Flats voor een kind van 6

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Mijn zoontje van 6 fiets op een Rockrider 700 24 inch. Gisteren waren we op Lage Vuursche aan het fietsen en ik zie hem regelmatig van zijn pedalen afglijden tijdens het dalen maar ook op klimmetjes...
Hij fiets nu met eenvoudige wandelschoenen:
https://www.decathlon.nl/p/wandelschoen ... 5&c=GROEN
De fiets heeft eenvoudige flat pedalen met lichte kunststof nopjes erop.
Mijn vraag is nu of het zinvol kan zijn om voor hem in betere pedalen te investeren (gewoon flats, geen click's)? Zo ja, heeft 1 van jullie wellicht ervaring met goede pedalen voor kinderen waar ze meer grip mee hebben? Of is het gewoon de schoen die niet geschikt is voor het pedaal (Zie link)?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik zou het eerder ik de schoenen dan de pedalen zoeken. Sterker nog, mijn zesjarige had vandaag zelf bedacht dat hij zijn schoenen met de meest grove zolen aan deed zodat hij meer grip op zijn pedalen had. De pedalen zijn vrij standaard alu platformpjes, wel in een kindermaat. Hij is er geen een keer echt afgeschoten. Meestal schiet hij er echt af als de fiets gaat bokken omdat ergens te lomp overheen ging. Dan maakt de grip van schoen noch pedaal uit. Ik probeer hem wel te leren op hobbelige stukken uit het zadel te komen en goed op de pedalen te staan. Dat, en in de juist versnelling rijden scheelt ook wat.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Mijn dochter is ooit begonnen met van die simpele pedalen met met metalen kooi gecombineerd met hockey schoenen (kunstgras).

Afbeelding

Afbeelding

De kleine noppen van die shoenen grepen mooi achter de randen van de pedalen.
Laatst gewijzigd door Pollekes op ma 24 juni 2019, 07:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als hij nu vd pedalen glijdt zul je iets beters moeten kopen, zo simpel is het.
Anddre pedalen lijkt het meest voordehand liggend, maar andere schoenen kan ook veel schelen.
Schoenen met gfof profiel dwingen de voeten wel in een bepaalde stand, dus let daar mee op, kan blessures veroorzaken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Die van mij (5) rijdt ook op kunstgrasschoenen ( van Dita met ellendig lange veters) ... maar dat is meer geluk (?) dan wijsheid, hij vond die zoo mooi toen we eigenlijk wat spijkerbroeken zochten in de tweedehands kleding winkel ..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nadeel van echte flats -met metalen pinnen- is dat als hij er dan vanaf schiet de kans op flinke (scheen)blessures aardig toeneemt.
Ik zou het daarom eerder zoeken in een andere schoen, eventueel gecombineerd met een pedaal zoals pollekes aangeeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

kermit schreef: ma 24 juni 2019, 11:33 Nadeel van echte flats -met metalen pinnen- is dat als hij er dan vanaf schiet de kans op flinke (scheen)blessures aardig toeneemt.
Ik zou het daarom eerder zoeken in een andere schoen, eventueel gecombineerd met een pedaal zoals pollekes aangeeft.
Daar zit ik dus inderdaad ook mee.. Als volwassene kan je dat relativeren. Voor een kind van 6 kan dan plots lol omslaan in niet meer willen fietsen, en dat wil ik voorkomen ;)
Pedaal van Pollekes is inderdaad ook zeker het overwegen waard, even zoek waar die te verkrijgen zijn (wellicht ook gewoon Decathlon)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Afbeelding
Ik zag laatst deze. Ben benieuwd of dat werkt voor kinderen. Lijkt me wel vriendelijker voor de schenen. Hetzelfde pedaal heb ik ook een kinderversie van gezien met punten ipv griptape. Die zijn ook niet zo agressief als metalen punten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zou ook wat kunnen zijn, mits schoenen met geschikte zool...

Veel merken hebben ook flat's van kunststof met gegoten pinnen (dus ook van plastic), dat zijn vaak de instapmodellen dus ook niet duur. Kijk eens bij Bike-Components om een idee te krijgen, die hebben een aardig assortiment.
Specifieke pedalen voor kinderen zijn ook meestal wat kleiner, die hoeven geen pedaal van 11cm breed :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik zou inderdaad kijken naar pedalen met kunststof pinnen, DMV V6 is een mooi betaalbaar voorbeeld welke ook goed grip geven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Deze had ik op mn woonwerkfiets. Hebben het jaren goed gedaan zonder onderhoud, dus dat moet voor je zoontje ook wel lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie