Welke banden met lage weerstand zijn geschikt op mijn hardtail

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Verhekkie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 00:00

Hoi, ik heb een Trek 6000 serie (2013 geloof ik) die ik gebruik om naar het werk te fietsen, af en toe neem ik wat verharde zandpaden door het bos mee, maar geen echt offroad werk (af en toe wel licht-modderig). Momenteel liggen er voor en achter bontrager xr2 banden op (16*2,10). Echter vind ik dat deze banden veel rolweerstand hebben op de weg. Nu ben ik op zoek naar goede allround banden waarmee ik wat sneller kan gaan dan nu en die soepeler lopen(wegbanden mogen ook aangeraden worden) . De internal van de velg is 18 mm. Binnenkort komt er ook een fietsroute aan van 80 km, die geheel over de weg gaat, een lage rolweerstand lijkt mij handig hierbij. Kan iemand mij helpen met welke banden geschikt zijn en wat hij/zij mij aanraad? En misschien wat ervaringen delen? Want ik heb veel rondgekeken op internet maar zie door de bomen het bos niet meer.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Setje Thunder Burts 2.1 zou voldoende moeten zijn in jouw geval. Maar dan moet je wel zeker weten dat je geen echte modder gaat rijden.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Agamer schreef: vr 21 juni 2019, 08:21 Setje Thunder Burts 2.1 zou voldoende moeten zijn in jouw geval. Maar dan moet je wel zeker weten dat je geen echte modder gaat rijden.
Zelfs dat is overdreven denk ik. Je hebt echt geen profiel nodig met het beoogde gebruik denk ik.

Schwalbe G-One?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

G-one bestaat niet in 26" dacht ik. Neem dan een Big Apple of een andere strandband als de Vittoria Tattoo light.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een gravelracer?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Zoeken naar ‘26” slicks’, dan kom je genoeg opties tegen. Of strandbanden inderdaad.

Toerfiets banden zoals de Schwalbe Marathon werken ook prima.

Ik zou niet smaller dan 2.0” kiezen.

Ik heb misschien nog wel ergens een setje liggen, net zoals een hoop andere forumleden. Je zou een berichtje kunnen plaatsen bij ‘gezocht’ :wink:
Het is hier geen ponykamp!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

baron062 schreef: vr 21 juni 2019, 10:42 G-one bestaat niet in 26" dacht ik. Neem dan een Big Apple of een andere strandband als de Vittoria Tattoo light.
Dat zou heel goed kunnen, daar had ik niet echt op gelet. Maar in ieder geval zo'n soort bandje! :)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Qprs schreef: vr 21 juni 2019, 11:10
Ik zou niet smaller dan 2.0” kiezen
Met een interne velgbreedte van 18mm zou ik ook niet te breed gaan. Ook zou ik voor woon-werk een wat stevige band nemen en niet de lichtste versie. Een Big Apple in 2.0 zou wel eens een goede keuze kunnen zijn.

Bij BC kost de draadversie 18 euro

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan the Man schreef: vr 21 juni 2019, 13:46 Met een interne velgbreedte van 18mm zou ik ook niet te breed gaan. Ook zou ik voor woon-werk een wat stevige band nemen en niet de lichtste versie. Een Big Apple in 2.0 zou wel eens een goede keuze kunnen zijn.
Big Apple en 'af en toe licht modderig' gaan niet samen, dat is echt enge boel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Toen ik nog wel eens over het asfalt reed op mijn mtb, had ik de smart sms erop liggen. Prima bandje voor op de weg, maar ook in het bos kun je jezelf prima redden.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Voor dit type gebruik zou ik voor een tourband gaan. Schwalbe marathon in 2.0 bijvoorbeeld.
Give me little bits of / more than I can take
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Qua compromis tussen licht rollend en grip voor onverharde stukjes: Big apple of tattoo light achter, thunder burt of smart sam voor.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie