Ervaring met Token Ninja bottom brackets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Ik heb sinds enig tijd een Trek Procaliber 9.6 en deze is voorzien van een PF92 BB (boost). Nu heb ik als gevolg van al de (kraak) ellende die ik er over gelezen heb een vooroordeel opgebouwd over Press Fit BB's. Ik was eigenlijk best tevreden over de BSA BB op mijn aluminum fiets. Maar ja de tijd staat niet stil en een carbon frame met inserts voor BSA lijkt ook niet alles te zijn. Hoe dan ook ik zit op dit moment vast aan PF. Nu heb ik de laatste tijd het nodige gelezen over Token Ninja Bottom brackets waarbij de linker en rechterkant in elkaar geschroefd worden. Ze lijken een betaalbaar alternatief te zijn voor PF. Er zijn andere merken/systemen maar die lijken nogal duur te zijn vergeleken met de Ninja. Ik zou het graag horen als iemand van de forum leden/bezoekers ervaring heeft met deze bottom brackets. Positief of negatief. Ik hou me ook graag aanbevolen voor betaalbare alternatieven.
Laatst gewijzigd door evdbos_mtbnl op ma 17 juni 2019, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het kraken komt toch vaak van verkeerde montage en echt vrijwel nooit van de cups.
Ik heb al zoveel fietsen in elkaar gezet en nooit gekraak.

Of ik het nu droog, met vet of montage pasta doe nooit problemen.
Tip koop een da9100 bracketlager pers het er netjes niet te strak in en je zou echt geen gekraak moeten hebben.
Heb je een gxp crank monteer het met een verloop.

De draaicups vind ik overigens een mooi systeem, maar hoe makkelijk krijg je dat nog los.
Ik zou dan wel draaicups nemen waarin je later alleen de lagers hoeft te vervangen en de cups kunt late zitten.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4719
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Dat zou idd een mooi systeem zijn. De huls van de lagers worden er in geperst en blijven zitten en de lagers kunnen vervangen worden.

Mijn inziens komt het kraken door ofwel de lagers icm te strak of los zitten van de crank en of de minimale bewegingsruimte die er zit tussen de bracket en de lagers. Dat is echt nauwelijks op te lossen met een bovenstaande oplossing.

Al met al heb ik ook weinig problemen met kraken. Ligt idd vaak aan montage onderhoud en of andere plaatsen. Hoe vaak kwam het probleem niet elders vandaan. Een keer een hele fiets in en uit elkaar gehaald. Van alles vervangen (wat er ook niet zo top keer uitzag) maar uiteindelijk waren het de assen van de pedalen ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Zo te zien hetzelfde als onderstaande BB die ik in m'n mtb heb. Eigenlijk wel een supersysteem vind ik.

Gebruik deze nu ruim een half jaar, hierbij schroef je de rechtercup in de linkercup. Ben deze gaan gebruiken omdat de pressfit behuizing van m'n frame iets te ruim was geworden. Door de cups aan elkaar te schroeven wordt het een steviger/stabieler geheel.
Nu 7 maanden later nog steeds geen speling of gekraak.

Nadeel is dat je de rechtercup in z'n persbehuizing moet draaien wat natuurlijk niet echt de bedoeling is voor een perspassing.
Hope heeft een soortgelijk BB, hierbij pers je de cups er eerst in en daarna schroef je ze via een tussenstukje ook nog aan elkaar. Zijn alleen vrij prijzig.

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie