Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

suravida schreef: zo 28 februari 2021, 10:10 Was je oude fiets old sloop XC geo? Dus kort frame met lekker lange stuurpen? En is je nieuwe fiets meer long en slack? Met een korte stuurpen? Als je die op de oude manier bestuurd zal je idd wat weinig druk op je voorwiel hebben. In dat geval meer met je lichaam sturen ipv alleen met je stuur.
Spijker op de kop geslagen
Oude ht race/xc
Nieuwe fs trail/xc
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ja, ik denk dat wel of niet glijden heel veel met houding te maken heeft. Zelf fiets ik altijd met vrij veel gewicht naar voren. In snelle bochten hang ik meer naar voren om druk aan de voorkant te houden. ( en fiets met 1,1 tot 1,3 bar op de voorband, en weeg bepakt 77 kg)

Lars TB zag een keer mijn fiets en zei meteen dat ik beter een korte stem kon monteren. Ook op Pinkbike zeiden ze in de test van mijn model fiets dat een kortere stem beter zou zijn.
Dus had daardoor steeds op mijn verlanglijstje staan. De standaard stem is ( ik dacht) 50mm. Wilde ook wel korter zodat het stuur direct tegen de voorvork zit.
Tot deze week op Schoorl met al dat klimmen bedacht ik mij dat een kortere stem dan helemaal niet beter is. En in bochten kan ik nu ook wat makkelijker meer richting het voorwiel blijven met mijn gewicht.

Een kortere stem zal met afdalingen voordeel geven en de fiets wat meer een Trail uitstraling geven. Maar voorlopig laat ik dit zo. Dan maar iets meer XC houding en druk op het voorwiel.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

suravida schreef: zo 28 februari 2021, 09:54 Ik zou dan juist denken dat hij te weinig druk op het voorwiel heeft..... Is sowieso de neiging van de meeste mensen (mijzelf incluis) om te ver naar achteren te hangen, terwijl de druk op het voorwiel houden heel lang goed gaat. Ik denk dat er maar weinig MTBers zijn die in normale omstandigheden zoveel druk op het voorwiel durven te geven dat ze daardoor gaan glijden.
Ik had er een paar keer last van als ik moe werd. Ik ging dan waarschijnlijk teveel leunen. Nu ik mij er bewust van ben is het niet meer gebeurt. Uiteindelijk een verkeerde houding.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Na heel veel jaar en heel veel banden wil ik deze ook weleen kans geven voor xc race gebruik.
Tot nu toe staan de pirelli 2.4 h en m op 1 op de hielen gevolgt door michelin jet / force xc.

Maar wat ik wil weten hoe breedte zijn ze?
De michelin jet is bv 155mm extreem breedt voor een 2.25 en nog licht en stevig ook
Een pirelli 2.2 komt bv maar tot 148mm

Gaat dan om de race 2.2 en 2,4, zou iemand dat op willen meten?
De speed lijkt me niets, zo te zien is dat een aan uit profiel als roro. Maar wellicht is de praktijk anders.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Cube-Elite schreef: di 2 maart 2021, 21:44 Gaat dan om de race 2.2 en 2,4, zou iemand dat op willen meten?
De speed lijkt me niets,
Speed niks??

Op wat voor een breedte velgen wil je de Race weten, ik kan zo meten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: di 2 maart 2021, 21:44 Maar wat ik wil weten hoe breedte zijn ze?
De michelin jet is bv 155mm extreem breedt voor een 2.25 en nog licht en stevig ook
Een pirelli 2.2 komt bv maar tot 148mm
Wat ik dan graag wil weten is hoe jij banden meet :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik ging er vanuit dat de 1 van 155 en 148 niet gelezen moet worden. :winkie:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Op een of andere manier schijnt het vreemd te zijn hoe ik meet. Maar het lijkt mij logisch, als je de gemonteerde bandbreedte meet ben je altijd afhankelijk van de velg. Ik meet de hele band liggend van draad naar draad.

Dus de breedte van het hele karkas zegmaar. zo kan ik vergelijken met de banden die ik heb hoe breed ze vallen. (kan er nog iets zitten in de opbouw, maar dat is echt miniem)
Bv mijn Jet xc 2,25 is maar 600 gram en 59.8mm op een 24.5 velg, maar dan komen er gelijk mensen in de lucht met bij mij maar 58mm etc.

De speed, ik denk, met de nadruk op denk dat die een beetje een roro is, dus een prima band maar op de grens ineens weggelijd op losse ondergrond. Maar wellicht heb ik het helemaal mis, maar 9/10 kan je aan een profiel zien wat de band doet. De force XC heeft deze neiging ook zei het iets minder.

Maar als er mensen willen meten graag :-)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

De 2.25 Race is 57,5 mm breed op een 25mm velg. ( met 1,1 bar druk :winkie: )
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Erwin25 schreef: wo 3 maart 2021, 11:02 De 2.25 Race is 57,5 mm breed op een 25mm velg. ( met 1,1 bar druk :winkie: )
Thanks, met 24.5 zal het verschil niet heel groot zijn en ik rijd 1.3 en 1.5, dus :winkie:
Dat is wel gewoon prima breedte voor een 2.25
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Cube-Elite schreef: wo 3 maart 2021, 10:18 Op een of andere manier schijnt het vreemd te zijn hoe ik meet. Maar het lijkt mij logisch, als je de gemonteerde bandbreedte meet ben je altijd afhankelijk van de velg.
Misschien maar als je wilt weten of een band in je frame past is het wel een nuttige meting
Cube-Elite schreef: wo 3 maart 2021, 10:18 De speed, ik denk, met de nadruk op denk dat die een beetje een roro is, dus een prima band maar op de grens ineens weggelijd op losse ondergrond.
Ik denk van niet. 1000km gereden op de Speed in 29x2.4 en op droge ondergrond, niets van gemerkt. Heeft minstens zoveel grip als RoRo maar rolt voelbaar lichter. Misschien ga ik niet hard genoeg. En als de ondergrond los genoeg is glijdt alles weg.
Cube-Elite schreef: wo 3 maart 2021, 10:18 9/10 kan je aan een profiel zien wat de band doet.
Je kunt het verschil tussen een XC een Trail en een Enduro band wel zien ja. Maar veel succes met verschillen binnen een categorie of dezelfde serie banden: rubber compound heeft een groot effect op de grip net als demping van het karkas bij trailbanden, daar zie je niets van maar voel je werelden van verschil.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Oh ja, vergeet ik bijna, mijn verse setje 29x2.4 Race en Trail zijn 158-160mm end to end

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

thanks! dat geeft mij een prima beeld.
Ik ga ze gewoon eens proberen. kijken wat het verschil is.

Nu ben ik ook wel reëel dat het nuances zijn. Zoals bv Amerongen er zaterdag bijlag gaat elke normale band gewoon prima.
karkas is misschien nog wel het meest doorslag gevend.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef: zo 28 februari 2021, 10:10 Was je oude fiets old sloop XC geo?
Nou, dat was nog best een mooie fiets, niet echt eentje voor de sloop :bier:

Maar het glijden is inderdaad vaak een gevolg van je houding; niet alleen gewichtsverdeling voor/achter maar ook je houding op de fiets. In vlakke bochten moet je eigenlijk je lichaam rechtop houden (90 graden tov de grond) en de fiets onder je door bewegen van links naar rechts (afhankelijk van de bocht :wink:) . Dan houd je druk op de wielen en 'bijten' je (zij) noppen in de ondergrond.
Als je mee gaat hangen duw je de fiets eigenlijk onder je vandaan.
Cube-Elite schreef: di 2 maart 2021, 21:44 Gaat dan om de race 2.2 en 2,4, zou iemand dat op willen meten?
De speed lijkt me niets, zo te zien is dat een aan uit profiel als roro. Maar wellicht is de praktijk anders.
Welke velgbreedte? Ik heb een set op 27mm velgen liggen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

24.5mm intern hookless
Plaats reactie