Beate allemaal,
Sinds kort ben ik naast mijn mtb in bezit van een trek 920. Heerlijke fiets en tot nu toe een prima aankoop. Inmiddels heb ik de standaard banden( bontrager XR1 2.0) vervangen door de continental speedking 35 mm (cyclocross bandje) omdat ik de standaard banden nogal zwaar vond rollen.
Echter ga ik over 2 weken een fietsvakantie tocht houden in belgie (rondom de ardennen). Mijn vraag is nu om welke bandenset te nemen? Mij lijkt de speedking beter i.v.m. rolweerstand, maar ik ben een beetje huiverig aangezien het cyclocross bandjes zijn. Aan de andere kant vind ik de bontrager erg zwaar rollen en in combinatie met bepakking lijkt mij dit best pittig
Qua bepakking reis ik met 2 voortassen, achtertassen + tent.
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven!, als ligt dit misschien een beetje uit jullie expertise
Groet sander
Bandenkeuze speedking vs. Bontrager XR1
Wat belasting betreft kun je beter niet voor heel lichte bandjes gaan, tenzij je zelf op de 60 kg zit... .
Ik zou eerder denken aan iets als een Marathon Almotion of Supreme, lichte trekkingbanden: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader ... otion.html
Ik zou eerder denken aan iets als een Marathon Almotion of Supreme, lichte trekkingbanden: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader ... otion.html
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 35
- Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57
Deze tocht duurt maar 6 dagen en is volledig verhard. Kzit zelf maar op de 65 met hooguit 15 kilo achterbagage dus het gewicht valt mee. Mijn gedachte was dus om voor deze trip gwn de speedkings te nemen en dan ergens in de toekomst nog een setje echte trekking banden te kopen
Van wat ik gehoord heb gaan de xr1 bontrager snel lek en ik vind ze nogal grof voor een verharde vakantie.
Van wat ik gehoord heb gaan de xr1 bontrager snel lek en ik vind ze nogal grof voor een verharde vakantie.
Ik heb twee wedstrijd seizoenen (mtb marathons in de Ardennen, dus ze worden niet gespaard) op de XR1's gereden en ik ben nooit lek gereden. Het zijn de snelste banden in het gamma van Bontrager dus echt grof qua profiel zou ik ze niet noemen. Maar het zijn geen slicks natuurlijk. Desnoods gewoon een setje slicks/gravelbanden/trekkingbanden kopen? Dat bolt toch aangenamer op verharde wegen.
Maar zoals gezegd, tegenwoordig zijn er zoveel verschillende banden onder dezelfde naam. XR1 verwijst gewoon naar het noppen profiel maar het verschil in kwaliteit en rijgedrag tussen de duurste en goedkoopste XR1 kan groot zijn.
Maar zoals gezegd, tegenwoordig zijn er zoveel verschillende banden onder dezelfde naam. XR1 verwijst gewoon naar het noppen profiel maar het verschil in kwaliteit en rijgedrag tussen de duurste en goedkoopste XR1 kan groot zijn.
Ik heb dezelfde Trek 920 .... en vind de XR1's ook zwaar rollen op het verharde. Of je moet ze hard oppompen, maar dan lever je weer flink comfort in.
Ik heb 2 andere setjes banden (en wielen) voor de fiets. Eentje met Specialized Triggers van 47mm en eentje met Vittoria Terreno's van 2.1" breed. Ze rollen beide zeer licht, maar de Trigger iets lichter. Beiden rollen vele malen beter dan de XR1's.
Hiervoor had ik er 2.35 brede Tattoo's onder maar, ondanks dat het heel licht rolde vond ik het stuurgedrag op het verharde van zo;n brede band vervelend.
Beide banden zou ik zonder twijfel on- en offroad mee gaan toeren.
Ik heb 2 andere setjes banden (en wielen) voor de fiets. Eentje met Specialized Triggers van 47mm en eentje met Vittoria Terreno's van 2.1" breed. Ze rollen beide zeer licht, maar de Trigger iets lichter. Beiden rollen vele malen beter dan de XR1's.
Hiervoor had ik er 2.35 brede Tattoo's onder maar, ondanks dat het heel licht rolde vond ik het stuurgedrag op het verharde van zo;n brede band vervelend.
Beide banden zou ik zonder twijfel on- en offroad mee gaan toeren.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
2015 Kona Wo