Deze zou dan kunnen lijkt mij:
De tweedelige Shimano remschijven met aluminium Spider zien er niet alleen sterk uit, maar bieden ook duidelijke technische voordelen ten opzichte van eendelige remschijven. Ze voeren warmte beter af, onderdrukken trillingen en zijn beter bestand tegen vervorming.
Aanvullende gegevens
2-delige constructie, voor een hogere stijfheid en een lager gewicht
Zelfreinigende vorm, verlengt de levensduur van de schijf en voering
Materiaal adapter: aluminium
Rotormateriaal: Roestvast staal
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 05680.html
Alleen of je zowel raisin als metaal mag gebruiken staat er dan niet bij.
Remupgrade voor bikeparks
Rozijnen zou ik niet doen! Niet dat ik het ooit geprobeerd heb, maar iedere serieuze downhiller zou toch van te voren bedenken moeten hebben
De overige voordelen zijn helaas ook zeer beperkt. Die warmteafvoer is juist andersom: een massieve schijf neemt meer warmte op en zal het in de praktijk ook meer afvoeren!
Stijfheid kan een thema zijn, maar gaat als argument tegenwoordig ook niet meer op omdat er geen problemen meer mee zijn.
In veel gevallen zijn de 'massieve' (geheel) stalen velgen lichter dan degene met een alu spider.
Een hoop ouderwets marketing geblaat dus. Maar verder is er niet veel mis met dit schijfje hoor, kun je gewoon kopen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Waar woke is, is vuur
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Die XT is duurder € 34,99 vs € 26,99Makkelijk schreef: ↑di 6 augustus 2019, 10:36De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Wel ICE-Technoligy
-
- Pro Biker
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
- Mijn mountainbike: Yeti asr turq
Aluminium geleid vele malen beter dan rvs, waardoor deze schijf zeker wel beter warmte afvoert. Rem maar eens met een massieve schijf, en een ice tech schijf. De ice tech schijf is voelbaar sneller afgekoeld.De overige voordelen zijn helaas ook zeer beperkt. Die warmteafvoer is juist andersom: een massieve schijf neemt meer warmte op en zal het in de praktijk ook meer afvoeren!
Raisin blokjes kun je op zich wel gebruiken op deze schijven, voor NL zou ik dat zeker doen, maar sintered is natuurlijk beter als je ze echt gaat belasten.
Sneeuwmonster
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Zullen we het nu weer gewoon "resin" noemen? Betekent "hars".
Carry on
Carry on
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7364
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Heb je dat nodig wanneer de goedkoopste stalen 203mm schijf al probleemloos 46 runs in 6.5h doorstaat in Winterberg (icm M820s)?
Idem voor IceTech blokken...
Idem voor IceTech blokken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
Voor deze schijven kun je resin/organic en sintered/metallic gebruiken. De vinnetjes op de blokken hebben naar mijn idee alleen nut bij de sintered/metallic blokken. Resin blokken zijn hars met organisch materiaal erdoorheen. Dat is warmte isolerend en zal veel minder de hitte doorgeven aan de achterkant van de blokken, dus aan de vinnen. Sintered blokken zijn metallic blokken en die geleiden de warmte dus meer. Gevolg is dat er bij Resin blokken sowieso meer warmte de schijf in trekt.
Wat de sandwich constructie van de schijven betreft. Ik geloof ook niet dat het aluminium veel helpt met temperatuur afgeven aan de omgeving. Het oppervlakte is uiteindelijk gelijk aan een massieve schijf. Maar waar het wel bij helpt is het verdelen van de warmte over de schijf. Dus ipv dat de hitte relatief lokaal in de schijf trekt en dan langzaam naar de rest trekt, kan de hitte door het aluminium sneller verdelen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur lokaal onder blokken minder snel oploopt en je dus minder snel last van fading hebt. Als je de hitte ook nog sneller wilt afgeven aan de omgeving, dan moet je het oppervlak vergroten, zoals ze met die nieuwe schijven hebben gedaan.
Maar goed, dat zijn allemaal marginal gains en je ziet het eigenlijk vooral bij Shimano. Andere merken die massieve schijven en blokken zonder koelvinnen gebruiken zijn net net zo goed of beter.
Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
Wat de sandwich constructie van de schijven betreft. Ik geloof ook niet dat het aluminium veel helpt met temperatuur afgeven aan de omgeving. Het oppervlakte is uiteindelijk gelijk aan een massieve schijf. Maar waar het wel bij helpt is het verdelen van de warmte over de schijf. Dus ipv dat de hitte relatief lokaal in de schijf trekt en dan langzaam naar de rest trekt, kan de hitte door het aluminium sneller verdelen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur lokaal onder blokken minder snel oploopt en je dus minder snel last van fading hebt. Als je de hitte ook nog sneller wilt afgeven aan de omgeving, dan moet je het oppervlak vergroten, zoals ze met die nieuwe schijven hebben gedaan.
Maar goed, dat zijn allemaal marginal gains en je ziet het eigenlijk vooral bij Shimano. Andere merken die massieve schijven en blokken zonder koelvinnen gebruiken zijn net net zo goed of beter.
Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
de neuron (het gaat hier om een 2017/2018 model?) is een prima do it all bike, babysitten in een bikepark op een neuron? mehh, we hebben het hier (nog) niet over Finale ofzo toch? Ik snap de constatering dat je wat remkracht tekort komt, maar juist een neuron is een bike die je koopt zodat je zowel in NL als af en toe een bikepark 100% fun kan hebben.Flow&Co schreef: ↑di 6 augustus 2019, 11:42 Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Achter heeft dus de facto niet zo heel veel nut om die ook gelijk te vervangen?Flow&Co schreef: ↑di 6 augustus 2019, 11:42 Voor deze schijven kun je resin/organic en sintered/metallic gebruiken. De vinnetjes op de blokken hebben naar mijn idee alleen nut bij de sintered/metallic blokken. Resin blokken zijn hars met organisch materiaal erdoorheen. Dat is warmte isolerend en zal veel minder de hitte doorgeven aan de achterkant van de blokken, dus aan de vinnen. Sintered blokken zijn metallic blokken en die geleiden de warmte dus meer. Gevolg is dat er bij Resin blokken sowieso meer warmte de schijf in trekt.
Wat de sandwich constructie van de schijven betreft. Ik geloof ook niet dat het aluminium veel helpt met temperatuur afgeven aan de omgeving. Het oppervlakte is uiteindelijk gelijk aan een massieve schijf. Maar waar het wel bij helpt is het verdelen van de warmte over de schijf. Dus ipv dat de hitte relatief lokaal in de schijf trekt en dan langzaam naar de rest trekt, kan de hitte door het aluminium sneller verdelen. Dit kan ervoor zorgen dat de temperatuur lokaal onder blokken minder snel oploopt en je dus minder snel last van fading hebt. Als je de hitte ook nog sneller wilt afgeven aan de omgeving, dan moet je het oppervlak vergroten, zoals ze met die nieuwe schijven hebben gedaan.
Maar goed, dat zijn allemaal marginal gains en je ziet het eigenlijk vooral bij Shimano. Andere merken die massieve schijven en blokken zonder koelvinnen gebruiken zijn net net zo goed of beter.
Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3805
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Ja dit is een 2017/2018 model. En hij kan prima beide hebben, maar inderdaad alleen de remkracht vond ik echt te kort komen. Vorige keer ging ik nog bij lange na niet zo hard en vaak achter elkaar, deze keer wel en dan merk je gewoon dat de boel te heet wordt waardoor het nog slechter gaat remmen, waardoor je NOG eerder en slepender gaat remmen waardoor het NOG slechter wordt etc.Bram87 schreef: ↑di 6 augustus 2019, 11:51de neuron (het gaat hier om een 2017/2018 model?) is een prima do it all bike, babysitten in een bikepark op een neuron? mehh, we hebben het hier (nog) niet over Finale ofzo toch? Ik snap de constatering dat je wat remkracht tekort komt, maar juist een neuron is een bike die je koopt zodat je zowel in NL als af en toe een bikepark 100% fun kan hebben.Flow&Co schreef: ↑di 6 augustus 2019, 11:42 Ik zeg, stap 1: grotere schijf voorop, met sintered blokken v/a op een goed ontlucht systeem.
Stap 2 zou dan eventueel een andere remset kunnen zijn als je nog niet tevreden bent.
Stap 3 is N+1. Mijn ervaring met mijn Neuron op het bikeparkje in Spaarnwoude is dat hij er niet blij van wordt als je het gas open trekt. Flowtrail gaat prima, jump line gaat ook als je het netjes houd, maar het gas open trekken gaat meestal gepaard met wat lompheid. De Neuron is lomp voor een XC fiets, maar in een bikepark ben je gewoon aan het babysitten.
Dat wil ik voorkomen volgende keer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
- Mijn mountainbike: Spectral 29
180mm achter is prima, je zou een ander remblokje kunnen proberen (sowieso verstandig om wat op voorraad te hebben).
Als je schijf aan de voorzijde er wezenlijk anders uitziet dan die aan de achterzijde, kan dat esthetische problemen opleveren, maar ik weet niet of je daar gevoelig voor bent (ik vind het persoonlijk niet mooi)
Ah, ik keek verkeerd..MVMVML schreef: ↑di 6 augustus 2019, 11:11Die XT is duurder € 34,99 vs € 26,99Makkelijk schreef: ↑di 6 augustus 2019, 10:36
De XT is i.i.g. in 203mm goedkoper, haal die lekker:
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26092.html
Wel ICE-Technoligy
Je hebt achter nu wel een 5 euro schijf denk ik, als je sintered blokjes wilt zou ik ze vervangen. Ik heb het weleens geprobeerd niet te doen en was heen fijn geluid.
Vergeet trouwens niet dat als je na de volgende tocht besluit je hele rem te vervangen de investering in de blokjes wel kwijt is...
Waar woke is, is vuur