GoPro op het stuur? Of toch op helm of borst

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Wat zijn jullie ervaringen met een GoPro op het stuur?

Helm is voor mijn gevoel ‘minder’ handig (veilig) en op de borst zit de camera voor mijn gevoel in de weg.

Hoor het graag!
StAlTiCa
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Bij helm en borst fungeert je lichaam als soort gimbal, en levert veel stabieler beeld op. Op je stuur is niet om aan te zien.
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

owwwwk schreef: vr 26 juli 2019, 10:55 op de borst zit de camera voor mijn gevoel in de weg.
Dat vond ik heel erg meevallen. Nu heb ik het tot nu toe nog maar 1x kunnen proberen, maar ik heb er totaal geen last van gehad.
Wat ik me wel voor kan stellen is dat als je zo'n ding de hele dag voor je borst hebt, het bij de wat hogere temperaturen ongemakkelijk kan worden. Tis toch een vrij strakke band en minder ventilatie...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3833
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Helm geeft meest stabiele beeld maar niet het meest gave.
Borst in principe gaafste beeld, maar minder stabiel dan helm.
Stuur het minst stabiele beeld, maar wel lekker snel. Ingebouwde stabilisatie is wel een must.

Je moet het iig midden op je stuur doen en niet aan de zijkant, want dat is helemaal om te janken.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7391
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Geen ervaring met GoPro's op het stuur, maar wel met lampen welke in het donker een aardige indicatie geven wat een GoPro gaat zien...
Voor wielrennen is het niets om je zorgen over te maken maar in het terrein wordt het redelijk dramatisch:
1) Je stuurt heel veel eerst een andere kant op dan waar je heen wilt waardoor je niet de trail volgt maar alle kanten opvliegt,
2) Bij het nemen van obstakels, sprongen, etc... zit je in de lucht of naar een andere kant te staren in plaats van dat je de trail ziet,
3) Wanneer je lowspeed over wortels, om boomstronken, etc... manoeuvreert heeft het meer weg van een pinball machine...

Zelf GoPro altijd onder de klep van m'n helm zitten (klep die hoger kan met geintegreerde mount werd met de helm geleverd); geen last van iets dat nog eens 10cm boven je helm uitsteekt met takken e.d. en als je zelf face first de grond in duikt, zal die klep wegbreken.... Je probeert normaal je hoofd op een hoogte te houden en je fiets onder je het werk te laten doen wanneer het ruiger wordt, wat een relatief stabiel beeld oplevert .

Ik film normaal wel stukken waar je bijna uitsluitend staat, als je kunt zitten is het in de regel toch niet erg interessant...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Ik heb een GoPro hero 7 black, die heeft een idioot goede stabilisatie.
Dit is een filmpje, vast op het stuur gemonteerd van mijn veldrijfiets, dus ook nog eens met starre voorvork;

https://imgur.com/a/B0qeqAI
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: vr 26 juli 2019, 11:30 Ik film normaal wel stukken waar je bijna uitsluitend staat, als je kunt zitten is het in de regel toch niet erg interessant...
:lol: :-q
marcski schreef: vr 26 juli 2019, 12:07 Ik heb een GoPro hero 7 black, die heeft een idioot goede stabilisatie.
Dit is een filmpje, vast op het stuur gemonteerd van mijn veldrijfiets, dus ook nog eens met starre voorvork;

https://imgur.com/a/B0qeqAI
Dat ziet er idd wel goed uit, meestal wordt ik zeeziek van filmpjes die vanaf het stuur zijn gemaakt.
Vraag me wel af hoe die stabilisatie met iets als een volwassen worteltapijt omgaat?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb zo'n beetje alle posities wel geprobeerd met de gopro en ik zou het volgende opsommen:

1. In principe geldt, hoe dichter bij de grond, hoe sneller je lijkt te rijden. Dus Stuur is het snelst, dan borst en dan hoofd.
2. Stabilisatie verandert bovenstaande regel ook enorm, met gopro 7 black (hypersmooth heet t geloof ik) lijkt alles ineens langzamer te gaan :o
3. Op een goede mount (chest / head) zit sowieso een noodrelease op. Als ik crash met mijn helmmount dan laat de gopro meteen los, zonder uitstekende onderdelen over te houden.
4. Bedenk vantevoren wat je doel is. Als je op je stuur een mount zet, zie je alleen maar de route, dus geen enkel idee of die persoon nu een mtb rijdt, een crossmotor of zweeft :D. Bij een helmmount is dit in de meeste gevallen ook, dus een chestmount geeft wel gelijk ook het beeld om te laten zien dat je aan het biken bent
5. trilling is met allemaal drama zonder stabilisatie, maar is sowieso ook volledig afhankelijk van je ondergrond. Een (bos)wielrenner zal er veel minder last van hebben dan een enduro / downhill rijder. Het hangt echt van de ondergrond en je demping af.
En als je je lichaam ook als demper gebruikt (chest / head mount) dan werkt dat natuurlijk extra mee ;)

Mijn voorkeur gaat echt uit naar de chestmount, maar zou ik het effect van een zwevend iemand willen nabootsen dan zou ik waarschijnlijk een stuurmount kiezen ;)

Of je moet een 360 fusion hebben, dan is stuurmount natuurlijk wel leuk om jezelf ook een beeld te kunnen krijgen :-q

Gopro 7 black met stabilisatie en chestmount:

https://www.youtube.com/watch?v=7U-MvWU2kRs

De rockgardens zullen met een stuurmount voor een 7 black ook teveel van het goede zijn vrees ik ;)
Plaats reactie