Remmen stress

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

diaseti schreef: vr 12 juli 2019, 07:40

Te agressieve remmen lijkt me dan ook weer niks ik was zelf eigenlijk op zoek naar een gulden middenweg als die bestaat. Ik zal me eens gaan verdiepen in jou merk ben benieuwd! Ook onder natte conditie behoudt jij je remkracht?
Yep, ochtendje in de regen gereden in Wales en geen problemen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Sja, ik heb met mijn SRAM Guide RS ook een nat bikepark Wales prima doorstaan. Geen verlies in kracht gemerkt, wel in remblokdikte :D Ben echt heel tevreden over de Guides.. en toch heeft dit forum mij aan het twijfelen gebracht, omdat ik nu voor de eerste keer met wat remgedoe zit. Moet ik de hele mik er afknikkeren en over naar Shimano? De Zee lijkt een mooie optie, nie te duur, wel strakke 4pod remmen. Of gewoon de Guides (laten) fiksen aangezien die qua remgevoel zo fijn zijn?? Het zal bij njou niet anders zijn. Je moet nu afgaan op het oordeel van anderen wat fijn remt. Remmen.. :-{
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ramonn schreef: vr 12 juli 2019, 08:28Als je alleen al kijkt naar het ontluchtingsetje van Shimano vergeleken met Hope. Shimano is goed, gemaakt van plastic en werkt perfect. Hope heeft er een kunstwerkje van gemaakt met een mooi aluminum cupje, gefreesde onderdeeltjes.
Ja, dat ziet er mooi uit.
Maar alu is niet doorzichtig, en als ik bij mijn achterste remklauw zit zie ik dus niet hoe hoog het vloeistofniveau in de trechter is... In dit geval hadden ze dus beter een transparant materiaal kunnen gebruiken. Plastic bijvoorbeeld :D

Maar om terug te komen op de vraag van de ts: Hope of Shimano ligt voor de hand. Hope is wat meer blingbling, maar beiden zijn goede en betrouwbare remmen.

En overkill qua remvermogen? Dat is toch geen issue?
Ik rijd met twee 203mm schijven met XT vierzuiger remmen (e-mtb) en ervaar dat niet als overkill maar als remmen die altijd en overal doen wat ze moeten doen, met reserves.

Sommigen ervaren Hope als perfect doseerbaar en Shimano als wat meer aan/uit, maar dat kan ik niet onderschrijven. Shimano reageert directer, maar is absoluut ook goed doseerbaar.
Het is een smaakkwestie, met beide merken zit je goed. Ik zou zeker geen Sram meer overwegen, op de langere termijn zit je beter met Hope of Shimano.

Die TRP Quadiem's lijken een mooi alternatief als je echt iets aparts wilt, ik heb ze ook overwogen maar ben uiteindelijk toch voor de bewezen probleemloosheid van een paar XT's gegaan.
Het zijn wel downhillremmen, in de categorie Saint. Meer "overkill" dan dat ga je niet snel vinden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Voorkeur en gevoel voor dosering en remkracht is heel persoonlijk. Bijterig remgedrag vind ik niet fijn.
De Shimano remmen blijven toch wel mijn favoriet; heel prettige dosering, niet bijterig en niet te flauwtjes maar toch ruim voldoende remkracht om je bike met één vinger op het voorwiel te zetten.
En dan maakt het niet eens veel uit of het een Deore, SLX, XT of XTR betreft.

Op een paar ritjes na heb ik geen relevante ervaring met Hope remmerij maar wat me ten opzichte van de Shimano's opvalt is de wat langere en super gelijkmatige dosering daarvan.
In het begin twijfel je bijna aan de hoeveelheid beschikbare remkracht. Maar die is er wel.
Die dosering is blijvend gelijk en voorspelbaar waar je bij Shimano soms het gevoel hebt dat het soms wat verschillend aanvoelt.

Ook wanneer geld geen rol speelt zou ik persoonlijk toch gaan voor Shimano.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ik ben een hoop wijzer geworden en heb besloten me te gaan verdiepen in een remset van hope.

Op dit moment hang ik nog steeds richting de xtr set, maar lees heel veel berichten dat het heel grijpgraag is wat remmen betreft en dit past niet bij mijn rijstijl vindt ik zelf.

Ik heb op Google gekeken naar een set van hope maar deze zijn erg gewillige zo te zien want bijna overal uitverkocht.

Weten jullie wellicht nog een webshop in nl Duitsland of België? Eventueel een winkel waar ze te bezichtigen zijn is ook prima!

Bedankt voor het meedenken allen ik zie al wel dat remmen erg persoonlijk is 👌
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

[/quote]Ja, dat ziet er mooi uit.
Maar alu is niet doorzichtig, en als ik bij mijn achterste remklauw zit zie ik dus niet hoe hoog het vloeistofniveau in de trechter is... In dit geval hadden ze dus beter een transparant materiaal kunnen gebruiken. Plastic
[/quote]

Ik ga er vanuit dat een vol cupje genoeg is. Hoef ik niet te kijken;-)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Winstanleybikes en Rush cycles hebben vaak nette prijzen.

Je kan ook @yo-eddy een berichtje sturen.... via https://11antsbikes.com/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heb je al geprobeerd de huidige remmen te ontluchten? E nieuwe blokjes monteren? Ook de Level TL remt nog redelijk strak.

Echt strak en direct zijn Formula Cura, Shimano ZEE/Saint. Shimano Deore XT 2-zuiger is ook nog best wel direct.

Hope voelt iets minder direct, is daardoor beter te doseren, maar je moet wel harder knijpen om echt hard te remmen.


Ik heb voor op verschillende fietsen Hope Tech3 E4 en achter Tech3 X2. En dan 203/180 mm schijven. Remkracht kun je nooit genoeg hebben! En het is niet zo dat de 4-zuiger E4 zoveel zwaarder is dan andere remmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ruben L
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 16 maart 2011, 16:49

Ik heb Guide R's in combi met grote Hope schijven. Over remkracht geen klachten, maar ik blijf me erover verbazen hoe extreem snel die blokjes slijten, ZONDER extreem gebruik...

Hoe kan het dat blokjes (op vele malen snellere) motorvoertuigen duizenden kms meegaan en die op een met 2 benen aangedreven fiets slechts een fractie daarvan?? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ruben L schreef: vr 12 juli 2019, 12:19 Hoe kan het dat blokjes (op vele malen snellere) motorvoertuigen duizenden kms meegaan en die op een met 2 benen aangedreven fiets slechts een fractie daarvan?? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Soort blokjes. Je zou voor hardere blokjes kunnen kiezen, eventueel (juist!) van een ander merk. En goed inremmen!!

Remgedrag. Lichtjes afremmen, dus de rem een beetje laten slepen, is dodelijk voor je blokjes. Kort, hard remmen doet wonderen voor de levensduur.

Terrein. Vroeger was de löss in Limburg een behoorlijke killer, hoewel dat uiteindelijk maar een kleine factor bleek te zijn. Maar toch sleten de blokjes daar harder dan op andere plekken. Scherper materiaal blijkbaar. Dus nog steeds zullen blokjes in Limburg iets harder gaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ramonn schreef: vr 12 juli 2019, 09:55 [/quote=kermit]Ja, dat ziet er mooi uit.
Maar alu is niet doorzichtig, en als ik bij mijn achterste remklauw zit zie ik dus niet hoe hoog het vloeistofniveau in de trechter is... In dit geval hadden ze dus beter een transparant materiaal kunnen gebruiken. Plastic
Ik ga er vanuit dat een vol cupje genoeg is. Hoef ik niet te kijken;-)
[/quote]
Ik pomp de remmen van onderuit door, maar bij dat Hope trechtertje kon ik vanuit die positie dus niet zien hoeveel olie er bovenin komt te staan.

Ik zal ook niet zeggen dat je daarom geen Hope moet nemen hoor, maar ik vond het een minder handig kleinigheidje ;-)
Overigens ook onhandig: bij Shimano schroef je de trechter rechtstreeks op het reservoir, bij mijn Hopes moest ik daarvoor de deksel eerst verwisselen voor eentje met aansluiting voor het trechtertje (Race hendels). En dan na het ontluchten dat dekseltje weer vervangen door de gewone, met morsen als gevolg (want je moet het reservoir zo vol doen volgens Hope dat je met het inrollen van de afdichting alle lucht eruit werkt).
Nee, qua ontluchtingsproces kan Hope nog wat leren van onze Japanse vrienden imo.

Maar we wijken af, ik neem aan dat de ts zijn keuze niet van het materiaal van een ontluchtingstrechtertje zal laten afhangen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 12 juli 2019, 13:53
Ruben L schreef: vr 12 juli 2019, 12:19 Hoe kan het dat blokjes (op vele malen snellere) motorvoertuigen duizenden kms meegaan en die op een met 2 benen aangedreven fiets slechts een fractie daarvan?? Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?
Soort blokjes. Je zou voor hardere blokjes kunnen kiezen, eventueel (juist!) van een ander merk. En goed inremmen!!

Remgedrag. Lichtjes afremmen, dus de rem een beetje laten slepen, is dodelijk voor je blokjes. Kort, hard remmen doet wonderen voor de levensduur.

Terrein. Vroeger was de löss in Limburg een behoorlijke killer, hoewel dat uiteindelijk maar een kleine factor bleek te zijn. Maar toch sleten de blokjes daar harder dan op andere plekken. Scherper materiaal blijkbaar. Dus nog steeds zullen blokjes in Limburg iets harder gaan.
Modder en zand. Sinds mn verhuizing, bijna 2 jaar geleden vorige maand voor het eerst remblokjes gewisseld bij mijn achterrem en de achterrem van mijn vrouw. Een ritje heeft hier altijd meer dan 1000hm, maar wel altijd kurkdroog.
Of te grote gaten in je remschijf. Dan gaat je schijf als een rasp werken. Remt heel hard, maar slijt ook als een idioot.

En een set remblokken voor je auto weegt ongeveer zoveel als een halve fiets.
Dat zijn echt Blokken.
Op je fiets zitten plakjes frictiemateriaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie