moderne boost-vorken en -frames wordt het allemaal vrij breed.
Wordt allemaal zo toegepast; nog een '+' voor spinder; die goten zijn (ruim) verstelbaar zonder gereedschap :)
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nog een stem voor de Hapro atlas. Ik gebruik hem voor twee 29'ers, waarvan 1 met 2.4" banden en een kinder mtb-tje. De trekhaakbevestiging kan op slot, de klemmen waar de fietsen mee vastzitten ook. Als je alle eenmaal op je reguliere grootte hebt ingesteld werkt hij snel. Het ding is wel groot en zwaar. Icm een redelijk grote auto heb je een aardige lengte te pakken :D

Afbeelding
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Iemand een idee of er in nederland/europa ook dragers te koop zijn welke enkel de wielen klemmen en niet het frame? In amerika zie je die bv wel heel veel maar hier heb ik ze nog nooit gezien. Thule maakt ze wel maar worden hier niet verkocht.

Wel heeft thule onlangs de Thule Upride uitgebracht wat een dakdrager is die enkel het voorwiel klemt en ook in nederland verkocht wordt (https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... e-_-599001)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Dat is een hoop bruikbare info MBF'ers :-q , ik ga me erin verdiepen .

De tip van een fietsendrager kopen voor 3 fietsen als je er maar 2 gebruikt in verband met de ruimte op de drager , is waardevol :-q .
Enig waar ik een beetje nog aan zit te denken is de breedte van de band of dat niet in de toekomst gaat veranderen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De goten van de Thule Velospace hoef je niet te verstellen en 2.8 banden zijn geen probleem. Bij Thule is de beugel neer te klappen en dan hou je dus ook een plat pakket over.
Door de extra ruimte zijn twee bikes nooit een probleem en kunnen de schuimpjes gerust thuis blijven.

Volgens mij zijn er aardig wat goede dragers te koop en zitten de verschillen vooral in de details. Bij de een is de montage wat handiger, bij de ander zitten betere klemmen en de derde is kleiner op te bergen.
Nu nog een drager die van alles het beste combineert...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
lennart91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 18 december 2016, 15:17

Hier ook de Hapro Atlas 2. Maatje van me heeft de versie Atlas 3. Dat is wel wat makkelijker als je met 2 fietsen op pad bent (en kost maar twee tientjes meer geloof ik).

Om je frame te beschermen kan je buisisolatie gebruiken van de bouwmarkt. Klem je zo om je buizen / voorvork heen.
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Heb ook een Hapro Atlas premium voor 3 fietsen, heb wel de arm van de 3e bevestiging iets verlengt waardoor de 3e fiets iets naar buiten staat.
Zo komt ie niet in aanraking met fiets 2, dit geld met name voor MTB's.
Perfect voor de racer, solide drager en fijner dan de Thule 947(oude type) die ik hiervoor had, wel zwaarder.....
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

kermit schreef:
Volgens mij zijn er aardig wat goede dragers te koop en zitten de verschillen vooral in de details. Bij de een is de montage wat handiger, bij de ander zitten betere klemmen en de derde is kleiner op te bergen.
Nu nog een drager die van alles het beste combineert...
Die heb ik gevonden met de i21 van het Duitse merk Uebler.
Een lichte en zeer compacte fietsendrager (13 kg - opgevouwen 20x61x60 cm).

De (de)montage verloopt uitermate makkelijk. Het zijn slechts een paar handelingen. Zowel de fietsendrager an sich als de klemmen zijn voorzien van diefstalbeveiliging. Verkrijgbaar in een 60° of 90° kantelbare versie.

De zeer lovende testresultaten kan ik, na een aantal keren deze fietsendrager gebruikt te hebben, alleen maar (dik) onderstrepen.

Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik heb een vergelijkbare zoektocht maar dan vooral naar een drager die om kan gaan met plus banden en zo goedkoop mogelijk is. Kom je dan bij de Thule uit?
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die ziet er idd goed uit! Mooi compact en relatief licht.

Toch twee nadeeltjes ;-)
- De prijs is niet misselijk, toch nog dik 200 euro duurder dan mijn Thule en dat vond ik al een aardig bedrag voor wat staal, alu en plastic.
- Blijkbaar kan de kabel knel komen zitten bij het op de kogel zetten van de drager. Herkenbaar, dat had ik ook bij mijn Multa drager die je op dezelfde manier op de kogel monteerde. Los daarvan trouwens wel een mooi systeem, die Multa zat iig superstabiel :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

kermit schreef:
Toch twee nadeeltjes ;-)
- De prijs is niet misselijk, toch nog dik 200 euro duurder dan mijn Thule en dat vond ik al een aardig bedrag voor wat staal, alu en plastic.
Het is idd een behoorlijke uitgave. De bovengemiddelde testresultaten heeft bij mij de doorslag gegeven.
kermit schreef: - Blijkbaar kan de kabel knel komen zitten bij het op de kogel zetten van de drager.
Dat is eenvoudig te verhelpen door de kabel op sommige plaatsen te fixeren. In mijn geval was dat reeds gebeurd door de leverancier; bike totaal Luke van Leeuwen in Asten.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Enrico schreef: ma 11 maart 2019, 10:51
Die heb ik gevonden met de i21 van het Duitse merk Uebler.
Een lichte en zeer compacte fietsendrager (13 kg - opgevouwen 20x61x60 cm).
Das een mooie compacte drager als hij is opgevouwen


Zijn er nog andere ervaringen van dragers?, ik zie toch wel steeds de Thule en Atlas naar boven komen .

Ik vindt de Thule Easyfold XT 3., wat praktische ten opzichte van de Uebler i31, de Thule kan je makkelijk verrijden tov de Uebler , maar de Uebler heeft een opbergtas :-D
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik heb deze en ben daar erg tevreden over: https://www.youtube.com/watch?v=SXyTknoFBN0

Redelijke prijs, relatief licht, handelaar en super eenvoudig op de trekhaakkogel te klikken, tot klein pakket in te klappen en met een standaard beugel uit de bouwmarkt aan de muur te hangen.

Vooral de slipkoppeling is uitermate geschikt voor kwetsbare carbonframes, drager en slipkoppeling zijn afsluitbaar.
Ik heb de drager voor 2 fietsen, is ook verkrijgbaar voor 3 fietsen.

Aanvulling: is ook kantelbaar, vooral handig als je nog iets uit je kofferbak wil halen zonder de gehele drager te hoeven verwijderen.
Pierre1968
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: za 12 januari 2019, 15:21

Model wat Futura hierboven noemt heb ik ook.
Bevalt mij ook zeer goed. Wielgootjes zijn verstelbaar, wat ook handig is om fietsen mooi te laten passen zonder dat ze elkaar in de weg zitten.
Gebruikersavatar
TitaTovenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 17:00
Mijn mountainbike: Limburg BE

Iemand ervaring met een Thule euroride 941?
Kan deze nieuw in de doos overkopen van iemand voor €200
Maar twijfel wat.
Kan je de drager afsluiten op de trekhaak?
Kan je de fietsen afsluiten op de drager?
Zijn die soepele bandjes iets waard of kan je dit vervangen?

Zijn er 'betere' dragers voor die prijs?
Plaats reactie