Upgrade van 3 x 10 naar 1 x 12

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Ik heb hier op forum (en Google) al wat rond gekeken en gelezen, maar wil toch nog een keer vragen.

Vorig jaar een nieuwe fiets 29" opgebouwd en nog gebruik gemaakt van de "oude" 3 x 10 Shimano XT versnelling. Dit omdat deze net nieuw op de oude fiets was gezet.

Nu is deze aan vervanging toe en wil ik overstappen naar 1 x 12 en ik dacht aan deze opbouw;

SRAM NX Eagle 1x12-speed Trigger Upgrade Kit
https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... o69408594/

absoluteBLACK Oval Traction Kettenblatt für Shimano XT M8000 / SLX M7000 34 T
https://www.bike-components.de/de/absol ... 00-p58902/

De vraag is dan ook of ik mijn huidige XT crank kan blijven gebruiken en het kettingblad er zo op kan zetten?
En is de 34 T dan goed voor de NL tracks (en in Limburg) en welk kettingblad te gebruiken in de Ardennen en Alpen ( 30 T?)

Heb ik nog meer nodig of kan ik met deze onderdelen de upgrade maken?
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Inderdaad, een Upgrade kit en kettingblad bestellen is voldoende. Ik heb geen specifieke ervaring met shimano XT, maar dit lijkt me goed.

Keuze van kettingblad is hel persoonlijk. Ik rij in de alpen met een 32 voor (op 10-50 achter) en kan hier prima mee uit de voeten, ook na een lange dag klimmen kan ik dit nog rond krijgen. Voor NL is een 36 of 38 ook prima, temeer omdat een NX cassette niet kleiner dan 11T gaat. Beperkende factor is bij mij de ruimte met het frame. Een 36 (oval) past net, 38 niet. Een Oval heeft meer ruimte nodig.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Om een idee te krijgen van welk voorblad voor jou geschikt kan zijn kun je op www.ritzelrechner.de kijken. Daar kun je alle mogelijke voorbladen en cassettes invoeren en dan vergelijk je gewoon de ratio's van je oude en nieuwe drivetrain.

Hou er idd rekening mee dat grotere bladen niet met elk frame combineren, zeker als je geen boost-crank hebt (waar het kettingblad iets verder naar buiten staat). Aan de andere kant, als je geen boost crank nodig hebt voor de clearance is dat een voordeel: je ketting ligt dan wat minder schuin op de grootste kransjes.

Qua totale bereik lever je met een 1x12 altijd iets in tov een 3x setup. Je moet dus kiezen of je dat aan de lichte of aan de zware kant wilt doen. Met een kleiner blad voor de bergvakanties verschuif je het totale bereik iets naar de lichte kant en de rest van het jaar rijdt je in NL dan met de "zware" setup.

Alternatief voor die NX kit kan zijn een GX shifter en derailleur icm een Sunrace cassette. Geen idee hoe dat prijstechnisch uitpakt, maar GX is toch weer net een trapje hoger op de schakel-ladder...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voor:
XT crankstel kun je gebruiken, je monteert je 1x blad dan op de plek van je middenblad.
Afbeelding
Ik vond het wel wat minder fraai eruit zien en heb toen een crankstel genomen.
Maat voorblad is heel persoonlijk. Wat Duncan in de Alpen rijd, rij ik hier :lol: 32 in NL en 30 in de Alpen (Ik rij in vergelijk met mijn meeste fietsmaatjes wel een hogere trapfreq omdat mij beter ligt als stoempen).

Ik heb nu 3 fietsen:
1 met GX Eagle (Trek Remedy), dat bevalt me echt heel erg goed,
1 met NX 11 speed, GX shifter en Sunrace11-46 eigenlijk idem (Canyon Nerve). Het verschil in bereik tov de GX Eagle vind ik klein want de 10 pak ik bijna nooit, alleen in de Alpen was ik echt blij met de 50 op de laaaaaange klimmen. Aan de andere kant was ik die met voor 2 tandjes minder ook wel boven gekomen. Qua schakelen vind ik de verschillen verrassend klein.

En een nieuwe fiets met NX Eagle. (Trek Roscoe 8 )
NX Eagle schakelt prima hoor en rijd goed, maar niet beter als NX11speed met de Sunrace en je merkt wel dat het is een hoop massa dat daar aan je wiel hangt.... de casette weegt 615gram :o
Ik ben verre van een weight weenie, maar dat is gewoon best veel. Ter vergelijk een Sunrace 11speed 11-46 weegt 485gr en een XT11-46 440gr. Als je toch van plan bent om voor het buitenland een ander blad erop te gooien zou ik daarom serieus 1x11 overwegen ipv die NX eagle 1x12.
Just my2 cents.
Laatst gewijzigd door Jurf op zo 19 mei 2019, 17:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zou kijken naar sunrace 11-50 cassette (lichter dan nx eagle) met GX eagle shifter en derailleur. Lichter en beter en ik vermoed nauwelijks duurder.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Je moet een ander blad hebben, het voorblad dat je aangeeft is asymmetrisch 96 steek en je moet of symmetrisch 96 hebben (XT M782 ) of 104 (XT M785)

Heb je een XT crank met 40-30-22 tanden (M782, 96 steek symmetrisch) of 42-32-24?(104 steek)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Kijk op de achterkant van je crankarm, en geef het nummer even door.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

Dank voor alle reacties. :-q :-q

Ik heb de crank nagekeken en is inderdaad 104 steek symetrisch. Dus een tandblad aangeschaft met 34T
Is een AbsoluteBLACK Narrow Wide Oval geworden.

En verder upgraden naar een NX Eagle 1 x 12. Dit omdat de NX cassette past op mijn Shimano body en daardoor geen verdere aanpassingen.
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi, de triple XT 104 is een fijn crankstel, zuinig op zijn.
Ik gebruik het ook, met een 30t NW(rond).
34 zou voor mijn huidige conditie en mijn omstandigheden toch te zwaar zijn (11-speed 11-46 cassette).

Vraagje, ben jij van TC Buitenlust ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
frankie002
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 21:46
Mijn mountainbike: S-Works Epic HT '23
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 mei 2019, 02:04 Mooi, de triple XT 104 is een fijn crankstel, zuinig op zijn.
Ik gebruik het ook, met een 30t NW(rond).
34 zou voor mijn huidige conditie en mijn omstandigheden toch te zwaar zijn (11-speed 11-46 cassette).

Vraagje, ben jij van TC Buitenlust ?
Hoi,

nee, ik ben niet van TC Buitenlust. Ik kom zelf uit Eindhoven.

Is een 30T tandwiel niet erg klein voor tracks in NL? Ik ga eerst proberen met een 34T ovaal, komt het dichtst in de buurt van wat ik nu rij en ook via divers forums komt de 34T toch naar buiten als de alleskunner voor NL en omstreken. En voor Alpen en Ardennen ga ik een 30T proberen.

Maar eerst van start met een 34T en dan eerst de Gulberg maar eens beklimmen om te testen.
Deelnemer Duchenne Heroes 2009..
Deelnemer Duchenne Heroes 2011..
Deelnemer Duchenne Heroes 2013..
Deelnemer Duchenne Heroes 2015..
Deelnemer Duchenne Heroes 2018..
Deelnemer Duchenne Heroes 2019..
Deelnemer Duchenne Heroes 2022..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, in NL reed ik dan ook met 36t voor, maar na de verhuizing naar Spanje ben ik op 30t overgestapt ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

heb op mijn corratec nu ook een 1X12 liggen .... sram gx eagle.
maar het perfecte schakelen van mijn XTR op mijn andere bike ben ik wel kwijt.
als het wat betaalbaarder word ga ik weer over op shimano. :)
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
FrisB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 29 maart 2008, 18:09
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex 990 RSL, '16/Cannondale Scalpel 2 '18/Specialized M4 Stumpjumer '01

Nav deze discussie heb ik een aanvullende vraag. Ik heb een Rocky Mountain Vertex gekocht (2de hands) met een 1x10 setup.(origineel 2x10). Voor ligt er een 34 op en ik wil naar een 32 ovaal. Moet ik dan ook de ketting inkorten elke keer als ik kleiner wil?
Vallen is niet erg, blijven liggen wel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van 34 naar 32, dan hoef je de ketting niet in te korten (tenzij de ketting ook al voor 34 te lang is/was)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie