Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef: di 2 juni 2020, 00:24
Lars TB schreef: ma 1 juni 2020, 21:37

Heb je het ook zonder dat trucje geprobeerd? Want ik hoor van een hoop mensen dat ze de band gewoon met een standaard pomp prima in 1x tubeless krijgen!!
Heb ze beiden met het trucje gedaan. De 2de band ging beter omdat ik het "door had". Even hard pompen met een normale vloerpomp en elke band gaf 3 plopjes.
Trucje is vooral nuttig als het standaard niet lukt, dat scheelt wat moeite. Een volgende keer dus eerst zonder trucje proberen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hitchhikerzguide schreef: di 2 juni 2020, 00:24 Bij eerste bandenset die erop lag ging het blijkbaar ook niet helemaal lekker. Gedicht door de sealant. Met nieuwe banden te monteren ging hij hier weer lek. Door de sealant terug dicht. Zou toch niet mogen zo'n kiertje?
Afbeelding
Je hebt 3 methodes van verbinden van de aluminium velg. De meest gebruikte is 'pinnen'. In de velg zitten 2 kanalen waar bij de joint 2 stalen pinnen in geperst worden. De twee zijden van de joint worden nu gewoon tegen elkaar gedrukt en de kans dat dit 100% luchtdicht is, is klein. Maar in principe zou de tape en de band zelf voor voldoende afdichting moeten zorgen.

Afbeelding gepinde velg:
Afbeelding

Deze methode wordt vooral bij eenvoudigere velgen gebruikt, ook omdat de extra kanalen sowieso voor extra gewicht zorgen. Het is ook de minst bewerkelijke methode en dus het goedkoopst. Maar het betekent niet dat het om inferieure velgen gaat. Als je toch een iets stevigere, zwaardere velg maakt, kun je net zo goed voor pinnen gaan.
Omdat jouw velg 'lekt' vermoed ik dat je een gepinde velg hebt.

Dan kun je een velg ook door middel van een insert verbinden. Hier heb je gewoon een holle ruimte voor nodig in de velg waarin je een blokje lijmt of in een enkel geval perst.

Afbeelding holle kamer velg:
Afbeelding

Lijmen belast het materiaal niet en kan dus voor zeer dunwandige velgen gebruikt worden. Het gedeelte waar de insert zit wordt in principe dus afgedicht en daar kan geen lucht lekken. Maar de zijkanten staan nog steeds 'droog' op elkaar en die kunnen lekken. Wederom zou de tape en vooral de band hier de boel af moeten dichten. Heel af en toe zul je er latex in moeten laten lopen.
Daarnaast is lijmen arbeidsintensief en is de methode wat duurder.

De derde methode is lassen. Hier is het grote voordeel dat de velg 1 geheel vormt en dus luchtdicht is. Hier wordt dezelfde holle kamer constructie voor gebruikt. Het nadeel was dat er bij dunwandige velgen veel hitte toegevoegd werd en dat de velg bros werd naast de las. Maar dit probleem is al enige tijd terug goed onder controle. Het andere nadeel is dat de lasnaad nabewerkt moet worden en dat maakt lassen ook niet heel goedkoop. Gewichtswinst ten opzichte van lijmen is er niet, want in vrijwel alle gevallen plaatsen de fabrikanten ook een insert bij de joint om de hitte enigszins af te voeren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Lars TB schreef: di 2 juni 2020, 10:53
hitchhikerzguide schreef: di 2 juni 2020, 00:24 Bij eerste bandenset die erop lag ging het blijkbaar ook niet helemaal lekker. Gedicht door de sealant. Met nieuwe banden te monteren ging hij hier weer lek. Door de sealant terug dicht. Zou toch niet mogen zo'n kiertje?
Afbeelding
Je hebt 3 methodes van verbinden van de aluminium velg. De meest gebruikte is 'pinnen'. In de velg zitten 2 kanalen waar bij de joint 2 stalen pinnen in geperst worden. De twee zijden van de joint worden nu gewoon tegen elkaar gedrukt en de kans dat dit 100% luchtdicht is, is klein. Maar in principe zou de tape en de band zelf voor voldoende afdichting moeten zorgen.

Afbeelding gepinde velg:
Afbeelding

Deze methode wordt vooral bij eenvoudigere velgen gebruikt, ook omdat de extra kanalen sowieso voor extra gewicht zorgen. Het is ook de minst bewerkelijke methode en dus het goedkoopst. Maar het betekent niet dat het om inferieure velgen gaat. Als je toch een iets stevigere, zwaardere velg maakt, kun je net zo goed voor pinnen gaan.
Omdat jouw velg 'lekt' vermoed ik dat je een gepinde velg hebt.

Dan kun je een velg ook door middel van een insert verbinden. Hier heb je gewoon een holle ruimte voor nodig in de velg waarin je een blokje lijmt of in een enkel geval perst.

Afbeelding holle kamer velg:
Afbeelding

Lijmen belast het materiaal niet en kan dus voor zeer dunwandige velgen gebruikt worden. Het gedeelte waar de insert zit wordt in principe dus afgedicht en daar kan geen lucht lekken. Maar de zijkanten staan nog steeds 'droog' op elkaar en die kunnen lekken. Wederom zou de tape en vooral de band hier de boel af moeten dichten. Heel af en toe zul je er latex in moeten laten lopen.
Daarnaast is lijmen arbeidsintensief en is de methode wat duurder.

De derde methode is lassen. Hier is het grote voordeel dat de velg 1 geheel vormt en dus luchtdicht is. Hier wordt dezelfde holle kamer constructie voor gebruikt. Het nadeel was dat er bij dunwandige velgen veel hitte toegevoegd werd en dat de velg bros werd naast de las. Maar dit probleem is al enige tijd terug goed onder controle. Het andere nadeel is dat de lasnaad nabewerkt moet worden en dat maakt lassen ook niet heel goedkoop. Gewichtswinst ten opzichte van lijmen is er niet, want in vrijwel alle gevallen plaatsen de fabrikanten ook een insert bij de joint om de hitte enigszins af te voeren.
Bedankt voor de info Lars. Betreft trouwens DT Swiss M1900 Spline 30 27.5 velgen. Ik heb een dry tubeless gedaan en wilde deze eerst op 3 bar een nachtje laten staan en naderhand sealant toevoegen via de valve core. Toen hoorde ik die velg sissen op dat randje, dus direct sealant gevuld via de valve core, op 3 bar gezet. Daarna een ritje van 10 km gemaakt. Straks als ik thuis ben van werk even checken of alles nog ok is, dan is het gelukt. En dan wordt het zoeken naar mijn "ideale" bandenspanning.
Is die 1.5 bar min sowieso te respecteren?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je mag best lager gaan dan 1,5 bar. Waarschijnlijk op eigen risico, want er zijn allerlei doemscenario's te verzinnen. Maar die zijn ook bij hogere drukken te verzinnen 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

Rijd sinds vorige week ook op een setje Wolfpack bandjes. Heb gekozen voor Speed, voor en achter, 2,25 breed. Als vervanging van Renegades in 2,30 breedte. Die vond ik niet altijd safe, net alsof de achterband zwikte in snellere bochten. En regelmatig had ik het idee dat de pees uit de velg getrokken werd. De voorband miste ook regelmatig grip naar mijn mening. Nu dan de Speeds, op Roval Control LT velgen leggen was een eitje. Veel makkelijker dan de Renegades. Ook het op druk krijgen ging simpel met een normale (29-er) pomp. Op de parcoursen van de Graafschapsroute, Zeddam en Nijmegen gaven de banden een zeker gevoel. Goed grip, lekker rollend, snel, geen 'zwikken' meer en ook door los zand in de bochten loopt het voorwiel goed door. Wat wel opviel, op de band staat minimaal 1,8 Bar! Dat vind ik absurd veel. Kan ik net zo goed massief rubber gaan rijden, dat stuitert net zo hard. Voor mij bevalt voor 1,1 en achter 1,2 veel beter, dat veert tenminste nog iets. De wielen worden overigens zowel in de fully als in de HT gebruikt, de fietskeuze is bij mij afhankelijk van het parcours.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

1,8 bar is de aanbeveling.

Wat de reden is voor zo'n aanbeveling ik weet het niet.

Wie weet dit wel ?

een mogelijke reden:
Om het karkas te sparen, zodat het niet gaat scheuren na verloop van tijd. En zo doende het profiel geheel op te kunnen rijden.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rob57 schreef: di 2 juni 2020, 17:46 Rijd sinds vorige week ook op een setje Wolfpack bandjes. Heb gekozen voor Speed, voor en achter, 2,25 breed. Als vervanging van Renegades in 2,30 breedte. Die vond ik niet altijd safe, net alsof de achterband zwikte in snellere bochten. En regelmatig had ik het idee dat de pees uit de velg getrokken werd. De voorband miste ook regelmatig grip naar mijn mening. Nu dan de Speeds, op Roval Control LT velgen leggen was een eitje. Veel makkelijker dan de Renegades. Ook het op druk krijgen ging simpel met een normale (29-er) pomp. Op de parcoursen van de Graafschapsroute, Zeddam en Nijmegen gaven de banden een zeker gevoel. Goed grip, lekker rollend, snel, geen 'zwikken' meer en ook door los zand in de bochten loopt het voorwiel goed door. Wat wel opviel, op de band staat minimaal 1,8 Bar! Dat vind ik absurd veel. Kan ik net zo goed massief rubber gaan rijden, dat stuitert net zo hard. Voor mij bevalt voor 1,1 en achter 1,2 veel beter, dat veert tenminste nog iets. De wielen worden overigens zowel in de fully als in de HT gebruikt, de fietskeuze is bij mij afhankelijk van het parcours.
Dan weet jij iets van 43kg ofzo...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Rob57
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 14:37

Doe er maar 50% bij .., zit je beter in de buurt.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik weeg 90 plus en rijd ook op dat soort drukken

op daarvoor geschikte routes.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

corex schreef: di 2 juni 2020, 17:55 1,8 bar is de aanbeveling.

Wat de reden is voor zo'n aanbeveling ik weet het niet.

Wie weet dit wel ?

een mogelijke reden:
Om het karkas te sparen, zodat het niet gaat scheuren na verloop van tijd. En zo doende het profiel geheel op te kunnen rijden.
Waar staat dat ergens?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

In het bericht boven mijn tekst gaat het over minimaal 1,8. aanbeveling is dus minimaal 1,8 bar.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 19:53
corex schreef: di 2 juni 2020, 17:55 1,8 bar is de aanbeveling.

Wat de reden is voor zo'n aanbeveling ik weet het niet.

Wie weet dit wel ?

een mogelijke reden:
Om het karkas te sparen, zodat het niet gaat scheuren na verloop van tijd. En zo doende het profiel geheel op te kunnen rijden.
Waar staat dat ergens?
Op de band zelf, althans de Speed.. op mijn Race staat dan weer niets..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heckler40 schreef: di 2 juni 2020, 19:18 Ik weeg 90 plus en rijd ook op dat soort drukken

op daarvoor geschikte routes.

YMMV
Je laatste zinnetje is wel cruciaal... :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lars TB schreef: di 2 juni 2020, 14:07 Je mag best lager gaan dan 1,5 bar. Waarschijnlijk op eigen risico, want er zijn allerlei doemscenario's te verzinnen. Maar die zijn ook bij hogere drukken te verzinnen 8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Er scheelt iets, het is al 2 dagen stil in het Wolfpack topic.
Plaats reactie