Ervaring met Shigura: Shimano XT hendel op Magura MT5

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Ik rij nu ook alweer een paar maanden met een Shigura remcombinatie, en ik ben zeker onder de indruk! Het drukpunt is iets zachter dan met normale shimano 2-zuiger klauwen, maar dat komt door de grotere hydraulische hefboom, waardoor je dus meer vermogen, maar ook meer doseerbaarheid hebt, omdat je de hendel gaandeweg iets verder kan inknijpen. De hydraulische hefboom is daarnaast ook groter dan die van de saint of andere shimano 4-zuiger remmen.

Ik was alleen bang dat de schijven minder vrij zouden lopen, omdat de zuigers relatief minder afstand bewegen per slag, maar dit lijkt ongegrond te zijn. Op dit vlak heb ik meer problemen gehad met Formula remmen, die liepen al aan bij het kleinste slagje in je schijf.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Heb je voor en achter dubbele zuigers? Ik heb die alleen voor en ben benieuwd of er dan een voelbaar verschil zou zijn tussen shigura voor- en achterrem. Als ik nog een keer een Magura hendel sloop (draad uit ontluchtingsnippel gestript) overweeg ik om Shimano hendels te gaan installeren.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Oli4k schreef: di 5 november 2019, 17:29 Heb je voor en achter dubbele zuigers? Ik heb die alleen voor en ben benieuwd of er dan een voelbaar verschil zou zijn tussen shigura voor- en achterrem. Als ik nog een keer een Magura hendel sloop (draad uit ontluchtingsnippel gestript) overweeg ik om Shimano hendels te gaan installeren.
Ja, ik heb deze zomer mijn remschijven flink blauw gestookt in laThuile, en dacht dat ik wel toe was aan een stevige rem-upgrade.
Je merkt wel dat de achterrem nog iets zachter is, maar dit komt ook door de remleiding van magura, die toch wel een klein beetje minder stijf is dan die van Shimano denk ik....
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik ben ook nog erg tevreden met Shigura.
De remkracht is voor mij niet meetbaar anders. Die was al enorm. De doseerbaarheid is wel beter met de XT hendels. En dat was ook het oorspronkelijke doel. Prettig is ook dat je (itt de Magura hendels) de free stroke kunt aanpassen. Het is wel even een balans vinden met het bloeden van de remmen. Ook bij de reserve-enduro ga ik nu Shigura monteren.
Ja, doei !
skimons
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 17:28

Ik heb nogal wat parts liggen, dus verschillende combi's mogelijk, maar vind niet echt wat van deze combi's werkt (behalve xt/MT5):
-XT BL-M8000 hendels
- XTR BL-M9000 hendels
- MT8 klauwen (2015 ofzo)
- MT trail klauwen (combi MT 4/5)

Ik wilde Magura leiding, Magura insert pin en Shimano olive+nut gebruiken. Magura olie.

Vraag is: werkt de xt/xtr hendel zowel met Magura klauwen met enkele als dubbele zuigers? Ik wil een zo licht mogelijk setje maken, dus combi XTR/MT8 zou het mooiste zijn.

Dank alvast!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alle Shimano hendels verplaatsen dezelfde hoeveelheid olie, dus wat dat betreft zijn ze allemaal bruikbaar.
Alle Shimano remklauwen hebben dezelfde hoeveelheid olie nodig om te remmen.
Ik weet niet of dit bij Magura ook zo is.
(Ik vermoed van wel)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skimons
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 17:28

thanks, ik ga het denk ik maar gewoon proberen. eens kijken hoe het werkt
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik gebruik Shimano SLX hendels in combinatie met Magura; voor met een vierzuigerklauw (MT5), achter een tweezuigerklauw (MT4). Beiden werken prima.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Plaats reactie