Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Die toppers rijden mogelijk ook met inserts. Maar die helpen bij lage druk, niet tegen slappe zijwangen. Gewoon net een wat steviger bandje monteren, extra scheutje latex en er het beste van hopen :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Kapitein Iglo schreef: di 31 augustus 2021, 09:52 Die toppers rijden mogelijk ook met inserts. Maar die helpen bij lage druk, niet tegen slappe zijwangen. Gewoon net een wat steviger bandje monteren, extra scheutje latex en er het beste van hopen :-q
Maar, maar, maar dit rolde wel heeeel lekker vergeleken bij mijn double down DHR2's :-{ :-{ ....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Er zit nog wel íets, tussen alles of niets :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

odp schreef: di 31 augustus 2021, 09:50
Kapitein Iglo schreef: ma 30 augustus 2021, 19:36 Ik herhaal: “Race is misschien wat optimistisch”

🤭😋
Hahaha, wel een heel mooi "i told you so" momentje :P

De Camerig heeft bij ons ook in het verleden regelmatig biba's in NoNi's gesloopt, maar sind we tubeless rijden met trail of enduro banden nooit meer iets gehad daar. Zoals gezegd, gingen we al heel behouden de afdaling in vanwege de bramen op dit moment. Ben nu een beetje bang de afdalingen tijden de BBC te laten lopen.

Tijdens de worldcups zie je de profs ook genoeg slechte lijnen met 1,0 bar nemen en het gaat zelden mis. Zijn bij de toppers weliswaar vaak banden die wij niet kunnen kopen, maar alsnog vind ik de Camerig ver van de nieuwe ruwe XC track verwijderd. :bier:

Ik ga eens kijken wat Wolfgang ervan zegt, ooit heeft hij mij heeeel veel omzet gekost door een rare beslissing, dus nu kan hij dat goed maken.
Welke banden rijden toppers dan die wij niet zouden kunnen kopen ? MvdP's Maxxis Aspen in 2.4 (die de Zwitsers nu ook rijden volgens mij) liggen gewoon in de winkel toch ?

Welke balen van die scheur in je band. Gezien alle lof hier over WP banden zou je dat niet verwachten (pech kan natuurlijk altijd, maar dan nog) - misschien zijn WP's toch kwetsbaarder dan men op het eerste gezicht zou denken. Immers, nogmaals, die Race zou imho toch echt genoeg band voor Limburg moeten zijn.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Stunning schreef: vr 3 september 2021, 07:40
odp schreef: di 31 augustus 2021, 09:50

Hahaha, wel een heel mooi "i told you so" momentje :P

De Camerig heeft bij ons ook in het verleden regelmatig biba's in NoNi's gesloopt, maar sind we tubeless rijden met trail of enduro banden nooit meer iets gehad daar. Zoals gezegd, gingen we al heel behouden de afdaling in vanwege de bramen op dit moment. Ben nu een beetje bang de afdalingen tijden de BBC te laten lopen.

Tijdens de worldcups zie je de profs ook genoeg slechte lijnen met 1,0 bar nemen en het gaat zelden mis. Zijn bij de toppers weliswaar vaak banden die wij niet kunnen kopen, maar alsnog vind ik de Camerig ver van de nieuwe ruwe XC track verwijderd. :bier:

Ik ga eens kijken wat Wolfgang ervan zegt, ooit heeft hij mij heeeel veel omzet gekost door een rare beslissing, dus nu kan hij dat goed maken.
Welke banden rijden toppers dan die wij niet zouden kunnen kopen ? MvdP's Maxxis Aspen in 2.4 (die de Zwitsers nu ook rijden volgens mij) liggen gewoon in de winkel toch ?

Welke balen van die scheur in je band. Gezien alle lof hier over WP banden zou je dat niet verwachten (pech kan natuurlijk altijd, maar dan nog) - misschien zijn WP's toch kwetsbaarder dan men op het eerste gezicht zou denken. Immers, nogmaals, die Race zou imho toch echt genoeg band voor Limburg moeten zijn.
volgens mij rijden sowieso sommige Maxxis profs op banden die niet normaal te koop zijn, kwam laatst nog in een Trainerroad podcast langs. Ik meen dat het toen over de TPI ging, maar waarom zouden er niet meer verschillen zijn.

De Race, met nog steeds een plug, heeft gisteren wel gewoon een paar afdalingen in het bikepark van Aken overleefd. Waren niet op volle snelheid omdat een vriend de eerste keer mee was, maar toch.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

odp schreef: vr 3 september 2021, 08:57
Stunning schreef: vr 3 september 2021, 07:40

Welke banden rijden toppers dan die wij niet zouden kunnen kopen ? MvdP's Maxxis Aspen in 2.4 (die de Zwitsers nu ook rijden volgens mij) liggen gewoon in de winkel toch ?

Welke balen van die scheur in je band. Gezien alle lof hier over WP banden zou je dat niet verwachten (pech kan natuurlijk altijd, maar dan nog) - misschien zijn WP's toch kwetsbaarder dan men op het eerste gezicht zou denken. Immers, nogmaals, die Race zou imho toch echt genoeg band voor Limburg moeten zijn.
volgens mij rijden sowieso sommige Maxxis profs op banden die niet normaal te koop zijn, kwam laatst nog in een Trainerroad podcast langs. Ik meen dat het toen over de TPI ging, maar waarom zouden er niet meer verschillen zijn.

De Race, met nog steeds een plug, heeft gisteren wel gewoon een paar afdalingen in het bikepark van Aken overleefd. Waren niet op volle snelheid omdat een vriend de eerste keer mee was, maar toch.
Maxxis heeft voor de profs een 170TPI casing, die niet te koop is. Conti heeft ook een speciale ‘pro’ casing die niet te koop is en zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Echter, dat is niet ineens het 8e wereldwonder.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Stunning schreef: vr 3 september 2021, 07:40
odp schreef: di 31 augustus 2021, 09:50

Hahaha, wel een heel mooi "i told you so" momentje :P

De Camerig heeft bij ons ook in het verleden regelmatig biba's in NoNi's gesloopt, maar sind we tubeless rijden met trail of enduro banden nooit meer iets gehad daar. Zoals gezegd, gingen we al heel behouden de afdaling in vanwege de bramen op dit moment. Ben nu een beetje bang de afdalingen tijden de BBC te laten lopen.

Tijdens de worldcups zie je de profs ook genoeg slechte lijnen met 1,0 bar nemen en het gaat zelden mis. Zijn bij de toppers weliswaar vaak banden die wij niet kunnen kopen, maar alsnog vind ik de Camerig ver van de nieuwe ruwe XC track verwijderd. :bier:

Ik ga eens kijken wat Wolfgang ervan zegt, ooit heeft hij mij heeeel veel omzet gekost door een rare beslissing, dus nu kan hij dat goed maken.
Welke banden rijden toppers dan die wij niet zouden kunnen kopen ? MvdP's Maxxis Aspen in 2.4 (die de Zwitsers nu ook rijden volgens mij) liggen gewoon in de winkel toch ?

Welke balen van die scheur in je band. Gezien alle lof hier over WP banden zou je dat niet verwachten (pech kan natuurlijk altijd, maar dan nog) - misschien zijn WP's toch kwetsbaarder dan men op het eerste gezicht zou denken. Immers, nogmaals, die Race zou imho toch echt genoeg band voor Limburg moeten zijn.
Die profs rijden vaak het nieuwste model, de prototypes. Iets later komen ze dan pas in de winkel te liggen voor gewone stervelingen.

En in Z-Limburg kun je op sommige stukken juist voorspellen dat een band er snel lek of stuk zal gaan! Dat veel 'gasten' zich dat niet realiseren, da's weer wat anders... 'Onderbemeten banden', teveel druk... Dat zie je zo vaak.
Die Camerigafdaling is een bekende plek op een vaste route. Sowieso veel stenen, en dan ook nog eens extra scherpe vuursteen. Tel op de lengte van die afdaling en het aantal meters dat je daalt, en je tikt de 50 km/u zo aan. Da's heel anders rijden dan een 'Hollandse' flowtrail met gesoigneerde bosbodem :winkie: ...
Daarnaast nog de nodige meidoorn hier en daar met daardoor verhoogde priklek-kans... bandjes hebben hier aardig wat te verduren af en toe. De Voerstreek is nog een graadje erger.

Ik rijd/reed hier afgelopen seizoenen ook met een lichte 2,4" Cross-Race Combi, gaat best, maar: je moet gewoon accepteren dat je daarmee vaker/sneller lek of 'een sneetje zijwang' rijdt. Lichte band, dus weinig materiaal op de wangen, dus kwetsbaarder. Bijna altijd op te lossen door tubeless te rijden en zo nodig te pluggen. Is ook zo gepiept.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Ik rij nu met speed-speed. Voorheen speed-race. Op mijn vaste rondjes (uhr)is Speed- speed genoeg en heb ik genoeg vertrouwen in de set omdat ik precies weet hoe ik de bochten enzo moet nemen. Op onbekende rondjes en of bochten met meer (mul)zand en bij kwintelooijen vertrouw ik speed voor niet zo. Dat is psychische. Wanneer de paden wat droger worden vertrouw ik race minder dan speed. Dat zit gewoon in mijn hoofd. Ik wilde altijd de snelste banden met het minste profiel, maar als ik daardoor wat banger rij ben ik absoluut niet sneller. Nu ga ik weer met race voor rijden, ontdekken hoe dat gaat.

Maar mijn vraag is:. Hoe veel meer grip heeft bijvoorbeeld trail en hoeveel langzamer maakt zo'n band je? Is dat verschil merkbaar op de klimmetjes en vlakke stukken en de weg?
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik rij op mijn Canyon Stoic Race achter en Trail voor… Ik heb nog geen vergelijk met de Speed maar de Trail is echt een heerlijke voorband! Doet het momenteel goed ik het mulle zand van Hellendoorn ☺️.. Over de Race heb ik ook weinig te klagen. Qua rolweerstand zal het zeker niet de snelste keuze zijn maar dat hoeft ook niet bij deze fiets! Grip is belangrijker ;)


Op m’n XC fiets komt straks Speed/Race.. Benieuwd hoe dat gaat zijn, daar rij ik nu met de Racing Ralph/Ray combi… Hoop op iets meer grip aan de voorzijde
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
RAPTOR88
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 13 december 2015, 12:17
Mijn mountainbike: de fijnste die er is.

Heel wat gelezen hier en besloten om voor m'n vriendin de trail 2.4 en race mtb 2.25 te bestellen (had eerst de cross op het oog maar die bleek nogal zonder waarschuwing grip te verliezen van wat ik begrepen had).
Bij Elan besteld via mail, super snelle communicatie en het lag vanaf het eerste contact met een half uur helemaal klaar om opgehaald te worden door de koerier. :-q
Ik wil graag snel thuis zijn voordat er ongelukken gebeuren :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RAPTOR88 schreef: za 11 september 2021, 09:18 (had eerst de cross op het oog maar die bleek nogal zonder waarschuwing grip te verliezen van wat ik begrepen had).
Daarom ben ik zo fel op lui die hun mening geven terwijl ze nauwelijks de producten kunnen beoordelen.


Nu is het met 90% van de banden op de markt zo dat ze op de limiet opeens weg zijn, misschien zelfs wel 95%. Binnen het WP programma valt het op dat de Cross een smaller grensbereik heeft, juist omdat de rest een vrij breed grensbereik heeft.

Maar bij de Cross ligt de limiet nog steeds erg ver weg, verder dan bijvoorbeeld bij de Race en dan is de overweging om voor de Race te gaan dus gebaseerd op verkeerde feiten: ondanks dat de Race dan een breder grensbereik heeft ga je er dus wel eerder mee onderuit. Of je knijpt eerder in de rem omdat het onzeker aan begint te voelen.

Als je later onderuit wil schuiven, dan moet je naar een Trail (binnen het WP programma) en als voordeel krijg je dan daar bovenop ook nog eens een breed grensbereik om driften door bochten te kunnen gaan terwijl je een KOM aan het zetten bent.

Maar goed, Race of Cross achter maakt nu niet het verschil, dus mijn gemopper maakt hier niet uit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Interessant 👍 Krijg na de Speed, Race en Cross op mijn drie bikes ook zin om eens een Trail op de voorkant te monteren. Zeker als dat niet echt zwaarder rolt en je door extra zekerheid de bochten sneller durft in te sturen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Sterker nog, over 2 / 3 maandjes als de routes minder stoffig zijn is die cross een erg fijne band.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Kun je de speed vergelijken met een race King wat betreft grip en rolweerstand?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zoveel rijders zoveel ervaringen en net zoveel meningen. Mijn 0.02$, ik heb een hele winter met een Cross voorop gereden, het is een prima bandje.

Grip voorop in het grensbereik heeft toch vooral te maken met goede gewichtsverdeling en druk houden. Als bij mij een band uitbreekt is mijn eerste gedachte niet K#tband, maar eerder hmmm die bocht had ik veel beter kunnen nemen. Niet genoeg druk op de voorband en hups daar ga je. (Of achter natuurlijk). De basilisk een goede band op de juiste druk, maar goede skills levert veel meer op dan welke band dan ook.

Joy of Bike met Lee likes Bikes legt het wel aardig uit, over grip en druk. Warning spoiler, zijn openings zin:
“Traction is not something you inherit from the Bike the tires and the trail, traction is something you make”

https://youtu.be/GFKPtEzE4xw

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie