Extra stevige banden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik zoek advies voor mijn vriend. Hij is van het zware soort en loopt tegen het probleem aan dat de banden soms mee bewegen in de bochten.
Dat ze dus naast de velg dreigen te raken (is hem al 1x gelukt met een tubeless band en rijd daarom momenteel weer met binnenband)

Heeft iemand hier advies voor banden met een extra stevige wand, zonder dat het gelijk een downhill band wordt?
Hij heeft roval control SL (2015) velgen, bij mijn weten geen bijzonder brede.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als de velgen (te) smal zijn, dan is het lastig dit met een band op te lossen.
Dus eerst een stevig wielsetje met minimaal 25mm, liever 30mm intern.

En dan geen lichtgewicht XC bandjes monteren.
Schwalbe heeft bijv de Rocket Ron, die is dus te slap.
Contie heeft ook een paar van die lichtgewicht dingen. Niet erg geschikt voor zwaardere rijders.
Maxxis en Vittoria banden zijn wat stugger, past beter bij zwaardere rijders.
Maar ook de Nobby Nick van Schwalbe, of de RockRazor kunnen wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
theritz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 26 augustus 2013, 14:46
Mijn mountainbike: El Mariachi SS 2014

De Continental X-King ProTect is een vrij stevige band.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Cushcore of vittoria liners er in zou in dit geval ook nog weleens kunnen helpen.
Waar rijdt hij nu mee is de belangrijkste vraag.
Waar woke is, is vuur
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

er zit nu 2x racing ralph op. Dat zat volgens mij ook op zijn oude fiets. Waarmee hij dat ongelukje had (ging ook wel lomp hoor)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Met Schwalbe gaat hij het zeker niet redden. Maxxis en dan niet de lichtgewicht banden, gaan het zeker redden. Lukt mij ook prima en ik zit royaal in de 3 cijfers. Zelf gebruik ik vaak de Aggressors, maar afhankelijk waar je rijdt zouden een Ardent ook een optie zijn, maar de enduro en zwaarder hebben sterkere wanden....
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Hij rijd voornamelijk nederlandse routes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De vraag is natuurlijk of je Nederlandse rondjes wilt rijden op zulke lompe banden.
Een compromis lijkt me beter op zn plek en het hoeft geen Maxxis te zijn. Zolang het maar geen lichte XC bandjes zijn.

En de velgen moeten waarschijnlijk breder.
Met zn huidige velgen is prima te rijden, maar zijn klachten liggen juist in de smalle-velgen-slappe-banden hoek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Even ervan uitgaande dat de velgen vervangen voor nu geen optie is. Welke banden zijn volgens jou dan die compromis?
(naast bredere velgen, weet ik namelijk ook wel een andere oplossing :winkie: :tong )
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Hoe zwaar is hij eigenlijk en met hoeveel druk fietst hij in de banden?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou eens gaan kijken naar de goedkopere banden, die zijn vaak een stuk minder soepel dan de duurdere. Tough Tom of iets dergelijks
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

125 kilo. 2 bar
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: ma 17 juni 2019, 20:10 Met Schwalbe gaat hij het zeker niet redden. Maxxis en dan niet de lichtgewicht banden, gaan het zeker redden. Lukt mij ook prima en ik zit royaal in de 3 cijfers. Zelf gebruik ik vaak de Aggressors, maar afhankelijk waar je rijdt zouden een Ardent ook een optie zijn, maar de enduro en zwaarder hebben sterkere wanden....
Dit is natuurlijk geen onafhankelijk antwoord. Er zijn prima Schwalbe banden waar je mee kunt rijden en er zijn ook Maxxis banden die je moet vermijden... .


Veel merken hebben een extra stevige versie van hun banden in het programma, de Continental Protection werd al aangehaald. Die zullen in de regel prima voldoen. Goedkope banden werkt inderdaad ook omdat die vaak een steviger karkas hebben, helaas ook een eenvoudiger rubber dat minder grip biedt en meer rolweerstand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 17 juni 2019, 21:04 Goedkope banden werkt inderdaad ook omdat die vaak een steviger karkas hebben, helaas ook een eenvoudiger rubber dat minder grip biedt en meer rolweerstand.
Dubbel voordeel dus! Door de minder grip durf je minder hard, en dat ga je sowieso al door de rolweerstand. Dus nóg minder kans op doorklappen van de band.

Overigens vond ik de Ardent qua stijfheid niet onderdoen voor mijn Rocket Ron Liteskin.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

KarinMTB schreef: ma 17 juni 2019, 20:02 Er zit nu 2x racing ralph op.
En dan moet je eigenlijk nog weten welke uitvoering.. want ook daar zit flink verschil in. Nou valt het bij Schwalbe wel mee, maar je vriend moet bijvoorbeeld absoluut niet op een Crossking racesport gaan zitten terwijl een Crossking protection een prima keus zou kunnen zijn.

Continental Crossking Protection lijkt me een hele prima keus. Als het iets sneller moet is een Raceking Protection ook behoorlijk stevig te noemen maar ik weet niet precies hoe dat zich verhoudt tot de Crossking. Als de velgen vrij smal zijn dan zou een 2.2 een betere keuze zijn dan een 2.4. Nog een betere keus is een 2.4 op een brede velg.

Eventuele extra versteviging kun je creëren door een liner er in te stoppen van het type "ligt op het velgbed", dus geen huck norris maar vittoria airliner of cushcore.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie