Vervangen of onderhoud voornaaf

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
massa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 23:00

Ik ben zo'n anderhalf geleden begonnen met mountainbiken en destijds een Cube Attention SL aangeschaft. Na een gemiddeld gebruik van 2 maal per week draait de voornaaf niet zo soepel meer. Wat is nu de beste optie? De voornaaf vervangen of deze een onderhoudsbeurt geven? Kan dat laatste überhaupt? En als ik 'm vervang zou ik graag een betere klasse willen. Ik heb nu een Shimano Deore HB M615, 32 spaaks.
https://bike.shimano.com/en-AU/product/ ... -M615.html

Ik heb me laten vertellen dat een Shimano XT beter is en vooral langer mee gaat. Als ik m vervang waar moet ik dan op letten om 'm überhaupt passend te krijgen? Aslengte? Asdiameter? Ik zie zoveel eigenschappen staan op de site van Shimano.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Shimano naven moet je eigenlijk jaarlijks even uit elkaar halen en van nieuw vet voorzien. Je zou hem nu open kunnen trekken en kijken of het binnenin geen roestbende is. Dan voorzien van nieuw vet en netjes afstellen.

Als je voor iets nieuws gaat, dan beter geen Shimano, maar iets met industrielagers. Gaat niet altijd langer mee, maar vervangt meestal stukken eenvoudiger.

Nadeel is wel dat je het wiel dan opnieuw in moet spaken, dus misschien op zoek naar een nieuw voorwiel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
massa
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 23:00

Lars, dank je wel. Dan ga ik 'm eerst schoonmaken en opnieuw invetten. :)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

XT gaat ook niet persé langer mee dan Deore, het hangt vooral af van hoeveel troep erin komt en of je op tijd onderhoud pleegt. Maar een keer per jaar zou afdoende moeten zijn, en als je op tijd bent kost het nooit meer dan wat nieuwe kogeltjes.

Let er met afstellen op dat je de contramoer vast genoeg zet, en dat het lager NIET te strak staat!
Beter een fractie te los dan te strak, dat is funest voor de levensduur.

Aan één kant kun je alles vast laten zitten, dan zit bij het monteren vanzelf de as weer in het midden.

Overigens, ik neem aan dat je achternaaf ook een Deore is? Dan die meteen ook aanpakken ;-)
Het handigst is als je aan de kant van het freewheel de conus + moeren vast laat zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Mijn vrouw en ik hebben allebei een MTB en ik doe in principe al het onderhoud zelf. Op de fiets van mijn vrouw zitten wielen met Deore naven en ik heb zelf Fulcrum wielen met industrielagers. De wielen van mijn vrouw gaan al vier jaar mee met dezelfde kogeltjes en ik heb de industrie lagers van mijn Fulcrums (toevallig ook 4 jaar oud) kort geleden voor de 2e keer vervangen.

De Deore naven kunnen heel lang mee als je op tijd onderhoud pleegt. Dus niet wachten tot ze "moeilijk" gaan doen, te veel speling vertonen etc. maar gewoon op tijd en regelmatig onderhoud plegen. Ik geef onze fietsen altijd een grote beurt in het voorjaar en het najaar. Dat werkt prima en ik blijf de problemen vrijwel altijd voor.

Overigens hebben de Deore naven nog een voordeel. Als de kogeltjes wat slechter worden en de lager schaaltjes nog goed zijn kosten nieuwe kogeltjes een fractie van wat een setje industrielagers kost.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel lagers gaan kapot bij het schoonmaken vd fiets.
Een straal water met (hoge) druk, agressieve zeep, dat soort dingen.

Die Deore naafjes kan je openmaken en opnieuw in het vet zetten.
Evt. nieuwe kogeltjes er in, maar ik zou eerst nieuw vet proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie