SC Hightower demperbussen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik zie, hoor en lees tegenstrijdige verhalen over de maat van de demperbussen in een SC Hightower 1. (MY2016-2019)

Gemonteerd is 21,85 mm (en er lijkt geen halve mm speling te zijn, maar ik zou de voelermaat kunnen gebruiken om dat te checken)
Internet zegt 22 mm
Bike-components zegt (na check via framenummer..) 22,2 mm
SC zelft zegt nog niet zoveel op mijn vraag via email :)

Opmeten is tricky omdat ik niet zeker weet of het vlak waartussen ik ga meten perfect vlak is, of dat alleen het pasvlak waar de bus daadwerkelijk tussen valt vlak is. En dat kan ik niet opmeten met een schuifmaat ;)

Wie heeft er ervaring mee en weet de juiste maat?
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Never mind, het staat gewoon verstopt op de website :')

https://www.santacruzbicycles.com/en-US ... #tab-shock

22 mm
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zijn dat echt verschillende maten die bij de framebouw gebruikt worden?? 0,2 en 0,15mm breder of smaller? Of zijn het maten die geleverd worden om onnauwkeurigheden bij de produktie van een frame op te kunnen vangen?

In geval A:
Kunnen die fabrikanten niet met gepast geweld gedwongen worden tot enige standaardisering, of hebben ze dan weer een of ander lulverhaal paraat waarom de stijfheid van hun frame verdubbeld door een 0,2mm bredere demperpassing :evil: :D

In geval B:
Bij een frame van een paar mille zou ik wel enige nauwkeurigheid bij dit soort passingen verwachten.

En ik kan me eigenlijk ook wel voorstellen dat die verschillen zo klein zijn dat die ook opgevangen kunnen worden door de buiging van de demperbevestiging op het moment dat je de bout aantrekt. 0,2mm lijkt me best overbrugbaar in deze toepassing.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie