heavy XC / enduro light wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik heb een Kona Honzo, af fabriek met nogal flinke wielen:

velgen 583 gram (WTB Asym 29'' 29mm breedte binnenzijde)
voorband 925 gram (Maxxis Minion DHF EXO TR 3C 29x2.3")
achterband 755 gram (Maxxis Ardent EXO TR DUAL 29x2.25")

Nu rijden die brede wielen heerlijk, maar ik overweeg er een licht(er) wielsetje bij te kopen voor als het allemaal wat minder lomp moet voor de snellere XC parcours. Ik ben met 92kg niet de lichtste, dus het moet niet een fragiel setje zijn. Iemand ideeën hiervoor? of gewoon (veel) lichtere banden erop, maar welke dan? De grip is fenomenaal nu. Maxxis 3c Ikon is 660 gram in 29x2.35'' Dat scheelt intotaal bijna een halve kilo

Ik hoor jullie ideeën graag!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wat is je budget? (Voordat het halve forum je een carbon setje gaat proberen aan te praten :wink: )

Je kunt bij de bekende wielbouwers in den lande voor ca 450/500,- bijvoorbeeld een mooi setje Ryde trail met Hope naven laten bouwen.
Dat is ook niet het allerlichtste dat op de markt is maar dat moet je, denk ik, met jouw gewicht ook niet willen.

Je zou ook eens hier op het forum een zoektopic kunnen openen. Ik weet dat LarsTB op dit moment wat setjes te koop heeft staan maar ook anderen hebben wellicht nog een mooie set staan.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb destijds met dezelfde insteek een setje Hope pro4 met ZTR Arch MkIII bij Revicycles laten spaken (t/m 120kg). Volgens de bouwer licht genoeg voor NL en sterk genoeg voor wat lomper werk. Ik was in het begin bang dat dat voor NL te zwaar was maar het is een geweldige allround wielset gebleken, die na 2jaar 24/7 gebruik in NL en diverse buitenlandtripjes (Malmedy, Zwitserland, Nideggen, Aachen, Les Hautes Rivieres, Pod Smrkem) nog steeds kaarsrecht is. Mijn set is 27,5 maar ik ga er vanuit dat een 29" set dezelfde kwaliteiten heeft.

Als je bij Maxxis wilt blijven: In het droge seizoen rij ik in NL met een Ardent Race 2.2 (A) en een Forekaster 2.35 (F), al zou een Ikon achterop ook prima kunnen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

TenZNL schreef: ma 1 juli 2019, 20:59 Als je bij Maxxis wilt blijven: In het droge seizoen rij ik in NL met een Ardent Race 2.2 (A) en een Forekaster 2.35 (F), al zou een Ikon achterop ook prima kunnen.
Dat scheelt al grofweg 200gram op het voorwiel en 100 gram achter.

Als ik wat betreft het wiel alleen even naar de velg kijk (spaken en naaf zal wel niet heel veel schelen?) scheelt de ZTR Arch Mk3 velg (453g tov 583 gram) toch ook nog weer 130 gram per wiel.

Maar een extra wielset betekent ook weer een extra set schijven, cassette etc... Het geld is al op aan de fiets, misschien eerst maar alleen banden :D :D:D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

jupiler schreef: ma 1 juli 2019, 21:27 Maar een extra wielset betekent ook weer een extra set schijven, cassette etc... Het geld is al op aan de fiets, misschien eerst maar alleen banden :D :D:D
Die banden is sowieso de grootste winst! Niet alleen het gewicht, maar ook de rolweerstand is een mega verschil!

Ik rijd momenteel met een Michelin Wild Grip'R of een Wolfpack Trail aan de voorkant. Dat zijn beide banden die wat grip boven de meeste andere lichte banden staan, die in de richting van die dikke enduro banden gaan. Als voorband dan, achter heb ik echt lichtlopend spul er op liggen.


Je mag een pb sturen als je toch nog interesse in een strak setje wielen hebt :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

jupiler schreef: ma 1 juli 2019, 21:27 Dat scheelt al grofweg 200gram op het voorwiel en 100 gram achter.

Als ik wat betreft het wiel alleen even naar de velg kijk (spaken en naaf zal wel niet heel veel schelen?) scheelt de ZTR Arch Mk3 velg (453g tov 583 gram) toch ook nog weer 130 gram per wiel.

Maar een extra wielset betekent ook weer een extra set schijven, cassette etc... Het geld is al op aan de fiets, misschien eerst maar alleen banden :D :D:D
Haha, zo gaat dat, ja :winkie:
Bij mij duurde het ook even, al kwam ik van een te lichte set (Crests/Novatec).
Net wat Lars zegt, bandjes doen heel veel. Een lekker licht rollend bandje achterop scheelt behoorlijk.
Plaats reactie