Tyre inserts ...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Bestaat er eigenlijk ook zoiets als Bib-mousse voor mtb banden?
https://www.mxbanden.nl/michelin-bib-mousse-vanaf.html
Dit wordt in de motorcross en enduro veel gebruikt.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De info in het linkje is wat summier.
Maar je zou dit in je band kunnen stoppen.
Afbeelding
Dan kan je de juiste dikte kiezen hoe dikker, hoe meer steun, protectie en run-flat, maar houd wel wat plek voor lucht en latex over, dat rolt toch makkelijker.
(Of een Anaconda. Of Pepi, of...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

De bib mousses gebruiken juist geen lucht of latex vandaar dat maatvoering dan wel belangrijk is. Interne wrijving wordt opgeheven met de gel.

Dat band uit jouw link zou de 50mm misschien bruikbaar zijn in een 2,25 band.
Even op zoek naar twee korte stukken om te testen :-D

Groet, Jan
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Was dat in essentie niet "le system" wat Michelin had voor hun pro's in de ninetees...?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Inderdaad en nog steeds eerste keus bij de meeste rally en enduro rijders.
Vereist wel wat handigheid om een 140mm brede enduro band met bib-mousse er in één keer om te leggen.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Dit principe is ook wel leuk bedacht. Zou helemaal geweldig zijn als het machinaal ook zou bestaan ;)

https://www.youtube.com/watch?v=S7MNgH4g9dg
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Cable tie door een velcro exemplaar dat je gebruikt om kabels bij elkaar te binden vervangen... Houdt het ook netjes bij elkaar zonder de nadelen van een plasti cable tie.

Jan F. schreef: zo 22 november 2020, 19:25Inderdaad en nog steeds eerste keus bij de meeste rally en enduro rijders.
Jaren '90 had Michelin dat ook in DH. Rally (WRC) had ook een versie die uitzette door de extra warmte die gegenereerd wordt wanneer er lek gereden werd. FIA heeft dat op een gegeven moment verboden (weet niet of het tegenwoordig weer mag) omwille van kosten; voornaamste argument van de fabrieksteams was dat het een stuk goedkoper was dan een auto afschrijven wanneer die met een lekke band van de weg ging... (als ik het me goed herinner)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: zo 22 november 2020, 23:03 Cable tie door een velcro exemplaar dat je gebruikt om kabels bij elkaar te binden vervangen... Houdt het ook netjes bij elkaar zonder de nadelen van een plasti cable tie.
Goed plan, doe ik de volgende keer.
Velcro ban is ook nog iets breder dan de tiewrap die ik heb gebruikt, dus minder kans op uitscheuren.

Inmiddels nog een paar ritten gemaakt met een onhandig zachte achterband.
Dit om de poolnoodle flink op zn flikker te geven.
Geen enkele keer doorslag gehad, dus ik geloof inmiddels wel dat de halve poolnoodle werkt.
Ik ga de luchtdruk iets ophogen, om net wat meer stabiliteit te krijgen.
Wel lekker comfortabel zo :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jan F. schreef: zo 22 november 2020, 12:34 De bib mousses gebruiken juist geen lucht of latex vandaar dat maatvoering dan wel belangrijk is. Interne wrijving wordt opgeheven met de gel.

Dat band uit jouw link zou de 50mm misschien bruikbaar zijn in een 2,25 band.
Even op zoek naar twee korte stukken om te testen :-D

Groet, Jan
Je kan zo'n 50mm gebruiken, ook in 2.35 of meer, met een laagje lucht en latex er omheen.
Je rijdt dan op de lucht en niet op het schuim.
Dus geen extra rolweerstand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zjin er mensen die een gebruikte insert uit het wiel hebben gehaald, zo ja, hoe zien ze er uit?

Deze rimpact komt uit een HT na 1 rit 3landenpunt op behoorlijk lage druk, reed gewoon stabiel, semi slick had veel grip op vochtige ondergrond maar... Er zijn een 4tal happen uit de insert en wat scheuren. Het betrok een 800gram lichte Kenda Helldiver, zonder insert zeker snakebites, maar de insert zal wel niet heel lang meegaan zo?

Afbeelding
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Jan F. schreef: zo 22 november 2020, 19:25 Vereist wel wat handigheid om een 140mm brede enduro band met bib-mousse er in één keer om te leggen.
Ben d'r dus nooit handig in geworden. Aantal keer gedaan en het werd meestal een bloederige bende.... :roll:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mijn Vittoria Airliner zag er los van wat klonten sealant na 2 weken Alpen nog uit als nieuw. Geen happen eruit etc etc.
Ze wegen wat, maar werken voor mij goed.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Hier dezelfde ervaring met de Vittoria, heeft er inmiddels al aardig van langs gekregen (incl. cases, lompe landingen, enz) Maar nog puntgaaf. Wel wat smoezelig inmiddels

Misschien heeft het met de dichtheid/materiaalsoort van de rimpact te maken?
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

paulus1981 schreef: za 12 december 2020, 22:10 Zjin er mensen die een gebruikte insert uit het wiel hebben gehaald, zo ja, hoe zien ze er uit?

Deze rimpact komt uit een HT na 1 rit 3landenpunt op behoorlijk lage druk, reed gewoon stabiel, semi slick had veel grip op vochtige ondergrond maar... Er zijn een 4tal happen uit de insert en wat scheuren. Het betrok een 800gram lichte Kenda Helldiver, zonder insert zeker snakebites, maar de insert zal wel niet heel lang meegaan zo?

Afbeelding
Dit is de Original zo te zien. De Pro is daar beter tegen bestand (zie ook de toelichting op hun website):

https://www.rimpactmtb.com/dual-density

Ik heb de original alleen in mijn street trial bike omdat ze daar geen pro voor verkopen. Maar dan rij ik sowieso met sterkere banden en hogere druk en gaat t puur om de demping en het doorslaan. Bij jou moet de insert wat meer te verduren krijgen. Daarom heb ik in mijn gewone bike ook de pro's zitten. Kost maar iets meer, maar met die pro kun je zelfs als ie leeg is nog rustig naar huis rijden ;)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

paulus1981 schreef: za 12 december 2020, 22:10 Zjin er mensen die een gebruikte insert uit het wiel hebben gehaald, zo ja, hoe zien ze er uit?

Deze rimpact komt uit een HT na 1 rit 3landenpunt op behoorlijk lage druk, reed gewoon stabiel, semi slick had veel grip op vochtige ondergrond maar... Er zijn een 4tal happen uit de insert en wat scheuren. Het betrok een 800gram lichte Kenda Helldiver, zonder insert zeker snakebites, maar de insert zal wel niet heel lang meegaan zo?

Afbeelding
Mijn Cushcores zijn na 2 jaar behoorlijk gehavend maar dat zijn echt scheuren, geen happen er uit. Over die scheuren maak ik me weinig zorgen, weinig kans dat je precies op die plek nog een paar keer raakt en dan doet het nog steeds wel 80% van z'n werk. Happen zijn wel vervelender.

Rimpact ziet er nog prima uit maar die heeft alleen de UHR gezien...
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie