En voor XC-rijders die een licht wiel willen, naast goede XC/Trail-light grip:
Trail 2,9” 2,4 = 850gr. Niets bijzonders, wat zwaar zelfs. Maar grip voor XC meer dan uitstekend (misschien heet ‘ie wel niet voor niets Trail ).
Cross 2,9” 2,4 = 690gr., zeer goed (voor oa de grip die je ervoor terugkrijgt).
Wolfpack tires
- Tribux
- Extreme Biker
- Berichten: 883
- Lid geworden op: di 19 juni 2012, 13:56
- Mijn mountainbike: Nukeproof Scout
Zoals hierboven ook een paar keer geschreven is. De cross voorop geeft mij op gravel of hardpack weinig vertrouwen. Op een echte bosgrond ook veel minder last.
Vandaag weer Spaarnwoude gereden met de cross dus verkeerd om en dat voelt veel prettiger aan. Misschien is het wel een placebo voor mij hoor.
Maar als je zoekende bent is het altijd het proberen waard!
Dank, ik rij de combi “cross/race” in het west brabantse (mtb routes, gravel, bos, boerenpaden, tarmac), en vind het niet verkeerd sturen enzo. Wil ook nog keer combi “race/speed” en de bekende schwalbe combi proberen om te vergelijken.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2017
- Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
- Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox
Dan zou je ook een trail 2,25” kunnen monteren, die bevalt mij ook erg goed (op 30mm velg)aurelius schreef: ↑zo 2 mei 2021, 07:33 En voor XC-rijders die een licht wiel willen, naast goede XC/Trail-light grip:
Trail 2,9” 2,4 = 850gr. Niets bijzonders, wat zwaar zelfs. Maar grip voor XC meer dan uitstekend (misschien heet ‘ie wel niet voor niets Trail ).
Cross 2,9” 2,4 = 690gr., zeer goed (voor oa de grip die je ervoor terugkrijgt).
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Heb ik gereden, maar Cross -Race beviel mij hier het beste (ik kom zelf niets tekort met de Cross, ik beschreef alleen verschillen, sterke/zwakke kanten).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Het is na maandag, gister dus met de combi race 2.4 trail 2.4 deels Leersum (stuk met Snakerun) en Amerongen gefietst.
Ondergrond Snakerun is wat ik bedoelde,
op Amerongen wat ik zo via strava kan terughalen aan namen toch wel ondergrond Marmottenbak, vooral als je de eerste 2, 3 krappere bochtjes vanaf boven hebt.
Op het stuk technical downhill trail had ik het idee dat de band wat meer rolweerstand had dan de cross.
Door het berkenbos is ook dat gladdere dus prettier met Trail.
Harry sla ik over daar gleed de voorkant bovenin een van de 1e rechter bochten flink weg bovenin. Of het bandendruk, te graag willen of teveel druk op wiel zetten met lichaam was weet ik niet. Had het later nl ook bij Ytell. (Ook toch Trail fijner)
Gisteren even die Wolfpack Trail van Dutch naast mijn Vittoria Barzo gezien en de zijnoppen van de Wolfpack zijn toch al snel de helft hoger. Binnenkort hopelijk ook voor het eerst een Wolfpack Trail proberen, dan met Mezcal achter. Ik zal de Snakerun eens meerdere keren achter elkaar rijden met beide banden, kijken wat ik er van merk.
Waar woke is, is vuur
Ik was er op Nijmegen de laatste 3 weken druk mee - met banden wisselen. De belangrijkste conclusie is dat de ondergrond op een groot deel van de routes gewoon extra 'glibberig' is. Het zijn een soort kiezelsteentjes, waardoor het bij droogte nog veel sneller gaat rollen.
Ja, een Trail en een Michelin Wild G'ripper hebben dan net wat meer reserves. Maar je merkt op een paar afdalingen waar je normaal snelheid opbouwt door gewoon van je remmen af te blijven dat je met die banden die snelheid niet opbouwt. Met een Magic Mary moet je gewoon bijtrappen om niet stil te vallen, even ter vergelijking.
De Cross is overall dus sneller en je zult ook sneller aankomen op sommige bochten. Daardoor lijkt de band misschien minder grip te hebben, maar het grootste verschil is dat de Cross vooral iets langer zijdelings blijft glijden waar die andere 2 eerder oppikken als ze gaan glijden (om daarna weer opnieuw te gaan glijden...).
En toen ging het vorige week opeens regenen. En nu heeft de Cross op de routes in Nijmegen weer mega grip, durf ik te zeggen dat er geen betere band is dan de Cross aan de voorkant.
Tot het weer droger wordt.
En zo blijf je bezig.
Ja, een Trail en een Michelin Wild G'ripper hebben dan net wat meer reserves. Maar je merkt op een paar afdalingen waar je normaal snelheid opbouwt door gewoon van je remmen af te blijven dat je met die banden die snelheid niet opbouwt. Met een Magic Mary moet je gewoon bijtrappen om niet stil te vallen, even ter vergelijking.
De Cross is overall dus sneller en je zult ook sneller aankomen op sommige bochten. Daardoor lijkt de band misschien minder grip te hebben, maar het grootste verschil is dat de Cross vooral iets langer zijdelings blijft glijden waar die andere 2 eerder oppikken als ze gaan glijden (om daarna weer opnieuw te gaan glijden...).
En toen ging het vorige week opeens regenen. En nu heeft de Cross op de routes in Nijmegen weer mega grip, durf ik te zeggen dat er geen betere band is dan de Cross aan de voorkant.
Tot het weer droger wordt.
En zo blijf je bezig.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 329
- Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
- Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018
Ik reed voorheen met speed/ race. Nu rijd ik met speed/ speed. De banden hebben voldoende grip. Soms glijden ze een beetje maar daar ben ik op berekend. Zowel als de met de speed / race als de speed / speed combinatie komt het wel eens voor dat ik met beide banden weg glij maar ik heb dat prima onder controle.
De speed geeft mij meer vertrouwen dan de race voorheen als het om de droge maanden gaat. In de winter gaat de race er weer op.
Welke combinatie sneller is? Geen idee.
Ik rij voornamelijk op de uhr.
Voordat ik wolfpack had reed ik met vittori mezcal / bontrager xr2. Toen ik de achterband verving (mezcal) met de wolfpack speed was het een wereld van verschil. Meer comfort en veeeeel meer grip. Datzelfde gold voor de wissel van xr2 naar race.
De speed geeft mij meer vertrouwen dan de race voorheen als het om de droge maanden gaat. In de winter gaat de race er weer op.
Welke combinatie sneller is? Geen idee.
Ik rij voornamelijk op de uhr.
Voordat ik wolfpack had reed ik met vittori mezcal / bontrager xr2. Toen ik de achterband verving (mezcal) met de wolfpack speed was het een wereld van verschil. Meer comfort en veeeeel meer grip. Datzelfde gold voor de wissel van xr2 naar race.
Precies mijn ervaringen. Van oktober tot maart prima op de Cross gereden, toen het droger en droger werd was het veel vaker glijden geblazen.
Denk dat ik maar eena naar een 29-er Forekaster opzoek moet
Is ook mijn ervaring
Maar blijft het raar vinden dat de cross op droog meer glijd dan race of speed
Ik rijd eigenlijk altijd met trail 2.4 voorop
Maar twijfel vaak over de achterband
In Nijmegen heb je ook van die lekkere zanderige klimmetjes en dan is de cross toch wel lekker achter maar op de rest van de routes weer overkill
Maar blijft het raar vinden dat de cross op droog meer glijd dan race of speed
Ik rijd eigenlijk altijd met trail 2.4 voorop
Maar twijfel vaak over de achterband
In Nijmegen heb je ook van die lekkere zanderige klimmetjes en dan is de cross toch wel lekker achter maar op de rest van de routes weer overkill
Ik heb afgelopen winter een paar ritjes gemaakt met de WP cross (V) en WP race (A) combi (beide 2,2 breed). In de zanderige gebieden hier in de buurt is dat toch niet helemaal mijn ding en ben ik weer terug geswitcht naar de banden die bij mijn fiets geleverd werden. De Maxxis Ikon 2,35 (V) en Aspen 2,25 (A) (beide exo tr). Iets minder noppen passen hier beter bij de omstandigheden en mijn rijstijl denk ik.
Heeft iemand onderstaande banden eens vergeleken en wat waren de conclusies?
WP Race vs Maxxis Ikon
WP Speed vs Maxxis Aspen
De WP cross en WP race (beide 2,2 en zgan) zijn trouwens over. Dus als iemand interesse heeft .....
Heeft iemand onderstaande banden eens vergeleken en wat waren de conclusies?
WP Race vs Maxxis Ikon
WP Speed vs Maxxis Aspen
De WP cross en WP race (beide 2,2 en zgan) zijn trouwens over. Dus als iemand interesse heeft .....
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4833
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
Is dit werkelijk zo?
Dan is de oplossing simpel, en ga ik straks weer over op mijn oude combo: Race-Speed.
Ik had nu juist voorop de Cross gemonteerd voor meer grip op B’hoek. Ik begrijp nu dat dit meer een herfst-winter bandje is?
vindt ik wel ja
Mijn opset:
Herfstweer en Winterweer
Trail<<cross
Zomerweer
Trail<<race
Trail<<speed
Race<<speed
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6136
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Speed<<speed
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed