Welke trekhaak fietsendrager ?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zal wel weer het zoveelste topic zijn :P maar ik ben in de race voor een fietsen, lees mountainbike, drager voor op de trekhaak .

Hij zal voor 29" geschikt moeten zijn en voor twee stuks fietsen . Wat is nu een gangbaar of veel gekocht model ?, een inklapbare die in de kofferbak past , of een "vaste" drager ?, en wat zijn de ervaringen ?.

IK denk zelf aan een inklapbare die je , als de fietsen zijn verwijdert op locatie , in de kofferbak legt , voor mogelijke diefstal .Ook evt. makkelijk om op te bergen in de schuur . Of is een ander, niet inklapbare, beter of stabieler ?, Voor het vervoer tussen de op slag en naar de auto heb ik wel eens gezien dat er iemand kleine wieltjes eronder had gemaakt om zo de drager te "rollen.

Wat zijn de ervaringen ?, en tips trucks ? :-q

(nee ik wil geen dakdrager op mijn auto ) :tong
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ah, de Thule Easyfold.
Dat ding is idd ideaal. En hij kan op slot en de fietsen ook. Voelt ook goed vertrouwd aan op een parking als je op vakantie bent.
Het opvouwen en in kofferbak of achterbank leggen tijdens weekendjes weg en Tochten.
Past ook makkelijk in een hoekje van de hotelkamer.

Kost wel wat maar imho de moeite waard.

Voor de review zie:
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2017 ... asyfold-xt
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb een simpele Eufab (wel met de nodige modificaties) die opvouwbaar is en opvouwbaar is zeker de moeite wanneer je niet gezegend bent met een overcapaciteit aan garageruimte en er op lokatie niet mee wilt blijven rondrijden. Als er nadelen zijn van een opvouwbare ten opzichte van een vergelijkbare niet-opvouwbare dan komt dat voornamelijk in de prijs tot uitdrukking...


Ik heb er geen wieltjes permanent onder zitten maar wel een 'karretje' met wieltjes (DIY) waar hij in de garage op staat en waarmee je hem naar de auto en terug kunt rollen. Is niet echt moeilijk te maken met een beetje huisvlijt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb een Hapro Atlas 2 gehad / nu te koop en heb nu een Thule Easyfold XT 3.

Hapro: Prima ding, weinig op aan te merken! De slotjes doen het na een paar jaar niet zo lekker meer maar die zijn voor een paar tientjes vervangen.
Voordelen:
- Licht
- Past waarschijnlijk op elke auto
Nadelen:
- Kan niet met banden > 2.4" overweg. Het lukt wel, maar dan moet je kutten met spanbandjes of de oorspronkelijke straps aanpassen. Misschien zijn de nieuwe daarin beter
- 2 boost fietsen => vork komt tegen achterbrug. Dat is dus altijd een doekje er tussen, anders ben je snel een hoop verf kwijt.

Thule: Perfect, vooral vanwege de afstand tussen de fietsen. Hij is invouwbaar, wat handig is voor de opslag. Dat er wieltjes op zitten slaat dan weer nergens op, daar rijdt hij totaal niet lekker op. Goeie drager maar heeft voor het geld ook wel wat nadelen.
Met name het niet passen op auto's vind ik wel een fors nadeel.. Bij mijn zeer gebruikelijke Seat Leon conflicteert de drager met de stroomaansluiting van de auto, het kan allemaal net maar het betekent wel eerst de stroom aansluiten dan de drager er op en hij zet echt druk op de aansluiting. Op mijn Toyota Corolla past de drager zelfs helemaal niet omdat de stroomaansluiting in de weg zit. Een kennis met een BMW sleept bij elke drempel de drager over de grond omdat z'n trekhaak vrij laag is. Hier kan Thule echt wat van Hapro leren. Goed, op zich hoeft hij bij mij alleen op de Leon en dat gaat dus net.

Voordelen:
- Invouwbaar.
- Staat snel op je auto.
- Kunnen zelfs fatbikes in.
- Fietsen staan ver genoeg uit elkaar.
- Stangen kunnen monteren nadat de fietsen er op staan maakt het veel makkelijker om te puzzelen met de fietsen op de drager.
- Ik heb 100% vertrouwen dat mijn fietsjes hierop veilig staan.
Nadelen:
- Past absoluut niet met elke auto.
- Duur.
- Superzwaar. Leuk dat hij invouwbaar is maar het verplaatsen van het ding is voor mijn vriendin volstrekt onmogelijk.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik ben een fan van Spinder fietsendragers; van de oude Hawks tot de nieuwste modellen, wel met de armen om de fietsen bij de zadelpen vast te zetten.
De zwarte hawks zijn niet de lichtste, daar zijn de lichtgrijze, aluminium Falcons toch in het voordeel.
Kortom; alu Spinder Falcon van Marktplaats halen is een goede en betaalbare optie (ff zoeken en je hebt er 1 vanaf +/-€75).
Pro-tip; update de gele bandjes met deze Spinder S10632 'WIEL RIEMPJES MET GESP' bij Winparts Deze hoef je niet te vervangen, itt de gele bandjes die officieel maar 2j meegaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is natuurlijk zoveel keus, maar de punten waarop ik zou letten bij het uitzoeken:

- staan de fietsen ver genoeg uit elkaar. Bij heel veel dragers is dat niet het geval (die zijn voor smalle stadsfietsen gemaakt...) en dan is het altijd lopen rommelen met doekjes, schuimrubber etc. En dan nog is het mij twee keer overkomen dat m'n voorvork bekrast raakte.

- kun je de drager wegklappen zodat je bij je achterklep kunt. Mijn eerste drager had dat niet en daar was ik aan gewend, maar nu ik er een heb die wel weg te klappen is wil ik niet anders meer.

- passen brede banden ook. Een echte fatbike-band hoeft voor mij niet, maar t/m ongeveer 2.8 is toch wel fijn.

- hoe is de bevestiging aan de fiets, met name bij carbon frames kan dat kritisch zijn. En als je een erg afwijkende framevorm hebt, gaat het dan ook nog goed. Ik had vroeger een Cannondale Super V, met een mega dikke framebuis en een demper die vaak in de weg zit. Daar is niet elke drager blij mee...

- Hoe zet je de drager op de trekhaak. Wat ik van die Spinders gezien heb zijn het klotedragers om op de trekhaak te monteren, met een grote sleutel moet je 'm vastzetten en loshalen. Dat is niet meer van deze tijd, kijk naar (bijvoorbeeld) Thule: drager op de haak zetten, hendel naar beneden duwen, vast.

- is de drager op de trekhaak op slot te zetten. Houdt misschien niet elke dief tegen, maar wel de snelle gelegenheidsdief. Hetzelfde geldt voor de bevestiging van de fietsen, maar ik hang er sowieso altijd extra hang- en sluitwerk op als ik niet in de onmiddelijke nabijheid van de auto ben.

Momenteel heb ik een Thule Velospace XT waar de fietsen prettig ver uit elkaar staan, er zit een in te klappen rolwieltje onder (apart te kopen accesoire) en het is eigenlijk een redelijk perfect ding. Eén nadeel: hij is groot en lomp...
Ik heb geen grote schuur, maar bij mij ligt hij op de grond en ik zet er gewoon een fiets op (twee kan ook, is iets onhandiger). Zo valt het nog mee met de ruimte die hij inneemt.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb een hapro atlas premium 3, bevalt erg goed.. 2 fietsen zijn door de extra ruimte heel makkelijk erop te zetten (met 2.25 banden geen problemen met de gootjes, iets breder zo ook nog prima kunnen, kan me niet voorstellen dat 2.4 niet zou passen, dus wellicht is dit aangepast).
Ook 3 fietsen is met wat gepuzzel mogelijk, paar keer met mijn 29er, een 24" kids mtb en een 16" kinderfiets op pad geweest, met de 16" was het eigenlijk nog lastiger puzzelen omdat die heel snel tegen de frames en cranks van de andere aan zat. Maar ook met mijn 29 hardtail, een trek top fuel fully en een 27.5 hardtail rond gereden. Erg stabiel, makkelijk in gebruik en niet te duur. De grote beugel kan plat en daarmee past ie achterin mijn ford focus station.
Maar in de schuur is ie wel behoorlijk lomp.. ik heb em vlak tegen de muur hangen, maar dan nog neemt het vrij veel ruimte in

(mijn tip, als je regelmatig met 2 fietsen gaat rijden, neem een drager voor 3 :))
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 09:14
- Hoe zet je de drager op de trekhaak. Wat ik van die Spinders gezien heb zijn het klotedragers om op de trekhaak te monteren, met een grote sleutel moet je 'm vastzetten en loshalen. Dat is niet meer van deze tijd, kijk naar (bijvoorbeeld) Thule: drager op de haak zetten, hendel naar beneden duwen, vast.
Bij Spinder ligt dat gewoon aan de uitvoering die je hebt (you get what you pay for). Vriend van me heeft er 1 met soortgelijk systeem, hendel naar beneden en vast. Die van mij heeft dat niet eens, simpeler dan dit wordt het niet denk ik

https://www.youtube.com/watch?v=6AOdlUTbdsM
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat ziet er idd prima uit, ik ken alleen mensen met de oudere Spinders en die vind ik echt onhandig om te monteren.
De armpjes waaraan je de fietsen vastzet lijken handig, maar de fiets komt daar bijna altijd tegenaan en dus moet je alsnog met bescherming in de weer.

Voor mezelf in elk geval geconcludeerd dat die oudere Spinders aan mij niet besteed zijn :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik heb er meerdere gehad, het monteren valt wel mee qua ongemak. Dat de fiets tegen de armen aan lopen, dat heb ik nog niet gehad.
Dat ze dicht bij elkaar staat, dat wel. Vooral bij het stuur vs het zadel. Hoe breed moet een drager dan wel niet zijn om dat probleem niet te hebben?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stuur-zadelconflicten zijn makkelijk genoeg op te lossen door de fietsen iets verschoven tov elkaar te plaatsen. En tegenwoordig ook vaak door de dropper(s) in te schuiven ;-)
Maar op veel dragers staan de fietsen zo dicht op elkaar dat de voorvork de achtervork/snelspanner van de andere fiets raakt. En dan moet je in de weer met schuimrubbertjes e.d. Mijn vorige twee dragers hadden dat, op de Velospace staan de fietsen een paar cm verder uit elkaar en is dat probleem uit de wereld. Met racefietsen heb je er ook geen last van, maar met die moderne boost-vorken en -frames wordt het allemaal vrij breed.

En het op de trekhaak plaatsen, tsja. Ik zie mijn fietsmaat zijn oude Spinder (voor drie bikes) weleens op de trekhaak monteren en dat is toch een hele klus vergeleken met hoe een Thule erop gaat. De nieuwe Spinders hebben dat ook goed voor elkaar als ik dat gelinkte filmpje zo zie.
Een moderne drager hoort imo zonder gereedschap of rare hulpmiddelen stevig op de trekhaak geplaatst te kunnen worden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

kermit schreef: vr 8 maart 2019, 11:49 Dat ziet er idd prima uit, ik ken alleen mensen met de oudere Spinders en die vind ik echt onhandig om te monteren.
De armpjes waaraan je de fietsen vastzet lijken handig, maar de fiets komt daar bijna altijd tegenaan en dus moet je alsnog met bescherming in de weer.

Voor mezelf in elk geval geconcludeerd dat die oudere Spinders aan mij niet besteed zijn :D
Die oudere zijn inderdaad ruk, ben ik het compleet mee eens haha. Dat systeem (als je het zo kan noemen) ben je heel erg snel beu.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Prulleman zegt, koop een drager waar een extra fiets op past. Dus voor 1 fiets een dubbele drager en voor 2 fietsen een 3 drager.
Op die manier heb je bij normaal gebruik plek zat en kan er, als het moet, nog een extra fiets bij.
Decathlon had (heeft? ) platen van taai schuim, die je tussen de fietsen of tussen fiets en drager kunt plaatsen. 1x op maat knippen en nooit meer ellende. Passen ook in je schuur tussen de fietsen.

Zelf een oude Spinder Falcon voor 3 fietsen. De originele klembandjes waren ruk, en de poten waarmee de fiets wordt geklemd komen wel erg dicht bij de cranks, dus beschermende maatregelen nemen.
Maar 2 bikes op een 3 drager gaat zonder verdere bescherming, dus snel en zorgeloos.

Koop ook een drager die kan kantelen, zodat je altijd nog in de kofferbak/achterklep kan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb jarenlang een Spinder voor twee fietsen intensief gebruikt, inmiddels heb ik een exemplaar voor drie fietsen anders had ik het oorspronkelijke exemplaar nog steeds gehad. Ik heb indertijd de elastieken bandjes vervangen en de bouten + draaiknoppen ook een keer maar verder vond ik hem erg goed. Wat mij erg goed beviel was dat vrijwel alles erop ging. Van stadsfietsen tot DH bikes. Het enige minpunt was dat grotere fietsen (> 20" ) alleen goed op de voorste plek pasten). De drager paste ook makkelijk in de kofferbak (ondanks dat hij niet opklapbaar is), ook in een relatief kleine auto, maatje Golf zeg maar. Het beste van het ontwerp vind ik de bevestiging aan de zadelpen, hoog dus stabiel en het past altijd, ook bij afwijkende frame vormen. Omdat de bevestigingsarmen neerklappen blijft er een plat pakket over en dat past dus makkelijk achterin en hangt thuis aan de muur waar hij ook relatief weinig plek inneemt en makkelijk te pakken is. Het gewicht van de stalen Hawk stoorde mij niet, de bevestiging met een losse sleutel ook niet, zo gepiept in de praktijk. Met andere bandjes en zonodig wat extra bescherming is het een stabiele constructie, uitgebreid getest op de autobahn met relatief zware FR/DH bikes en snelheden > 160 km/u. Wat mij betreft een aanrader dus.

Het exemplaar voor drie is wel beduidend zwaarder en door de afmetingen ook wat lastiger te hanteren maar het blijft een plat pakket en neemt nauwelijks meer ruimte in aan de muur dan het exemplaar voor twee fietsen. Je moet wel een redelijke grote kofferbak hebben voor dit exemplaar en voor twee fietsen gebruik laat ook ik de middenplek vrij omdat de afstand tussen de fietsen kleiner is. Na een kwartiertje experimenteren is het me gelukt er een 20", 24" en 29" gezamelijk op te krijgen en dat was het doel. Ik moet af en toe meerdere fietsen vervoeren maar toch vind ik de drager voor twee uiteindelijk ene stuk handiger, is het vervoer van drie fietsen geen hoofdzaak dan zou ik die dus afraden. In sommige opzichten zou ik het makkelijk vinden om maar twee fietsen op de drager te hebben en eentje achterin. Zo heb ik het op vakantie (met drie bikers + fietsen) overigens ook een paar keer gedaan.

Ik zou dus als eerste een tweedehands Hawk of Falcon voor twee fietsen aanraden. Ook de nieuwe dragers van Spinder (ik heb ze op de beurs bekeken) zien er erg goed uit en hebben nog steeds veel van de voordelen van het originele ontwerp, die zijn wel een stuk duurder maar niet in vergelijking met Thule of aanverwanten.

Ik heb ook wel eens met de goedkope varianten aan fietsdragers staan prutsen maar die ik zou ik alleen aanraden voor incidenteel gebruik.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prulleman schreef: vr 8 maart 2019, 10:55 Ik heb een hapro atlas premium 3, bevalt erg goed.. 2 fietsen zijn door de extra ruimte heel makkelijk erop te zetten (met 2.25 banden geen problemen met de gootjes, iets breder zo ook nog prima kunnen, kan me niet voorstellen dat 2.4 niet zou passen, dus wellicht is dit aangepast).
Goeie tip inderdaad, dat maakt de Atlas gelijk een stuk geschikter. Als 3 fietsen zeer incidenteel is ga je gewoon dan kutten met doekjes tussen de frames, met 2 fietsen zit je altijd goed. Ik zie ook dat de Hapro Atlas e-bike drager precies even groot is als de premium 3 maar dan met 2 goten en 10cm extra ruimte tussen de goten. Ook nog een optie voor als je écht geen 3 hoeft.

Ik vind het wel jammer dat ze de bandjes nog niet langer hebben gemaakt. 2.4 past zeker weten, 2.6 hangt van de velg af en 2.8 gaat niet. Maar zoals gezegd loste ik dat op door spanbandjes te gebruiken ipv de wielgootbandjes. Je zou ook op zoek kunnen naar een iets langer alternatief.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie