Wolfpack tires

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De door jou genoemde Trail/Forekaster/Noni hebben ook allemaal meer grip dan de Cross als voorband (zelf ook allemaal gereden).
Ze zijn ook zwaarder en hebben duidelijk meer rolweerstand. Geschikt voor nog wat zwaardere trails.
Maar de Cross doe het voor een XC band (waarom zou ‘ie toch ook Cross heten :winkie: ) ‘gewoon’ goed, zeker bij wat geoefende rijders. Bij minder gewicht en minder rolweerstand.
‘t Is maar net wat je wilt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: di 13 juli 2021, 23:32 De door jou genoemde Trail/Forekaster/Noni hebben ook allemaal meer grip dan de Cross als voorband (zelf ook allemaal gereden).
Ze zijn ook zwaarder en hebben duidelijk meer rolweerstand. Geschikt voor nog wat zwaardere trails.
Maar de Cross doe het voor een XC band (waarom zou ‘ie toch ook Cross heten :winkie: ) ‘gewoon’ goed, zeker bij wat geoefende rijders. Bij minder gewicht en minder rolweerstand.
‘t Is maar net wat je wilt.
Dat zeg ik toch ook...MIJN gebruik en MIJN rijstijl. De Cross werd hier in 1e instantie gepromoot als een band met vergelijkbare grip als een NoNi maar in een lichter pakketje (de reden om `m uit te proberen) en dat is het gewoon niet.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Maakt Aurelius ons nu uit voor minder geoefende rijders? :o

Maar daar waar ik de Trail ronduit briljant vind met een hele mooie balans als je de grens van de grip op zoekt is de Cross gewoon minder vertrouwingwekkend. Nog steeds een prima band, maar de Trail is toch echt stukken beter, en loopt wat mij betreft niet of nauwelijks zwaarder. Maar het lijkt hier wel alsof je als je hier niet 100% positief over de Cross bent je meteen weg wordt gezet als iemand met gebrekkige techniek. :roll:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: wo 14 juli 2021, 11:30
aurelius schreef: di 13 juli 2021, 23:32 De door jou genoemde Trail/Forekaster/Noni hebben ook allemaal meer grip dan de Cross als voorband (zelf ook allemaal gereden).
Ze zijn ook zwaarder en hebben duidelijk meer rolweerstand. Geschikt voor nog wat zwaardere trails.
Maar de Cross doe het voor een XC band (waarom zou ‘ie toch ook Cross heten :winkie: ) ‘gewoon’ goed, zeker bij wat geoefende rijders. Bij minder gewicht en minder rolweerstand.
‘t Is maar net wat je wilt.
Dat zeg ik toch ook...MIJN gebruik en MIJN rijstijl. De Cross werd hier in 1e instantie gepromoot als een band met vergelijkbare grip als een NoNi maar in een lichter pakketje (de reden om `m uit te proberen) en dat is het gewoon niet.
Ligt het dan aan jou of aan de band? Je doet alsof het de schuld van de band is, terwijl de nuance is dat de band blijkbaar niet bij jouw rijstijl past.

Waar het verschil zit weet ik niet, maar voor MIJ heeft de Cross dus wel meer grip dan de NoNi.

Het is dus wel grappig dat sommige banden voor iedereen werken (om bij WP te blijven: de Race en de Trail) en dat dus de Cross voor heel gemengde resultaten zorgt.

Maar nogmaals, Nijmegen is de vreemdste ondergrond die ik tot nu toe ken. Sommige delen hebben blijkbaar iets meer kleine kiezels in de bodem zitten en waar het grootste deel van het parcours door wat regen juist meer grip krijgt, daar heb je op die delen met kiezels opeens minder grip. Terwijl als het droger is de grip vrij constant blijft op dat kiezelstuk en juist de rest weer minder voorspelbaar wordt door stof op de bovenlaag. Hiervoor moet je echt veel op Nijmegen rijden wil je dit ervaren, een paar keer per maand voldoet niet echt om het te laten opvallen.

Dan weet ik niet wie er in mijn wiel zaten bij de 5 van Groesbeek, maar niet heel veel zaten er na het Traumapad nog steeds vlak achter. Mijn combi toen: Speed achter, Cross voor. Dat ik op de klimmen niet mee kwam lag niet aan de banden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: wo 14 juli 2021, 11:41 Maakt Aurelius ons nu uit voor minder geoefende rijders? :o

Maar daar waar ik de Trail ronduit briljant vind met een hele mooie balans als je de grens van de grip op zoekt is de Cross gewoon minder vertrouwingwekkend. Nog steeds een prima band, maar de Trail is toch echt stukken beter, en loopt wat mij betreft niet of nauwelijks zwaarder. Maar het lijkt hier wel alsof je als je hier niet 100% positief over de Cross bent je meteen weg wordt gezet als iemand met gebrekkige techniek. :roll:
De vraag is hoe je een band moet beoordelen. Als de ene op lagere snelheid al ervaart dat de band aan het glijden is, terwijl een ander er op dat moment nog een schepje bovenop kan doen met dezelfde band, ligt het dan aan de band?

Het moet benoemd worden, maar het kan geen oordeel zijn als de rijder de limiet niet kan halen. Nu zal ene Nino Schurter mij op het Traumapad ook los rijden als hij met Maxxis Semiglibber bandjes rijdt, dus de vraag is of ik wel een uitspraak kan doen?

Lastig, want ik trap ook in de valkuil van dat ik om de 'problemen' heen kan rijden. Ik moet dus ook heel goed nadenken over wat ik dan zeg en een commentaar als van TenZNL is dan ook zeer nuttig om te realiseren dat het wat minder zwart-wit is.


De Cross is onder sommige omstandigheden dus gewoon ronduit super. Op een rondje op de UHR ga je die nadelen niet ervaren, maar op andere ondergrond is de grens van de Cross dus een stuk smaller dan bij andere WP banden. En daarnaast is de Cross ook gevoeliger voor de juiste breedte velg en nog meer voor de juiste druk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: wo 14 juli 2021, 11:42
Ligt het dan aan jou of aan de band? Je doet alsof het de schuld van de band is, terwijl de nuance is dat de band blijkbaar niet bij jouw rijstijl past.
Ik ga nu, net als Suravida, ook bijna geloven dat we hier met hardnekkig fanboyism te maken hebben :roll:

Niet dat ik wil suggereren dat ik ook maar enigzins de skills van die mannen heb maar wat voor Matthieu werkt, hoeft niet voor Nino te werken en vice versa? Zoveel mensen, zoveel wensen.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik lees ter vermaak regelmatig mee in dit topic.
Valt me op dat banden gedragswaarnemingen en bijbehorende persoonlijke voorkeur erg vaak als feiten worden gebracht en/of geïnterpreteerd.
Je kunt het allemaal wel over dezelfde band hebben maar een ieder heeft een verschillende rijstijl / voorkeur, wat een eindeloze discussie veroorzaakt.
Dit topic herhaalt zich elke 10 pagina's weer. :-q
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De oplossing is heel simpel hoor. :-)
Ik heb achter een Wolfpack Speed erom liggen en voor een Continental Crossking.
Dat ik dan 2 verschillende merken gebruik boeit mij niet.
Als je je daar druk over maakt dan rij je niet hard genoeg. :-D
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

suravida schreef: wo 14 juli 2021, 11:41 Maakt Aurelius ons nu uit voor minder geoefende rijders? :o

Maar daar waar ik de Trail ronduit briljant vind met een hele mooie balans als je de grens van de grip op zoekt is de Cross gewoon minder vertrouwingwekkend. Nog steeds een prima band, maar de Trail is toch echt stukken beter, en loopt wat mij betreft niet of nauwelijks zwaarder. Maar het lijkt hier wel alsof je als je hier niet 100% positief over de Cross bent je meteen weg wordt gezet als iemand met gebrekkige techniek. :roll:
+1 kan het niet beter verwoorden.
Cross ligt bij mij dan ook in de schuur en de Trail zit er standaard op aan de voorkant
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Prima achterband trouwens die Cross, loopt lekker licht en voldoende grip.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niemand die je zegt dat je bij Wolfpack moet blijven. Ik heb zelf inmiddels een aardige set opgebouwd, van licht tot zwaar werk (achter/voor):

- WP Speed/Speed, voor UHR werk
- WP Speed/Cross, voor UHR werk en wat onbekender terrein in NL
- Schwalbe RockRazor / Nobby Nic voor steniger en natter trailwerk (en ook Enduro One Winterberg op een HT mee gereden, en overeind gebleven)
- Vittoria Goma / Martello (dacht ik) - voor het echt zware werk. Heb ik er al even niet meer onder gehad want was wel heul zwaar. En een serieus buitenlandtripje heb ik al even niet meer gehad.

Maar eigenlijk werkt die combi speed-cross op meer plekken dan ik eigenlijk zou vermoeden. Goede grip op wortels, ook, valt me niks tegen. En qua Cross? Die vind ik nog steeds best voorspelbaar als voorband, maar dat kan dan best betekenen dat ik de grens niet opzoek. Maar toch rij ik best een beetje door. Maar misschien is het wel eens aardig om voor cross/trail te gaan als vervanger voor mijn schwalbe-combi. Cross/cross ook geprobeerd, gaat ook prima, maar de speed volstaat hier als achterband.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Kapitein Iglo schreef: wo 14 juli 2021, 13:28 Niemand die je zegt dat je bij Wolfpack moet blijven. Ik heb zelf inmiddels een aardige set opgebouwd, van licht tot zwaar werk (achter/voor):

- WP Speed/Speed, voor UHR werk
- WP Speed/Cross, voor UHR werk en wat onbekender terrein in NL
- Schwalbe RockRazor / Nobby Nic voor steniger en natter trailwerk (en ook Enduro One Winterberg op een HT mee gereden, en overeind gebleven)
- Vittoria Goma / Martello (dacht ik) - voor het echt zware werk. Heb ik er al even niet meer onder gehad want was wel heul zwaar. En een serieus buitenlandtripje heb ik al even niet meer gehad.

Maar eigenlijk werkt die combi speed-cross op meer plekken dan ik eigenlijk zou vermoeden. Goede grip op wortels, ook, valt me niks tegen. En qua Cross? Die vind ik nog steeds best voorspelbaar als voorband, maar dat kan dan best betekenen dat ik de grens niet opzoek. Maar toch rij ik best een beetje door. Maar misschien is het wel eens aardig om voor cross/trail te gaan als vervanger voor mijn schwalbe-combi. Cross/cross ook geprobeerd, gaat ook prima, maar de speed volstaat hier als achterband.
Rij je eigenlijk tubeless?? Hoe doe je dat? Ik vind t altijd een gedoe en knoeiboel om tubeless de banden te verwisselen. Of heb je verschillende setjes wielen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, ik rij tubeless. En het is ook een beetje gedoe als je niet meerdere setjes wielen hebt, maar je wordt er wel handig in hoor. Tegelijkertijd wissel ik dus ook helemaal niet vaak en rij ik 95% van de tijd met de speed/cross combi. Want: UHR.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Voor Cadettenkamp en straks weer Vrachelen en Dorst houd ik het op Speed/Speed 2.4 en met Biba. Heel misschien voor in de Herfst en Winter een Race 2.4 voorop.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: wo 14 juli 2021, 12:27
Lars TB schreef: wo 14 juli 2021, 11:42
Ligt het dan aan jou of aan de band? Je doet alsof het de schuld van de band is, terwijl de nuance is dat de band blijkbaar niet bij jouw rijstijl past.
Ik ga nu, net als Suravida, ook bijna geloven dat we hier met hardnekkig fanboyism te maken hebben :roll:

Niet dat ik wil suggereren dat ik ook maar enigzins de skills van die mannen heb maar wat voor Matthieu werkt, hoeft niet voor Nino te werken en vice versa? Zoveel mensen, zoveel wensen.
Jefro98 schreef: wo 14 juli 2021, 12:44 Valt me op dat banden gedragswaarnemingen en bijbehorende persoonlijke voorkeur erg vaak als feiten worden gebracht en/of geïnterpreteerd.

Dat is het probleem inderdaad.


Je kunt best wat harde, algemene uitspraken over banden doen, maar je merkt dat dat zelfs verwaterd hier (bij bandencommentaar in het algemeen) door persoonlijke interpretatie.

Met een vrij simpele roltest kun je toch echt wel vaststellen dat een Trail genoeg zwaarder rolt dan een Cross. Maar of je dat verschil op je gewone rit er uit gaat halen als je geen direct vergelijk hebt? Twijfelachtig, dat lukt maar weinigen.
En als je dan dat hele kleine beetje langzamer bent en dus beter door die bocht gaat om die reden, heb je dan meer grip? Hier gaan velen de fout in.

Als ik TenZNL op 100 meter rijd op het Traumapad, op dezelfde band, ligt dat dan aan de band? Want als hij met de Trail die fractie langzamer is heeft hij wel het goede gevoel maar dat komt door die fractie lagere snelheid (op het Traumapad is een semislick van boven tot onder duidelijk de snelste band!) en rijd ik hem op 105 meter.


Dit is niet ten nadele van TenZNL of om mezelf weg te zetten als betere rijder. Het is meer om kritisch te blijven hoe een product beoordeeld moet worden. Waar je rekening moet houden dat TenZNL een band anders kan ervaren.

Wat dat betreft merk je dat met de moderne parcoursen hier ook grotere verschillen ervaren worden. Waar ik vroeger uitermate tevreden was met een Rocket Ron of X-King aan de voorkant vanwege de grip op de meestal zandgrondrondjes, daar schiet die band voor mij te kort omdat de karkassen te dun zijn en wegknikken door mijn agressievere rijstijl. EN vooral door de vele bochten met lichte kommetjes die de huidige parcoursen rijk zijn.
Daarnaast de introductie van grotere wielen die een duidelijk ander stuurgedrag vragen, een stuurgedrag die de banden ook anders belast.
En opeens gaan die banden een grotere rol spelen.

Alleen is door die vele veranderingen niet helemaal duidelijk meer wat waaraan ligt.


Het grappige is dat in het verleden mensen betaalden om mijn mening te horen. En nog steeds ben ik professioneler bezig met fietsen en onderdelen dan ieder ander hier. Daarvoor heb ik mijn rijniveau de laatste jaren wel behoorlijk moeten opkrikken. Met 26" fietsjes kon ik lezen en schrijven, het duurde even tot ik 29" door had (waar ik merk dat velen die grote fietsen nog steeds niet door hebben...). Maar ook dat het materiaal de laatste 10 jaar meer veranderd is dan in de 20 jaar daarvoor. En dan doel ik bijvoorbeeld op rubber compounds. Daar werd natuurlijk voorheen (tot pakweg 2005) ook al mee gespeeld en er zaten verschillen tussen banden. En ondanks dat ik in minder ruig terrein reed kwamen mijn bevinden vrijwel overeen met die van de internationale pers.

En net als overal op internet heeft nu iedereen een mening over materiaal. Dat mag, dat is nuttig. Alleen is niet altijd duidelijk wie een mening heeft. En dan bedoel ik niet dat die mening niet telt, maar hoe je de waarde van die mening in moet schatten.
Nu wil ik niet zeggen dat mijn mening beter is, hooguit dat degenen die wat vaker mijn mening lezen (of een rondje met me fietsen) die mening beter op waarde kunnen schatten.
En nu vind ik het leuk te zien hoe TenZNL de laatste jaren met sprongen vooruit is gegaan en inmiddels een heel degelijke mountainbiker is die weinig meer uit de weg gaat. Maar laat je hem achter Herman de Biker de Snakerun doen, dan moet hij het nog flink afleggen (geen schande, dat moet vrijwel iedereen). Als je dan beneden Herman en TenZNL naar het gedrag van de banden vraagt, wie zou je dan het serieust moeten nemen?



En om de andere vraag te beantwoorden: ja, ik ben zeker een WP fanboy. Maar ik ben zeker ook fan van Vittoria op het moment, ook al een poosje van Specialized. Regelmatig van Michelin. En ik ben niet tegen andere merken, alleen merk ik als ik op de limiet van een KOM zit op een Traumapad of Snakerun, dat de meeste andere banden de mix van goede eigenschappen (vooral licht rollen EN veel grip) niet hebben.
En ja, binnen het WP programma merk ik ook dat in hun segment de Race en Trail echt super zijn. En dat de Cross goed meekomt, maar een kleinere marge heeft. Nu is het grappige dat ik door die andere banden de grens wel beter ken en ik de Cross daar ook tegenaan kan rijden. Alleen moet je er met de Cross niet overheen gaan en met de Race en Trail kun je je dat wel veroorloven.

De vraag blijft dan staan waarom TenZNL ervaart dat die grens veel eerder komt?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie