Ikon - Forekaster combi voldoende grip (en stevigheid)? Tips?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

bouwpakket schreef: wo 28 augustus 2019, 16:35
aurelius schreef: wo 28 augustus 2019, 15:29

Tussenstap uitgeprobeerd:
De 2,35" FK ligt er nog steeds op aan de voorkant.
De 2,2" Ikon achter vervangen door een 2,35", en dat is toch een heel verschil, 'hier'. De 2,35" is natuurlijk volumineuzer, maar de noppen zijn ook iets groter dan die op de 2,2" en... bovendien steken ze iets meer naar opzij uit dan bij de 2,2". De grip met remmen en de bochtengrip zijn daarmee veel fijner met de 2,35", bij nog steeds een lage rolweerstand en een keurig gewicht (ik rijd met 25mm interne DT Swiss 1250 wielen, druk rond de 1.3-1,5 bar oha).
Deze combi laat ik nu even zitten en gaat mee naar het Gardameer, voor het stevigere XC werk (Garda ronda transalp). Ik neem sowieso altijd een reserveband mee. Dat wordt dan een FK. Kan ik altijd nog die Ikon wisselen als die bergaf, of als het nat wordt, daar niet zou bevallen.
Ik twijfel nog om mee te doen met Iris (lekker lompe banden) dus 2.5 Maxxis Assegai en 2.5 Aggressor op 38mm binnenbreedte velgen of lichtgewicht 2.2 Kenda Booster op de plastic wieltjes......
Tsja... jij rijdt bergop natuurlijk veel makkelijker, sneller, ook met banden met eventueel wat meer rolweerstand.
Iris, Igor en ik rijden meestal altijd hetzelfde tempo, bergop, bergaf, zo blijkt steeds weer aan het eind van een lange klim of afdaling... Maar ik moet het bergop dan toch ook een beetje van de bandjes hebben :wink:. Vraag me niet hoe Iris dat doet met haar dikke banden Giant :lol: .
De Ikon 2,35" achter is een klein beredeneerd gokje, ik neem niet voor niets een 2,35" FK als reserve mee. Heb ik evt zo tubeless gemaakt. Is zeer vergelijkbaar met een NoNi, dus een safe choice, met 25mm velgen.
En jij kent Garda eo natuurlijk... ik was er nog niet. Jan R. reed er ook, en die zei vanochtend dat de Ikon achter wel kan. Igor reed er ook, oa met Jan, maar die vreest voor risco op wat geglibber als het er zou gaan regenen. Maar dat gaat het natuurlijk niet :tong !!

Die Kenda Booster wielset is ook behoorlijk racy... mmhhh... bergop rijd je sowieso als een van de sterksten, dus waarom niet een bandencombi kiezen die je bergaf juist wat meer voordeel brengt? Dan kruip ik bergop achter jou aan, en vliegen we vervolgens samen gezellig weer naar beneden :winkie: . Maar goed, ik ken zelf Garda eo nog niet uit de praktijk, jij wel...

Ik denk trouwens dat voor jou iets als een NoNi combi ook een prima middenweg, een no-brainer, zou zijn. Voor iedereen trouwens.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie