Aangrijpingspunten achternaaf

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zag pas een naaf met iets van 360 aangrijpingspunten, kan dat i9 geweest zijn?

Het is ook simpel rekenen.
Wielomtrek 29 is iets van zeg even 225cm / aangrijpingspunten weet je precies hoeveel cm je max een dode slag hebt op je wiel.
Bij een klein verzet kan het nog wel groot aanvoelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

360° : aantal punten : aantal tanden kransje van de cassette : aantal tanden voorblad.
Dat is de maximale vrije slag in graden op de crank.

Voorbeeld:
36 aangrijpingspunten in de naaf
46t op de cassette
30t voorblad
15,3° op de crank
Dat is ongeveer 1/23 omwenteling van de crank.
Dit is een 11-speed setup voor in de bergen.
Met een NL cassette en een NL voorblad (42 en 34), kom je bij 36 punten op 12,4° oftewel ongeveer 1/30 omwenteling van je crank.

Maar nemen we het bergverzetje icm een 18punts vrijloop, dan heb je op de crank een vrij slag van 1/12 omwenteling.
In de 1e versnelling (klimmen op een technische trail) ga je dat zeker merken!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: vr 19 juli 2019, 12:55 Ik zag pas een naaf met iets van 360 aangrijpingspunten, kan dat i9 geweest zijn?
Onyx.

Grijpt direct aan, dus 0 graden. Of andersom zou je het ook 360 graden kunnen noemen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 19 juli 2019, 13:05 Maar nemen we het bergverzetje icm een 18punts vrijloop, dan heb je op de crank een vrij slag van 1/12 omwenteling.
In de 1e versnelling (klimmen op een technische trail) ga je dat zeker merken!
Waarom zou je dat merken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mss in een zware steile technische klim dat je ff achteruit moet met één van de pedalen of zien door te rollen zonder te trappen :-{ ....lijkt mij wel van belang om niet stil te komen... Als ik het mis heb, hoor ik dat graag... :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29973
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 19 juli 2019, 14:06
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 19 juli 2019, 13:05 Maar nemen we het bergverzetje icm een 18punts vrijloop, dan heb je op de crank een vrij slag van 1/12 omwenteling.
In de 1e versnelling (klimmen op een technische trail) ga je dat zeker merken!
Waarom zou je dat merken?
Omdat 1/12 omwenteling 1/6 is van je pedaalslag, oftewel 1/3 van de slag die je effectief kunt gebruiken.
Op het moment dat je weer aanzet trap je dus een stukje "loos".
Is je fiets nog in beweging, dan draait het aangrijpingspunt ook nog eens van je weg en komt het aangrijppunt dus nog later.

Mijn ervaring, en die van een aantal andere posters hier is dat het storende effect vanaf 36 aangrijppunten wegvalt.
Bij 18 punten voel je het zeker.
Of je dat fijn vindt of niet, dat is heel persoonlijk.

Als je 18 aangrijpingspunten niet hinderlijk vindt, dan ben je met de DT350 goed geholpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet ook gewoon door blijven trappen! :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Yeah.... :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Lars TB schreef: vr 19 juli 2019, 14:05
Cube-Elite schreef: vr 19 juli 2019, 12:55 Ik zag pas een naaf met iets van 360 aangrijpingspunten, kan dat i9 geweest zijn?
Onyx.

Grijpt direct aan, dus 0 graden. Of andersom zou je het ook 360 graden kunnen noemen.
Erg fijne naaf, ook compleet geruisloos. Zou zo weer een nieuwe set kopen, als ik ze nodig had. Maar de Onyx set die ik nu heb functioneerd subliem
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

graduzzi schreef: vr 19 juli 2019, 19:14
Lars TB schreef: vr 19 juli 2019, 14:05

Onyx.

Grijpt direct aan, dus 0 graden. Of andersom zou je het ook 360 graden kunnen noemen.
Erg fijne naaf, ook compleet geruisloos. Zou zo weer een nieuwe set kopen, als ik ze nodig had. Maar de Onyx set die ik nu heb functioneerd subliem

Hier ook een tevreden Onyx rijder :-q
Nu aan het testen met een Sprag Clutch naaf van Kappstein, deze heeft iets minder maar grotere "sprags" dan Onyx en voelt in de lichtste versnellingen wel een beetje sponziger helaas. Zal die gasten eens vragen een andere sprag te monteren dan wordt het prijstechnisch een interessant alternatief voor Onyx.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie