Ervaring met Shigura: Shimano XT hendel op Magura MT5

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik zie nergens dat ze kapot zijn, ik zie vooral dat ze te groot zijn. MT5 hendels zijn simpelweg nooit bedoelt voor 1 vinger.

Misschien gaat Joepie wel zijn ondertitel eer aan doen als hij de eerste keer in een bikepark probeert zijn middelvinger op een XT hendel te leggen en naar de lucht grijpt. :D
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: di 18 juni 2019, 15:09 Ik zie nergens dat ze kapot zijn, ...
Ter verdediging van TSTM: je kunt er bij Magura van uit gaan dat als ze nog niet kapot zijn, ze dit binnenkort wel zijn. Dus wat je ook verkoopt, je bent altijd schuldig.


:lol: :bier:

(sorry Joep, doen we het toch :oops: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ai excuses, mijn fout ze zijn NOG NIET kapot.
Ik ging er automatisch van uit dat... Nou ja, je weet wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Nou, nou, ik weet niet wat voor traumatische ervaring jullie hebben opgelopen met Magura maar het zit er in ieder geval diep in. Ik zal er beter niet naar informeren. Ik wil natuurlijk geen volwassen mannen aan het huilen brengen :cry: .
Ja, doei !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, maar ik had indertijd op het Shigura idee moeten komen, geniaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corratec1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 29 mei 2019, 17:25
Mijn mountainbike: Corratec I-link pro

ik heb gewoon de shimano olijfjes en knelringen gebruikt. :winkie:
corratec I-link pro 29 er en Giant TCR recert
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het beste lijkt mij insert en olive van het merk van de leiding, wartel van het merk van de hendel.
De buitendiameter is neem ik aan toch gelijk met 5mm?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jagwire heeft universele setje leidingen met de diverse aansluitingen voor verschillende merken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ach, omgekeerd paste het ook.
Als de leiding vast zit en als je heel hard knijpt en er lekt geen olie, dan zal het allicht goed zijn
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Hmm.. mischien voor mij wel een idee, heb de MT7 en vind ze super remmen.
Alleen het gevoel dat ik de remhandle tot aan de grip kan inknijpen vind ik altijd wat minder.
Ze werken trouwens wel probleemloos, maanden terug ontlucht en na vele afdalingen nog keihard.
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Ben je al verder hiermee Joepie? Ik had het idee hetzelfde te doen op mijn trials fiets, een setje MT5 halen, en een stel M8000 hendels (of die van Trickstuff, als ze niet zo duur waren haha). Er zitten zeker geen wartels voor de leiding bij de M8000 hendels als je die los koopt toch?

Op https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/ staat, naast veel Shigura enthousiastelingen, een mooie excel sheet met veel remmendata, zoals de diameters van master en slave cylinders, mechanisch moment, etc. Die Shimano hendel heeft een iets kleinere master dan de Magura, wat theoretisch een fractie meer power zou moeten geven, als ik ervanuit ga dat de servo wave de kortere hendel compenseert tenminste.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

DaanJ schreef: vr 28 juni 2019, 17:04 Ben je al verder hiermee Joepie? Ik had het idee hetzelfde te doen op mijn trials fiets, een setje MT5 halen, en een stel M8000 hendels (of die van Trickstuff, als ze niet zo duur waren haha). Er zitten zeker geen wartels voor de leiding bij de M8000 hendels als je die los koopt toch?

Op https://ridemonkey.bikemag.com/threads/ ... on.274164/ staat, naast veel Shigura enthousiastelingen, een mooie excel sheet met veel remmendata, zoals de diameters van master en slave cylinders, mechanisch moment, etc. Die Shimano hendel heeft een iets kleinere master dan de Magura, wat theoretisch een fractie meer power zou moeten geven, als ik ervanuit ga dat de servo wave de kortere hendel compenseert tenminste.
Ik had de combi willen proberen deze week hier in de Frans-Zwitserse Alpen maar de bestelling kwam helaas te laat binnen. Ga het bij terugkomst installeren en thuis beproeven. Qua remkracht zit het trouwens wel snor met die MT5.

Ik heb een setje wartel, olijf en pin van Shimano meebesteld. Kost een paar euro. Bij het editorial filmpje op YT die ik eerder hier postte staat een lijstje met de onderdelen nummers.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Inmiddels de Shigura beproefd. Gelijk ook (omdat het kan) achter een 203 mm schijf gemonteerd. De remkracht was al erg hoog maar ik zou het nu uit willen drukken als belachelijk.

De opzet met de XT hendels is inderdaad beter. Door de grote greep had ik me aangeleerd te remmen met de middelvingers, nu is dat weer met de wijsvingers. Ik ervaar minder last aan de onderarmen en handpezen (dit kan persoonlijk zijn).

Er zit bij de XT hendels wel een groter verschil als het gaat om de freestroke bij nieuwe en versleten blokken (lees: bij versleten blokken knijp je tot dichter op het stuur).

Naast de in dit optic genoemde onderdelen heb ik ook een dingetje van Problem Solvers nodig gehad, om de Sram shifter en de XT hendel aan elkaar te bevestigen.

Was het de moeite waard? Op zich wel.

Had het goedkoper gekund? Mogelijk, er lijken ook 1-vinger grijpers te zijn van Magura die je in de oorspronkelijke grepen kunt bevestigen.

En nu verder? Nadenken of ik op het voorwiel terug wil naar 2 pistons. Het snelle aangrijpen van de rem in combinatie met de remkracht brengt ook een risico met zich mee. Bij het stevige afdaalwerk heb ik een vinger aan beide hendels en een kleine aanraking geeft al een reactie.....
Kan ook proberen aan de voorzijde deels versleten blokken te gebruiken.
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Interessant! Maar voor NL dus eigenlijk geen optie?!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Voor het buitenland ook niet eigenlijk : Suprised : heb er mee gereden en het is NIET normaal! Ik was de gehele afdaling bezig met 'ik moet die voorrem heel licht aanraken'
Ik ben Shimano XT, SLX en ZEE's gewend maar weet nu wat het échte aan-uit gevoel is...
'BUILT not Bought '
Plaats reactie