Goedemorgen,
Ik ben normaal niet heel erg actief maar ik ben nu bezig met een projectje waar jullie misschien wel interesse in hebben!
Als ik met dit (extreem) warme weer een beetje mijn best doe op de track begint het al aan alle kanten te gutsen. Op zich geen probleem, daar doe je het voor, maar de grip op je handvatten wordt toch een stuk minder met klamme handen.
Nu kan je hiervoor natuurlijk handschoenen aan trekken, maar dit is nóg warmer en persoonlijk mis ik dan een beetje het contact/gevoel met mijn stuur.
Op water rugzakken en backpacks heb je vaak een soort dik gaas zitten met een interne open structuur dat ademt en mij lijkt het fantastisch om dergelijke handvatten te hebben: een open oppervlakte met interne kanalen die vocht en zweet kunnen afvoeren en waar misschien zelfs frisse lucht doorheen komt!
Dit is met normale handvatten niet mogelijk gezien de mal maar met 3D printen wel. Zelf heb ik een 3D printer en ook al aardig wat ervaring met het printen van flexibel materiaal (TPU, hetzelfde als telefoonhoesjes). Dit is iets stijver dan rubber maar daardoor wel slijtvaster en misschien zelfs zachter door de interne open structuur.
Mijn eerste ontwerp is in ieder geval deze:
Zoals je ziet een redelijk grove structuur voor de grip met adem openingen
Hier een paar dwarsdoorsneden:
Over de lengte bestaat het handvat dus uit een binnen en buiten ring die verbonden is met "bruggetjes". Hierdoor staan alle openingen intern met elkaar in verbinding. Het printen gaat enkele uren duren maar ik ben in ieder geval heel erg benieuwd wat jullie er van vinden!
- Hebben jullie ook last van minder grip met zweet/regen?
- Eigenlijk geen last van?
- Of altijd handschoenen aan?
Als jullie het interessant vinden zal ik de voortgang hier bijhouden!
Robbert
3D geprinte handvatten
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Interessant project
Persoonlijk rij ik altijd met handschoenen, glibberige handvaten is geen pretje en het bied natuurlijk ook extra bescherming igv een crash.
Wat ik me afvraag is hoe glad/stroef TPU is als het nat wordt, want ook al heb je extra koeling denk ik toch dat de contactpunten nat worden.
Persoonlijk rij ik altijd met handschoenen, glibberige handvaten is geen pretje en het bied natuurlijk ook extra bescherming igv een crash.
Wat ik me afvraag is hoe glad/stroef TPU is als het nat wordt, want ook al heb je extra koeling denk ik toch dat de contactpunten nat worden.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Gaaf idee en ik ben heel benieuwd of het goed gaat werken. Misschien is het stukje vering (demping) wat je zo gaat krijgen nog wel een groter voordeel, voor rijders die altijd met handschoenen rijden heb je dan ook een argument!
Ik rijd dus altijd met lange vinger handschoenen. Vooral voor valpartijen.
Ik rijd dus altijd met lange vinger handschoenen. Vooral voor valpartijen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Ziet er leuk uit hoor.
Zelf rij ik inderdaad altijd met handschoenen en herken het dus niet helemaal.
Heb je nagedacht over de passing om je stuur? Wordt het gewoon stroef of maak je ook nog een lock ring (zou ik wel proberen als ik jou was)
Zelf rij ik inderdaad altijd met handschoenen en herken het dus niet helemaal.
Heb je nagedacht over de passing om je stuur? Wordt het gewoon stroef of maak je ook nog een lock ring (zou ik wel proberen als ik jou was)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
Bedankt voor alle reacties!
Zelf rij ik altijd zonder handschoenen, ondanks een iets grotere kans op een schaafwond. Ik vind de directe connectie met mijn stuur fijner en ik heb sowieso iets tegen handschoenen omdat ik het snel warm krijg (vandaar ook mijn probleem).
Het eerste paar is nu aan het printen, eind van de middag zal ik wel wat foto's hebben! Met dit weer blijf ik wel binnen maar wie weet kan ik dan al wat conclusies trekken.
TPU is wel iets harder dus ik verwacht dat het iets glibberiger is afhankelijk van de textuur/zachtheid. Daarentegen is het slijtvaster en degradeert het niet zoals rubber. Ook vind ik rubber juist erg glad worden als het nat wordt.
Wat betreft de bevestiging heb ik nu voor de test nog geen lock-ring, daarvoor zou ik de kern van een oud paar handvatten kunnen gebruiken. Voor nu is hij iets ondermaats en heb ik er een flens aan gemaakt (zie foto) die ik eventueel vast kan sjorren met een tie-wrap!
En ik hoop inderdaad dat de handvatten meer demping geven tegen kleine trillingen dan rubber (dit is vrijwel 100% elastisch) maar ik weet niet of je dat met handschoenen nog gaat merken.
Zelf rij ik altijd zonder handschoenen, ondanks een iets grotere kans op een schaafwond. Ik vind de directe connectie met mijn stuur fijner en ik heb sowieso iets tegen handschoenen omdat ik het snel warm krijg (vandaar ook mijn probleem).
Het eerste paar is nu aan het printen, eind van de middag zal ik wel wat foto's hebben! Met dit weer blijf ik wel binnen maar wie weet kan ik dan al wat conclusies trekken.
TPU is wel iets harder dus ik verwacht dat het iets glibberiger is afhankelijk van de textuur/zachtheid. Daarentegen is het slijtvaster en degradeert het niet zoals rubber. Ook vind ik rubber juist erg glad worden als het nat wordt.
Wat betreft de bevestiging heb ik nu voor de test nog geen lock-ring, daarvoor zou ik de kern van een oud paar handvatten kunnen gebruiken. Voor nu is hij iets ondermaats en heb ik er een flens aan gemaakt (zie foto) die ik eventueel vast kan sjorren met een tie-wrap!
En ik hoop inderdaad dat de handvatten meer demping geven tegen kleine trillingen dan rubber (dit is vrijwel 100% elastisch) maar ik weet niet of je dat met handschoenen nog gaat merken.
-
- Moderator
- Berichten: 16706
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Leuk experiment, hopelijk werkt het voor jou
Voor mezelf sprekend horen handschoenen net zo bij de fietsuitrusting als de fietsbroek en m'n helm. Kan me niet voorstellen zonder te rijden...
Voor mezelf sprekend horen handschoenen net zo bij de fietsuitrusting als de fietsbroek en m'n helm. Kan me niet voorstellen zonder te rijden...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Jouke74
- Mountainbike Junk
- Berichten: 489
- Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
- Mijn mountainbike: Giant XTC advanced
Interessant! Zou het ook mogelijk zijn om handvatten meer naar de vorm van de hand te printen? Met andere uitsparingen. Vraag van mij met artrose in een paar handgewrichten, en ook koetsiersziekte (Dupryuten).
De eerste grips zijn er af gekomen! Zowel positieve als negatieve kanten wel
Het materiaal is flexibel en heeft redelijk veel grip:
Ook laat het het water goed intern doorlopen, zelfs al bij een echte straal:
Ik heb ze ook kort op mijn fiets gehad en de pasvorm is goed, ze zitten stevig en verdraaien niet. Ik weet niet hoe dit is met langer gebruik maar voor nu zitten ze stabiel genoeg op het stuur.
Echter vieled drie dingen al snel op:
- De gaten zijn inderdaad erg groot en daardoor voelbaar. Gelukkig kunnen ze een stuk kleiner want deze zijn al meer dan voldoende ademend
- De handvatten zijn gemonteerd niet heel erg flexibel, het aantal bruggetjes en de dikte van de bruggetjes moeten dus naar beneden worden gebracht.
- De randen zijn erg hard, dit komt deels omdat de hoeken van de bruggetjes niet zijn afgerond en omdat de bruggetjes de randen van de raakvlakken ondersteunen. Ik denk dat ze al een stuk comfortabeler aanvoelen als het een soort van champignonnetjes zijn, waarbij het midden van het vlak is ondersteund door één bruggetje
Vandaar dat ik al een herontwerp heb gemaakt:
Sowieso voor de looks en een gelijkmatiger oppervlak kwam ik op het idee van zeshoeken:
Intern zijn de ribben in het midden ondersteund door minder en kleinere bruggetjes, hopelijk maakt dit het handvat zachter:
Ik zet vannacht weer de printer aan en wie weet kan ik ze morgen vroeg nog even testen, in de hoop dat het dan wat koeler is!
TPU is echter een ander verhaal, dat is echt gigantisch sterk! Als je een stuk van dat filament neemt (nog geen 2mm in doorsnede) krijg je het niet kapot getrokken. Dus hier heb ik wel vertrouwen in.
Het materiaal is flexibel en heeft redelijk veel grip:
Ook laat het het water goed intern doorlopen, zelfs al bij een echte straal:
Ik heb ze ook kort op mijn fiets gehad en de pasvorm is goed, ze zitten stevig en verdraaien niet. Ik weet niet hoe dit is met langer gebruik maar voor nu zitten ze stabiel genoeg op het stuur.
Echter vieled drie dingen al snel op:
- De gaten zijn inderdaad erg groot en daardoor voelbaar. Gelukkig kunnen ze een stuk kleiner want deze zijn al meer dan voldoende ademend
- De handvatten zijn gemonteerd niet heel erg flexibel, het aantal bruggetjes en de dikte van de bruggetjes moeten dus naar beneden worden gebracht.
- De randen zijn erg hard, dit komt deels omdat de hoeken van de bruggetjes niet zijn afgerond en omdat de bruggetjes de randen van de raakvlakken ondersteunen. Ik denk dat ze al een stuk comfortabeler aanvoelen als het een soort van champignonnetjes zijn, waarbij het midden van het vlak is ondersteund door één bruggetje
Vandaar dat ik al een herontwerp heb gemaakt:
Sowieso voor de looks en een gelijkmatiger oppervlak kwam ik op het idee van zeshoeken:
Intern zijn de ribben in het midden ondersteund door minder en kleinere bruggetjes, hopelijk maakt dit het handvat zachter:
Ik zet vannacht weer de printer aan en wie weet kan ik ze morgen vroeg nog even testen, in de hoop dat het dan wat koeler is!
Inderdaad, solidworks! Het standaard printmateriaal, PLA, is inderdaad erg broos. Al heb ik wel meerdere onderdelen geprint voor mijn racefiets en die doen het nog steeds, er hangt zelfs een bidon aan. Ook een gedeelte van mijn telefoonhouder op mijn MTB is geprint uit PLA, je moet het dan wel in de juiste richting belasten.
TPU is echter een ander verhaal, dat is echt gigantisch sterk! Als je een stuk van dat filament neemt (nog geen 2mm in doorsnede) krijg je het niet kapot getrokken. Dus hier heb ik wel vertrouwen in.
Zeker, echter wel complex! Mijn vriendin is toevallig hand ergotherapeute geweest en die ziet er wel wat in. Het is alleen lastig om de juiste vorm te bepalen. Misschien via een mal van klei of aquaplast? Deze kan dan vervolgens worden ingescand en daar kan een handvat van geprint worden. Ik vind het in ieder geval interessant. Zou je mij misschien een persoonlijk bericht kunnen sturen? Eventueel met wat foto's van je handen? (vraagt mijn vriendin naar).
Goed bezig! Leuk dat je ons het proces laat volgen!
Heb je ooit wel eens Oury handvatten geprobeerd? Die kunnen best aardig tegen zweet.
Heb je ooit wel eens Oury handvatten geprobeerd? Die kunnen best aardig tegen zweet.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Die Oury had ik nog niet gezien nee, wel dat vergelijkbare werden aangeraden! Dus met grote blokken en daar tussen grote geulen. Met normale productiemethoden is dat natuurlijk een goede oplossing omdat je dan stevigheid behoud terwijl je wel goede afwatering hebt. Ik denk alleen dat je met 3D printen een veel constanter oppervlak kan krijgen. Juist met de interne structuur kan je een groot raakvlak combineren met een hoog ademend vermogen, een zachte feel en een sterk oppervlak.
Dit zijn in ieder geval de handvatten volgens het laatste model:
Ten opzichte van het vorige model zijn ze echt een stuk comfortabeler: zachter, minder randen en een fijner oppervlak:
Ook is de interne structuur een stuk opener, dus ik verwacht ook meer ademend vermogen:
En hier op mijn fiets, ik vind het er niet eens zo gek uit zien!
Het enige nadeel is dat dit model veel 'travel moves' heeft tijdens het printen en er dus veel draadjes getrokken worden in de zeshoekjes die ik weg heb zitten knippen. Ik ga nog even stoeien in solidworks om te kijken of ik dit kan voorkomen.
Ik heb ook al een kort rondje gefietst en ze lijken erg comfortabel en een stuk dempender dan mijn standaard handvatten met een dun laagje rubber (specialized sip)! Maar ik moet nog echt gaan testen als het weer wat koeler is.
Dit zijn in ieder geval de handvatten volgens het laatste model:
Ten opzichte van het vorige model zijn ze echt een stuk comfortabeler: zachter, minder randen en een fijner oppervlak:
Ook is de interne structuur een stuk opener, dus ik verwacht ook meer ademend vermogen:
En hier op mijn fiets, ik vind het er niet eens zo gek uit zien!
Het enige nadeel is dat dit model veel 'travel moves' heeft tijdens het printen en er dus veel draadjes getrokken worden in de zeshoekjes die ik weg heb zitten knippen. Ik ga nog even stoeien in solidworks om te kijken of ik dit kan voorkomen.
Ik heb ook al een kort rondje gefietst en ze lijken erg comfortabel en een stuk dempender dan mijn standaard handvatten met een dun laagje rubber (specialized sip)! Maar ik moet nog echt gaan testen als het weer wat koeler is.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Het is nu toch juist perfect weer om zweethanden te kweken?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Vlijtig huiswerk maar ik denk dat het het ademend vermogen een tegenvaller zal zijn in de praktijk.
Ik sluit mij overigens bij Kermit aan mbt de handschoenen.
Ik sluit mij overigens bij Kermit aan mbt de handschoenen.