Welke latex voor tubeless:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Rob21tq
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 25 juni 2016, 19:59

Er is hier al meer over geschreven, maar het zijn voornamelijk oudere berichten.

Welke latex kan ik het beste gebruiken voor het tubeless maken?

Ik heb er al veel over gelezen maar hoor wisselende berichten.

- Sommige drogen te snel op
- Andere kristalliseren weer
- Andere kunnen na enige tijd een latex bal worden.

Ik zit er mee dat ik soms een paar dagen per week de mtb gebruik, maar het kan ook voorkomen dat de fiets een paar weken stilstaat.

Ik vindt het prima om af en toe eens wat latex te moeten bijvoegen, maar heb liever niet dat het binnen in de band een grote zooi of rubberen bal of kristal wordt.

De volgende producten kom ik het meeste tegen hier op het forum.


- Nozisch (Squirt Seal) (sludge)
- Café latex
- Stan’s no tubes.
- Joe’s no flat

En op een ander forum is iemand weer heel enthousiast over orange seal, maar daar lees ik hier weinig over.

Alvast bedankt.
MTB: Trek hifi pro. 1x10 speed. Volledig Shimano slx afgemonteerd.

Cyclocross: Zannata Z46 disc. 1x11 speed. Volledig Sram cx force 1 afgemonteerd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Voor wat het waard is. Gisteren mijn latex ververst, zat er ruim 1 jaar in. Zag eigenlijk geen verschil tussen nieuw en wat er nog in zat dus niet gekristalliseerd of uitgedroogd tot bolletjes.

Joe's No Flats Super Sealant.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ben nog steeds enthousiast over Caffelatex. Voorheen had ik Stans, ook goed.
Op vakantie een groen goedje van Slime, maar dat vond ik niks
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Ik ben meer dan tevreden over Schwalbe/Stan's en Vittoria Pitstop MTB-latex.

Minder tevreden ben ik over Conti Revo. Als dat opdroogt krijg je een soort schuurpapier aan de binnenkant van je band en daar kunnen niet alle binnenbanden tegen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Goede ervaringen met Stan's ook met regelmatig een langere periode niet fietsen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef: wo 24 juli 2019, 22:08 Goede ervaringen met Stan's ook met regelmatig een langere periode niet fietsen.
Ja duh, dan rijd je ook geen lekke banden :roll:



:bier: :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Schwalbe (=Stans) doet het bij mij ook goed en ziet er na een jaar nog niet uitgedroogd uit.
Ik heb nu in een setje banden Squirt sealant met bead blocks zitten (als je daar op gaat googelen moet je misschien even je NSFW filter aanzetten...). Schijnt tot vrij grote gaten snel dicht te kunnen krijgen. Leek me handig voor de combi plus-banden en rotsen. Nog geen ervaring mee, dus geen idee of het werkt, maar de reviews zijn goed.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lars TB schreef: wo 24 juli 2019, 22:21
Ad58 schreef: wo 24 juli 2019, 22:08 Goede ervaringen met Stan's ook met regelmatig een langere periode niet fietsen.
Ja duh, dan rijd je ook geen lekke banden :roll:



:bier: :winkie:
Snap ik. Maar de vraag van TS was of het niet opdroogde of dat er ballen ontstonden bij een paar weken niet fietsen. Voortaan wel goed lezen hè Lars! Anders moeten we jou ook gaan harsen... 8)
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nog een plus 1 voor Schwalbe. Niet duur, en gisteren heb ik na een jaar een bandenwissel gedaan en het goedje was nog harstikke nat. Doekje door de band en schoon.

Edit: Tip van de ervaringsdeskundige, als je na veel geworstel blij staat te zijn met je nieuwe fraai gemonteerde voorband, ben je te laat om de rolrichting te checken. :((
Laatst gewijzigd door Bokmaaa op do 25 juli 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Bokmaaa schreef: do 25 juli 2019, 09:02 (...)

Edit: Tip van de ervaringsdeskundige, als je met na veel geworstel blij staat te zijn met je nieuwe fraai gemonteerde voorband, ben je te laat om de rolrichting te checken. :((
Been there,
done that

:oops:
(kan ook zijn dat het de achterband was)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Voor mij in elk geval nooit meer die groene rommel van Slime. Net geprobeerd mijn velg en spaken zuiver te krijgen. Dat spul zit er als een soort lijm/kit opgeplakt. Je kunt het er alleen afkrassen :evil:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik gebruik Joe's bio vriendelijk spul.
Ook goede ervaringen mee.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij ligt het ook aan de gebruikte banden hoe je latex gaat eindigen. Ik heb nog nooit andere sealant gebruikt als die van Stan's, bij de ene band zit er na verloop van tijd een flinke klont in en bij de andere blijft het spul gewoon vloeibaar (wat overigens niet wil zeggen dat de latex nog goed werkt om een lek af te dichten).

Ongeacht welk merk je gebruikt, het is beter de oude te verwijderen dan om er alleen maar nieuwe bij te kiepen. De oude (uitgewerkte) vloeistof verdunt alleen de nieuwe maar, dus eruit met die rommel ;-)

Stan's laat zich vrij goed verwijderen, ik haal alleen de achtergebleven vloeistof en eventuele klonters weg, de band helemaal schoonschrapen aan de binnenkant is ook weer niet nodig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Eens dat heb ik ook gemerkt. Bij conti droogde de Stan,s bij mij heel snel uit. Leek wel of de band het opslurpte en dan bleef er een bal over.
Dan heb ik het wel over 8 jaar geleden.

Michelins en Scwalbes doe ik vaak zeker een half jaar met een 60ml in een MTB band. Dan vul ik 30ml bij.

Ik heb nu de race sealant de laatste bus kon ik het laatste laagje weggooien allemaal konten.
Misschien kwam het ook omdat de bus hoog in de schuur stond en vaak heel warm is geworden. Nu staat ie binnen in de voorraad kast.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Hier ook stans. Goedkoop en vlot verkrijgbaar. Ik heb wel eens naar anderen gekeken, maar dan vraag ik me af waarom ik meer zou betalen voor quasi hetzelfde product.
Plaats reactie