Ikon - Forekaster combi voldoende grip (en stevigheid)? Tips?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb net een nieuwe Lux, de nieuwe NoNi's had ik al klaar liggen, maar... ik moet zeggen: ben positief verrast door de Ikons die erop liggen. Lage rolweerstand, zeker achter voldoende grip en goede tractie, zelfs als het nat en echt steil wordt. Voor bied 'ie net te weinig zekerheid voor mijn rijstijl, maar het gaat wel met wat beleid, zeker nu in de zomer.

Maar ik wil ook zonder beleid kunnen afdalen :winkie: , dus... wat zou een goede Maxxis band zijn aan de voorkant?
Waardoor de set behalve in de zomer ook in de herfst/winter te rijden blijft? En zelfs eventueel met een 6-daagse transalp, deze keer naar het Gardameer? Allemaal stevig XC-werk, wat ik voorheen altijd naar tevredenheid met NoNi's deed?

Ikon achter laten liggen, Forekaster voor? Rekon voor?
Ik rijd agressief XC, relatief veel trails, altijd hard naar beneden. Zuid L, Voerstreek, Luik eo, afstanden gem. 45-70km, regelmatig meer, veel klimmen, 700-1500hm. Alpenvakanties: XC werk en lichtere trails bikeparkjes. Weeg 68kg, heb een DT 1250 25mm wielset.

2 NoNi's kan ook natuurlijk in de bergen, maar dan nog is een zomers Maxxis setje wel lekker, met iets anders dan een Ikon met meer grip voor.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik rij sinds dit voorjaar een 2.35 Forekaster 3C/EXO/TR voorop als vervanging van een 2.35 NoNi Speedgrip en ben erg tevreden. Gereden op Dorst, LDD, Vlaardingen, Zeddam, UHR, Les hautes Rivieres en Pod Smrkem.

Mijn €0,02:
Rolt stukken sneller dan een Noni, de grip is bijna gelijkwaardig (Noppen van de NoNi zijn een klein tikje groter) en veel voorspelbaarder en beter te controleren. De NoNi brak in de bochten nog wel eens uit zonder te waarschuwen, de Forekaster laat het tijdig weten en reageert veel gemoedelijker op de grens.
Zeer goed in loose over hard (hetgeen Maxxis al zegt), over het gedrag in natte condities kan ik niet veel zeggen aangezien het weinig heeft geregend maar ik vermoed dat dat wel goed zit gezien de doelstelling van de band.

De Ikon ga ik binnenkort uitproberen, rij nu met een Ardent Race 2.2 achter (ook een prettig bandje). Maar voor jou gebruik buiten NL zou je wel iets stevigers kunnen gebruiken, normaal denk ik bij Alpen en Bikeparks aan zwaar spul zoals een Minion/Highroller maar voor jouw gewicht en inzet zou je wellicht ook wel met een Rekon/Ardent combi wegkomen (zolang je maar een EXO-uitvoering pakt)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed om te horen! Ik reed altijd 2,25" Speedgrip NoNi's, hier en in de bergen.
Ik denk dat ik de Forekaster dan gewoon ga proberen aan de voorkant. Eerst op vakantie met het gezin naar Oostenrijk en Dolomieten, kan ik die combi rustig eens testen. Is de Ikon niet stevig/potent genoeg, dan kan ik altijd nog terug naar de NoN's voor de 6-daagse Garda Ronda in september :-q .

Hoe valt de band tov een 2,25" NoNi?
Je hebt 2,35" en 2,2" Forekasters?
En er is in de smallere maten geen 3C MAXX SPEED compound zie ik, alleen Dual Compound. Stel, jij overweegt een Ikon achter, dan kan ik de 3C MAXX SPEED in ieder geval van harte aanbevelen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Forekaster is zeker een goede optie voor voor.
Mocht je nog naar de winter gaan is de Rekon achter ook nog een mooie optie. :wink:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik zie het, ja. De Ardent race is wel een 3C :oops:

De Forekaster 2.35 mat, uit m`n hoofd, 56eneenbeetje (net gemonteerd) op een ZTR Arch (26mm intern), ik heb wel begrepen dat ze in de dagen erna nog iets oprekken. Kan vanavond wel ff meten als je het zeker wil weten. Hoe zich dat verhoudt tov de NoNi 2.2, geen idee. Dat is voor mij een buitenland/winter achterband en dus een beetje appels en peren.

Ikon 2.2 3C maxxspeed/EXO/TR ligt reeds te wachten op montage :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@TenZL, die Ikon's heb ik ook, inderdaad.
Ben ook wel benieuwd naar de echte breedte van de Forekaster. Stel, valt smal, dan evt maar een 2,35" bestellen.
Als 'ie even breed valt als een 2,2" Ikon vind ik het prima, de Ikon is best een volumineus bandje. De noppen van de Ikon steken echter niet naar opzij uit vanaf het loopvlak, dat verklaart ook de relatief wat mindere bochtengrip. Die voor een XC-marathon/raceband overigens wel heel goed is hoor, zeker achter, een prima allrounder.

@Mudmate, de Rekon voor achter houd ik in het achterhoofd :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik ga straks wel ff meten :-q
Optisch heeft de FK 2.35 wel meer volume dan de NoNi 2.2.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Ik heb tot een paar weken terug gereden met FK's 2.35 voor en achter en ik heb nu een Ikon 2.35 achterop liggen. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit. Toch wel een boel minder grip..
@TenzNL: ik ben wel benieuwd naar je ervaring tav een switch van een Ardent Race naar een Ikon. Ik heb die ardent race op de wish list staan...
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik ben erg te spreken over de combi die jij noemt. De forekaster heeft super grip, en is erg voorspelbaar. De ikon is ook verrassend goed, zowel qua grip, als rolweerstand. Het zijn niet de lichtste banden, maar ze hebben wel een erg stevig karkas. Ardent zou ik niet doen, de rolweerstand is top, maar de bochtengrip viel me vies tegen, vooral het onverwachte uitbreken ben je snel zat.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

aurelius schreef: vr 5 juli 2019, 16:10
Ben ook wel benieuwd naar de echte breedte van de Forekaster. Stel, valt smal, dan evt maar een 2,35" bestellen.
Als 'ie even breed valt als een 2,2" Ikon vind ik het prima, de Ikon is best een volumineus bandje. De noppen van de Ikon steken echter niet naar opzij uit vanaf het loopvlak, dat verklaart ook de relatief wat mindere bochtengrip. Die voor een XC-marathon/raceband overigens wel heel goed is hoor, zeker achter, een prima allrounder.
Net gemeten, zowel band als nop komen meten 57,30mm (een echte 2.35 zou 59,69mm moeten meten) dus ze vallen wel iets smaller.
wamske schreef: vr 5 juli 2019, 16:39 Ik heb tot een paar weken terug gereden met FK's 2.35 voor en achter en ik heb nu een Ikon 2.35 achterop liggen. Ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal over uit. Toch wel een boel minder grip..
@TenzNL: ik ben wel benieuwd naar je ervaring tav een switch van een Ardent Race naar een Ikon. Ik heb die ardent race op de wish list staan...

Het duurt nog even maar ik laat het je tzt wel weten. Nou moet ik eerlijk bekennen dat voor deze switch de rolweerstand belangrijker is dan grip, zolang ik maar een voorband met goede grip heb.
sama schreef: vr 5 juli 2019, 16:43 Ardent zou ik niet doen, de rolweerstand is top, maar de bochtengrip viel me vies tegen, vooral het onverwachte uitbreken ben je snel zat.
Beetje hetzelfde als de NoNi?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Met NoNi wisselde ervaring en dat hoor ik van meer mensen. Addix kan goed zijn, maar ik heb er 1 gehad die onder de maat was. Racing Ray momenteel biedt meer grip, dus ergens is de kwaliteit van Schwalbe ver onder de maat, in ieder geval sterk wisselend... . (Je hebt zelf al het verschil ervaren tussen de verschillende compounds!!).

De Forekaster die ik gereden heb is echt geen haar beter. Geinig, maar niet meer dan dat. Denk dat ik iets meer richting jouw snelheids niveau kom dan TenZNL (sorry, niet lullig bedoeld, maar ergens moet je een onderscheid aan geven) en dat ik wel enig recht van spreken heb (kan Herman de Biker bij houden, dan heb je recht iets te zeggen lijkt mij).


Dus als je iets beters zoekt dan moet je echt bij de ruigere Maxxis banden zijn, maar dan heb je dus meteen lompere banden te pakken. Dan heb je ook 20 andere merken die iets met meer grip leveren.


In die klasse zou ik gaan voor een Wolfpack Trail. Is 2.25, maar valt op een 30 mm velg als 58 en dus eerder een 2.3. Grip op een stuk hoger niveau en echt voorspelbaar op de grens. Net als Vittoria (waar Wolfpack geproduceerd wordt) een vrij stevig karkas en dus ook op stenen vrij betrouwbaar.

En nu ik ze noem, ik denk dat Vittoria ook leuke alternatieven heeft, alleen daar heb ik te weinig ervaring mee. In het verleden ook met Specialized gereden, onder de indruk, maar geen idee meer welke uitvoering, waren wel van dezelfde hand als de Wolfpack banden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: vr 5 juli 2019, 19:05 De Forekaster die ik gereden heb is echt geen haar beter. Geinig, maar niet meer dan dat. Denk dat ik iets meer richting jouw snelheids niveau kom dan TenZNL (sorry, niet lullig bedoeld, maar ergens moet je een onderscheid aan geven) en dat ik wel enig recht van spreken heb (kan Herman de Biker bij houden, dan heb je recht iets te zeggen lijkt mij).
None taken maar zoals vaker gezegd zijn banden heel persoonlijk, evenals rijstijl. Dus zitten we, muv snelheid, sowieso met 3 verschillende uitgangspunten. Ik mag enkel hopen dat Aurelius wat aan mijn ervaringen heeft :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als een Forekaster, qua bochtengrip met name, vergelijkbaar is met een NoNi ben ik al tevreden, nooit tekort mee gekomen (op XC gebied).
Zal dan dus een 2,35” worden, omdat ‘ie smal valt.
Band met nog meer grip (...gewicht en rolweerstand?) hoeft niet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

aurelius schreef: vr 5 juli 2019, 23:19 Als een Forekaster, qua bochtengrip met name, vergelijkbaar is met een NoNi ben ik al tevreden, nooit tekort mee gekomen (op XC gebied).
Zal dan dus een 2,35” worden, omdat ‘ie smal valt.
Band met nog meer grip (...gewicht en rolweerstand?) hoeft niet.
Zeker waar, vewl mensen denken dat ze met een enorme tractorband harder door de bocht kunnen, ik heb van alles geprobeerd, en ben uiteindelijk positief verrast bij de forekaster terechtkomen.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik denk dat de FK een prima band is voor jouw XC-gebruik, als enduro-band zal ie ongetwijfeld te kort komen. :bier:
Plaats reactie