Tyre inserts ...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mark-V schreef: zo 13 december 2020, 21:14
paulus1981 schreef: za 12 december 2020, 22:10 ...
Dit is de Original zo te zien. De Pro is daar beter tegen bestand (zie ook de toelichting op hun website):

https://www.rimpactmtb.com/dual-density

Ik heb de original alleen in mijn street trial bike omdat ze daar geen pro voor verkopen. Maar dan rij ik sowieso met sterkere banden en hogere druk en gaat t puur om de demping en het doorslaan. Bij jou moet de insert wat meer te verduren krijgen. Daarom heb ik in mijn gewone bike ook de pro's zitten. Kost maar iets meer, maar met die pro kun je zelfs als ie leeg is nog rustig naar huis rijden ;)
Ik heb het verhaal maar eens gelezen. Voor de wat meer veeleisende ritjes is een dual (of wellicht die Vittoria eens proberen) wel goed denk ik, t 'probleem' waar ik tegenaan loop is iig erkend en netjes met een duurder product opgelost :D
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Makkelijk schreef: zo 13 december 2020, 21:33
paulus1981 schreef: za 12 december 2020, 22:10 Zjin er mensen die een gebruikte insert uit het wiel hebben gehaald, zo ja, hoe zien ze er uit?

Deze rimpact komt uit een HT na 1 rit 3landenpunt op behoorlijk lage druk, reed gewoon stabiel, semi slick had veel grip op vochtige ondergrond maar... Er zijn een 4tal happen uit de insert en wat scheuren. Het betrok een 800gram lichte Kenda Helldiver, zonder insert zeker snakebites, maar de insert zal wel niet heel lang meegaan zo?

Afbeelding
Mijn Cushcores zijn na 2 jaar behoorlijk gehavend maar dat zijn echt scheuren, geen happen er uit. Over die scheuren maak ik me weinig zorgen, weinig kans dat je precies op die plek nog een paar keer raakt en dan doet het nog steeds wel 80% van z'n werk. Happen zijn wel vervelender.

Rimpact ziet er nog prima uit maar die heeft alleen de UHR gezien...
Ik vind cushcore te overpriced eigenlijk (kan ik dat onderbouwen, nee..), maar wat anders en de rimpact in mijn UHR achterwiel is wel een goed idee..
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Is ook overpriced. Ik kocht hier ooit een ongebruikt setje voor 60 op forum, anders had ik het nooit gehad..
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik volg dit topic al een tijdje, omdat ik ook geinteresseerd ben in inserts. Voor mij zou dit dan met name zijn om de (achter)velg tegen impacts te beschermen, niet dat ik zo'n hoge sprongen/drops doe op dit moment, maar die ambitie heb ik iig wel (naargelang van de fiets aankan).

Zit alleen een beetje te tobben over het volgende; ik ben dus eerder opzoek naar bescherming van de velg t.o.v. de runflat functie, en daarnaast heb ik al een redelijk zware fiets dus daar wil bij voorkeur zo min mogelijk aan toevoegen. Twee eigenschappen die haaks op elkaar staan; iemand tips?

Naar mijn idee heb ik meer baat bij een insert met wat meer volume zoals de Vittoria Airliner of Cushcore bijv. maar ik ben bang dat die ook al snel te veel gewicht aan de stalen ros toevoegen. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat een Hucknorris of Csyxx te dun is voor het misbruik dat ik uitvoer (ter illustratie ik rij een 29"hardtail 2.6/2.4 en ben 190/110 kg)
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Poolnoodle in je achterwiel?
Weegt bijna niets, neemt geen latex op en werkt ook nog eens als run flat.
Maar montage is een ramp en demontage bijna onmogelijk...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

FXII schreef: zo 20 december 2020, 23:00 Ik volg dit topic al een tijdje, omdat ik ook geinteresseerd ben in inserts. Voor mij zou dit dan met name zijn om de (achter)velg tegen impacts te beschermen, niet dat ik zo'n hoge sprongen/drops doe op dit moment, maar die ambitie heb ik iig wel (naargelang van de fiets aankan).

Zit alleen een beetje te tobben over het volgende; ik ben dus eerder opzoek naar bescherming van de velg t.o.v. de runflat functie, en daarnaast heb ik al een redelijk zware fiets dus daar wil bij voorkeur zo min mogelijk aan toevoegen. Twee eigenschappen die haaks op elkaar staan; iemand tips?

Naar mijn idee heb ik meer baat bij een insert met wat meer volume zoals de Vittoria Airliner of Cushcore bijv. maar ik ben bang dat die ook al snel te veel gewicht aan de stalen ros toevoegen. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat een Hucknorris of Csyxx te dun is voor het misbruik dat ik uitvoer (ter illustratie ik rij een 29"hardtail 2.6/2.4 en ben 190/110 kg)
Zo erg is 400gr extra toch niet? T rijdt lig veel gemakkelijker dan banden met een downhill karkas :-q
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

FXII schreef: zo 20 december 2020, 23:00 Ik volg dit topic al een tijdje, omdat ik ook geinteresseerd ben in inserts. Voor mij zou dit dan met name zijn om de (achter)velg tegen impacts te beschermen, niet dat ik zo'n hoge sprongen/drops doe op dit moment, maar die ambitie heb ik iig wel (naargelang van de fiets aankan).

Zit alleen een beetje te tobben over het volgende; ik ben dus eerder opzoek naar bescherming van de velg t.o.v. de runflat functie, en daarnaast heb ik al een redelijk zware fiets dus daar wil bij voorkeur zo min mogelijk aan toevoegen. Twee eigenschappen die haaks op elkaar staan; iemand tips?
Ik gebruik Panzer XC inserts, volgens mij zijn ze +/-70g, maar ik zou het echt niet weten, is niet te merken. Het voordeel op mijn fully zowel hardtail is goed te merken... niet alleen de bescherming, maar ook het "dempend effect". Ben erg blij mee. Op de hardtail gebruik is een slagje lichter variant band (minder sidewall protection) voor en achter omdat ik voornamelijk binnen NL fietsen (geen rotsen dus), en dat combineer ik met een insert achter. Montage/Demontage is makkie, ook met strakke banden/velgen combinaties in mijn ervaring.

*Net gecheckt en door de lichtere band te gebruiken spaar ik ogv. 100g, dus met de insert kom ik uit op -30g, netjes. Wist ik niet eens!
**Oh ja, met de Panzer inserts ze zeggen dat je alleen hun sealant moet gebruiken. Ik gebruik al een jaar Orange Seal icm hun insert, nul problemen gehad.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

paulus1981 schreef: ma 21 december 2020, 00:02
FXII schreef: zo 20 december 2020, 23:00 Ik volg dit topic al een tijdje, omdat ik ook geinteresseerd ben in inserts. Voor mij zou dit dan met name zijn om de (achter)velg tegen impacts te beschermen, niet dat ik zo'n hoge sprongen/drops doe op dit moment, maar die ambitie heb ik iig wel (naargelang van de fiets aankan).

Zit alleen een beetje te tobben over het volgende; ik ben dus eerder opzoek naar bescherming van de velg t.o.v. de runflat functie, en daarnaast heb ik al een redelijk zware fiets dus daar wil bij voorkeur zo min mogelijk aan toevoegen. Twee eigenschappen die haaks op elkaar staan; iemand tips?

Naar mijn idee heb ik meer baat bij een insert met wat meer volume zoals de Vittoria Airliner of Cushcore bijv. maar ik ben bang dat die ook al snel te veel gewicht aan de stalen ros toevoegen. Anderzijds ben ik geneigd te denken dat een Hucknorris of Csyxx te dun is voor het misbruik dat ik uitvoer (ter illustratie ik rij een 29"hardtail 2.6/2.4 en ben 190/110 kg)
Zo erg is 400gr extra toch niet? T rijdt lig veel gemakkelijker dan banden met een downhill karkas :-q
Dat valt idd wel mee - zoals gezegd dat was louter mijn gedachte - ik rij voornamelijk de limburgse trails en wat 'lichtere' bikeparken zoals Aken/Drielandenpunt. Maar ik wil hier ook gewoon de heuvel op kunnen komen, mijn huidige fiets is al 3kg zwaarder dan mijn vorige, en dat merk ik toch wel. En als echte nederlander wil ik het liefst voor een dubbeltje op de eerste rij, maar ik snap dat de consequentie daarvan ook betekend dat ik ergens concessies op moet doen, dus ik probeer uiteraard de gulden middenweg te vinden.

Maakt het ook niet gemakkelijker op dat er setjes inserts voor €30,- en voor €120,- aangeboden worden...
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Door dit onderwerp werd ik getriggerd om ook mn voorwiel maar eens te voorzien van een insert.
Achter doet de (gehalveerde) poolnoodle al een tijdje onopvallend goed zn werk.
De voorkant wil op hoge snelheid nog wel eens vervelend doen, vooral sinds de Mazza er om ligt.
Misschien doet een halve poolnoodle hier ook wel iets goeds voor de "wegligging"
(Doorslaan heb ik geen last van aan de voorkant)

De poolnoodle doet het achter prima.
Laatst de band aan 1 kant losgehaald, en latex bijgevuld. De poolnoodle was nog in prima staat en de uiteinden zaten nog netjes aan elkaar vast. Ook het tape (3M bij de Lidl) zat nog op zn plek.
Alleen de latex was opgedroogd.
Dat gebeurt hier snel, de prijs die je betaalt als je altijd in de zon rijdt 8)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Rij je met minder druk met een noodle gevulde band? of kun je harder met dezelfde druk (, van voor de noodle)

Controle is beter geworden las ik.

En die halve noodle maakt band wisselen enzo.. ook eenvoudiger lijkt me??

Kun je een lichtere band monteren die dan toch stevig aanvoelt let voldoende grip? ik begrijp dat insnijdings risico v.d wangen toeneemt. Maar daar kies je dan voor
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

corex schreef: zo 3 januari 2021, 16:48 Rij je met minder druk met een noodle gevulde band? of kun je harder met dezelfde druk (, van voor de noodle)

Controle is beter geworden las ik.

En die halve noodle maakt band wisselen enzo.. ook eenvoudiger lijkt me??

Kun je een lichtere band monteren die dan toch stevig aanvoelt let voldoende grip? ik begrijp dat insnijdings risico v.d wangen toeneemt. Maar daar kies je dan voor
Wel veel vragen ineens.
Ik kan met dezelfde band en dezelfde druk harder over een rockgarden (dus alle trails hier).
Of met dezelfde snelheid bij een lagere druk. Ik heb de druk laten zakken tot 0,9bar kop mijn meter).
Dat is bij een 2.5x2.80 , HT, 100kg en Stenen. Maar het rolt omhoog net iets lekkerder bij 1 of 1,1 bar

De hele noodle nam veel lucht weg, zoals tokens in je vork. De band ging dan vreemd aanvoelen op gematigd terrein, een beetje zoekerig/zweverig.
Op de ruwe trails geen slecht of slechter gevoel dan zonder insert, eerder beter.
Ook bleek de band bijna niet meer vd velg te gaan. Wel goed bruikbaar als run flat.
Dus wel heel goed voor heel lomp gebruik.

Nu de gehalveerde noodle er in.
Het zoekerige/zweverige gevoel op makkelijke paden is weg. Ik kan op de keien nog steeds met 0,9 bar rijden zonder doorslaan (maar rij op 1,1 vanwege het klimmen)
De band kan nu mbv 2 plastic bandenlichters van de velg.
De hele noodle weegt bijna niets, een halve weegt de helft van bijna niets.

Geen ervaring met lichte banden.
Een halve noodle is best veel in de luchtkamer van een smalle (2.25) band.
Ik denk dat je ook wel wat aan stevigheid wint, maar dat is een gok.
Van de velg halen zal dan weer wat lastiger worden bij een licht dus smalle band. Dat wordt een probleem als je toch een binnenband moet omleggen. (Maar dan heb je ook nog de noodle, waar laat je die?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Demoniac schreef: wo 19 juni 2019, 09:58 Leuk topic :) Ik ben begonnen met een doorgesneden pool noodle van 2 euro van de Big Bazar :lol: Twee helften aan elkaar gesmolten met het strijkijzer, tegen het opzuigen van sealant ook nog met een stuk bakpapier ertussen over de snijvlakken gegaan, die smolten mooi dicht. Daarna met een heet gestookte koperbuis een gat er in gestoken voor het ventiel. Insert viel lekker strak om de velg en door het halfronde profiel sloot het ook nog eens mooi aan van de velgrand langs de band. Klinkt perfect voor 2 euro en een half uurtje huisvlijt zou je zeggen, behalve dat het ding verdraaide in de band en daarmee het ventiel volledig afsloot.
Na een paar keer kloten heb ik mijn eigen creatie verruild voor een cSixx Foamo, aangezien de keuze voor in een 2.8 band wat beperkt is en dit gewoon ook de goedkoopste was :P
Las je post vandaag pas, toen ik mijn eigen poolnoodle-post terug ging zoeken.

Ik gebruik ook een gehalveerde noodle in mn 2.8 band.
Ik heb de noodle met de bolle kant in de velg en het ventiel wordt bij mi gelukkig niet afgesloten. Ligt misschien aan de vorm vh velgbed? (er zijn trouwens speciale ventielen voor te koop, meer inserts hebben dit probleem)
Bij mij is de halve noodle een blijvertje, geen hinder van, alleen maar plezier :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 17:49 en het ventiel wordt bij mi gelukkig niet afgesloten. Ligt misschien aan de vorm vh velgbed? (er zijn trouwens speciale ventielen voor te koop, meer inserts hebben dit probleem)
Na navraag bij Rimpact vanwege een velg die schrader geboord was en de rimpact ventielen daar dus niet bij werken, adviseerden zij om een normaal schrader geschikt ventiel te kopen en deze in te snijden aan de bovenzijde, zodat je aan 2 van de 4 zijden een U vorm ziet.
Zo gezegd zo gedaan en sindsdien nooit geen problemen meer mee gehad. Vullen, leeg laten lopen (vooral die was belangrijk) gaat allemaal prima.

Maar mocht je er toch tegenaan lopen en hem niet leeg krijgen, even het eventuele borgringetje bovenop je velg losdraaien van je ventiel en je ventiel naar binnen drukken. Dan is hij zo leeg en kun je hem gewoon verder demonteren.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 17:25

Geen ervaring met lichte banden.
Een halve noodle is best veel in de luchtkamer van een smalle (2.25) band.
Ik denk dat je ook wel wat aan stevigheid wint, maar dat is een gok.
Van de velg halen zal dan weer wat lastiger worden bij een licht dus smalle band. Dat wordt een probleem als je toch een binnenband moet omleggen. (Maar dan heb je ook nog de noodle, waar laat je die?)
beter een vraag te veel dan een veronderstelling.

Heb nu een redelijk beeld wat zo'n noodle kan doen.

Waar je de noodle laat bij een binnenband plaatsen?

Het ding weegt niets. Is wel nat van de latex dus plastic zak mee in de rugzak. Onder je shirt, anders achter een struik haal je deze later op. Of om je as van voor of achterwiel en vastzetten tussen spaken of tie-rap.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik heb ondertussen een Tubolight EVO SL 40 aangeschaft. Installatie was poepsimpel, weinig gevrot en gevloek. De echte rijtest moet echter nog plaats vinden, echter kan ik het slechts afwegen tegen een band met biba, want dit is voor mij ook gelijk de eerste keer over naar tubeless.

Was wel redelijk betaalbaar, dat heet €36 voor een enkele insert. Voor die prijs wilde ik het wel eens proberen.
¯\_(ツ)_/¯
Plaats reactie