Tyre inserts ...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

FXII schreef: di 5 januari 2021, 21:54 Ik heb ondertussen een Tubolight EVO SL 40 aangeschaft. Installatie was poepsimpel, weinig gevrot en gevloek. De echte rijtest moet echter nog plaats vinden, echter kan ik het slechts afwegen tegen een band met biba, want dit is voor mij ook gelijk de eerste keer over naar tubeless.

Was wel redelijk betaalbaar, dat heet €36 voor een enkele insert. Voor die prijs wilde ik het wel eens proberen.
Moest je nog een tie-rap gebruiken om de uiteinden te verbinden?
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Nee, deze bestond uit één stuk, dus moest hem wat over de velgrand rekken. Ging echter prima.

Afbeelding
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik heb gisteren een setje Cushcores in mijn banden gemonteerd, de XC versie.

Het gewicht op papier lijkt heel wat met 150gram maar dit gewicht is exact gelijk aan het gewicht van de binnenband. Het lijkt dus meer dan het is. Het monteren gaat goed, een klein uur nadat ik begonnen was zat het wiel met de tubeless gemaakte band weer in de fiets.

Het is erg veel geld voor een set, maar ik zie ook wel verschil tegenover de eerder genoemde lager geprijsde merken. De inserts zijn van een ander materiaal dan ik zie op de foto's van voorgaande posten. En ook ziet de Cushcore er doordachter uit. Blijft een hoop geld en nu ik ze er in heb denk ik dat de Turbolight EVO SL ook een goede keus was geweest. Maar die kende ik nog niet toen ik de Cushcores bestelde.

Ik hoop dat het wat meer bescherming biedt zodat het risico op stuk rijden van een velg kleiner wordt. De lichtere Cushcore XC versie komt echter maar 10 mm boven de velgrand uit zag ik na montage, dat geeft nog niet heel veel vertrouwen want dat druk je misschien zo in als je ergens op rijdt.
Achteraf had ik voor velgen bescherming beter de Cushcore Pro kunnen nemen, maar die wegen ineens 260 gram.

Ik denk dat er voor minder geld keuzes gemaakt kunnen worden die net zo goed werken. Zoals die van Turbolight. Of voor meer zekerheid de bandenspanning niet te laag maken.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De Tubolight krijgt zondag de vuurproef, dan weet ik wellicht meer. Had ook gekeken naar Cushcore (die vond ik te duur om 'het eens te proberen') en de Vittoria Airliner - maar ik vond de Tubolight voor een goede prijs en het idee van de vorm, waardoor over de breedte nog best wat ruimte over is als luchtkamer wel een geschikt idee. Het gaat mij ook meer om de bescherming van de velg dan het lekrijden.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ondertussen de eerste rit op de Tubolight gedaan. Hoewel voor mijn gevoel er in deze omstandigheden nog wat te veel lucht in de band zat, en dus de achterkant hier en daar wilde uitbreken of in de klimmetjes wat sneller grip verloor, denk ik dat de insert wat betreft waar ik 'm voor gekocht heb prima zijn werk doet. Je merkt voornamelijk bij landingen dat de klappen wat minder bruusk zijn. Qua gewicht en handling, even afgezien van een te hoge bandenspanning, weinig tot geen verschil tov de biba.

Terrein dat ik er mee gereden heb zondag: https://www.instagram.com/p/CJ4Lm6RDSLD

Wat betreft die bandenspanning kon ik dat ook ter plekke niet even snel fixen want zoals bij veel inserts zit er in de insert zelf geen opening voor het ventiel, waardoor deze nagenoeg afgesloten wordt. Even wat lucht er uit laten was er dus niet bij. Naderhand thuis het ventiel wat langer open gehouden (presta) en dan komt er geleidelijk toch nog wat lucht vrij - het duurt alleen wat langer. Voor het volgende ritje zal de spanning beter in orde zijn.
¯\_(ツ)_/¯
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

zat ook al tijdje te kijken naar inserts en kosten technisch kwam ik op de nukeproof ard uit.
Iemand ervaring hiermee?
wil ze gebruiken op mijn enduro/bikepark bike.
Gebruikersavatar
Keetoo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1094
Lid geworden op: di 12 december 2006, 13:25
Mijn mountainbike: een hele garage vol

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 3 januari 2021, 16:34 Door dit onderwerp werd ik getriggerd om ook mn voorwiel maar eens te voorzien van een insert.
Achter doet de (gehalveerde) poolnoodle al een tijdje onopvallend goed zn werk.
De voorkant wil op hoge snelheid nog wel eens vervelend doen, vooral sinds de Mazza er om ligt.
Misschien doet een halve poolnoodle hier ook wel iets goeds voor de "wegligging"
(Doorslaan heb ik geen last van aan de voorkant)

De poolnoodle doet het achter prima.
Laatst de band aan 1 kant losgehaald, en latex bijgevuld. De poolnoodle was nog in prima staat en de uiteinden zaten nog netjes aan elkaar vast. Ook het tape (3M bij de Lidl) zat nog op zn plek.
Alleen de latex was opgedroogd.
Dat gebeurt hier snel, de prijs die je betaalt als je altijd in de zon rijdt 8)
Dit idee spreekt me erg aan om ook te gaan proberen. Waar heb jij de 60 mm holle noodle gekocht ? Heb al ff gegoogled maar zie hem zo niet

Iemand deze noodle toevallig ergens tegen gekomen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is nu toch het seizoen voor pool noodles.
Ik woon in Spanje dus mijn adresje heb je niets aan :wink:
Hier verkoopt Decathlon ze.
Bestellen lijkt me onzin.
Ze kosten een paar euro.
Dus minder dan de verz.kosten.
Typisch zo'n ding dat je meeneemt als je er toch bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie