Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee, bij mij doen ze het goed, ook 300hm achter elkaar. Maar als je serieus tekeer gaat (steeds meer snelheid maakt) in het bikepark, dan is echt metal waarschijnlijk net iets beter.
(De semi's zijn volgens mij organic met bronzen snippers er in)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 09:50 Als ik me niet vergis zitten er nu zowel voor als achter 160 mm schijven op.
standaart op de neuron zou 180 mm moeten zitten voor en achter... Op mijne zat dat wel
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 09:50 Als ik me niet vergis zitten er nu zowel voor als achter 160 mm schijven op.
RoySmit schreef: ma 7 oktober 2019, 12:44 standaart op de neuron zou 180 mm moeten zitten voor en achter... Op mijne zat dat wel
Dat was 31 juli, inmiddels is dat allang aangepast.
Dus wat wilde je zeggen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 oktober 2019, 13:17
MVMVML schreef: wo 31 juli 2019, 09:50 Als ik me niet vergis zitten er nu zowel voor als achter 160 mm schijven op.
RoySmit schreef: ma 7 oktober 2019, 12:44 standaart op de neuron zou 180 mm moeten zitten voor en achter... Op mijne zat dat wel
Dat was 31 juli, inmiddels is dat allang aangepast.
Dus wat wilde je zeggen?
Ik poste het en zag het al!
Ik wilde hier mee aangeven dat het maandag is en ik niet zo scherp ben :bier: :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus een goed weekend gehad :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 oktober 2019, 21:17 Dus een goed weekend gehad :bier:
Hahaha YUP!! :bier: :-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dan moeten we nu maar alvast een voorzetje voor morgen doen :bier:
Wat ik nog miste in dit geweldige topic was welke remvloeistof er gebruikt wordt en hoe vaak je die ververst.
Je kan overal terugvinden wat de kookpunten van DOT remvloeistoffen zijn en dat die bij voorkeur om de twee jaar vervangen moeten worden maar over minerale oliën is (bewust?) minder te vinden. Ik heb in mijn Shimano DeoreXT remmen een minerale olie zitten met een hoog kookpunt en nog nooit last gehad van fading. Net zo min als met mijn ElixerX0 remmen met DOT remvloeistof.
Omdat ik nog niet zo goed kan rijden rem ik als ik stijl naar beneden ga best vaak. Mijn schijven verkleuren maar de remmen blijven het gewoon doen.
Lekker fietsen!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt geen keuze wat DOT of mineraal betreft, het hoort bij het remsysteem dat je gekozen hebt en is niet uit te wisselen.


Op papier is DOT superieur, in de praktijk komt dat er geheel niet uit. Sterker nog, zelfs water voldoet als remvloeistof!

Verder valt er weinig extra over te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Shimano minerale olie mag heel heet worden.

Fading kan je als je blokjes te heet worden. De wrijving neemt dan af en je moet steeds harder knijpen.
Komt vooral voor bij resin/organic blokjes.

Vapour lock is als je olie gaat koken.
Je probeert dan te remmen met damp in je hydraulisch circuit, dat is geen succes.
Bij fatsoenlijke olie zal je daar niet snel last van hebben.
DOT kan vocht opnemen waardoor het kookpunt daalt.
Is bij een goede rem niet zo n groot probleem. Vullen en ontluchten is juist hét moment waarbij deze vloeistof met (vochtige) lucht in aanraking komt, dus vooral afblijven als het niet nodig is.
Minerale olie is niet hygroscopisch, dus die heeft nergens last van.
Ook afblijven dus.

Dat gezegd hebbende hebben we onlangs een topic gehad over vervuilde remolie bij Shimano remmen.
Mijn SLX rem werd weer piep- en sleepvrij nadat ik de grijze meuk had doorgespoeld met verse olie.
Dus af en toe verversen kan nuttig zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Elk jaar even doorspoelen hoort toch bij normaal onderhoud? :roll:
Dat vind ik dan weer het waardeloze van dot vloeistof, je kunt elk jaar nieuwe kopen...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef: zo 13 oktober 2019, 13:21 Elk jaar even doorspoelen hoort toch bij normaal onderhoud? :roll:
Dat vind ik dan weer het waardeloze van dot vloeistof, je kunt elk jaar nieuwe kopen...
Als de dop goed sluit kan je het heel lang bewaren hoor.
En ieder jaar vind ik overdreven. Als het goed is moet je er vooral afblijven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 13 oktober 2019, 15:00
MacReal schreef: zo 13 oktober 2019, 13:21 Elk jaar even doorspoelen hoort toch bij normaal onderhoud? :roll:
Dat vind ik dan weer het waardeloze van dot vloeistof, je kunt elk jaar nieuwe kopen...
Als de dop goed sluit kan je het heel lang bewaren hoor.
En ieder jaar vind ik overdreven. Als het goed is moet je er vooral afblijven.
Mij is altijd verteld dat je dit vloeistof elk jaar moet vernieuwen en dat je een open potje na een jaar of anderhalf weg kunt mieteren....
Kan zijn dat ik het mis heb hoor, zal nog eens googlen wat daar tegenwoordig de meningen over zijn.
(Hoorde het destijds van meerdere motorfiets monteurs over het potje en verschillende fietsenmakers over het remsysteem)
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MacReal schreef: zo 13 oktober 2019, 15:35
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 13 oktober 2019, 15:00
Als de dop goed sluit kan je het heel lang bewaren hoor.
En ieder jaar vind ik overdreven. Als het goed is moet je er vooral afblijven.
Mij is altijd verteld dat je dit vloeistof elk jaar moet vernieuwen en dat je een open potje na een jaar of anderhalf weg kunt mieteren....
Kan zijn dat ik het mis heb hoor, zal nog eens googlen wat daar tegenwoordig de meningen over zijn.
(Hoorde het destijds van meerdere motorfiets monteurs over het potje en verschillende fietsenmakers over het remsysteem)
Nee, je hebt het niet mis, dat is precies wat jou is verteld.
Maar dat wil nog niet zeggen dat zij gelijk hebben ;)
DOT is hygroscopisch, maar het is geen vochtvreter die vocht aantrekt als een magneet.
(zeker niet dwars door het kunststof van potjes of remleidingen)
Het is dus niet onwaar, maar sterk overdreven en daarmee bijna een broodje aap.
Natuurlijk, als je niet weet hoe iemand met zn remmen omgaat en je weet dat er DOT in zit, dan moet je (zeker als fabrikant, in het kader van CYA) adviseren regelmatig te verversen.
Iemand die graag de hogedrukreiniger op z'n remmen richt kan natuurlijk wel water naar binnen persen, maar je rem is dan niet je enige probleem.
Dus welbeschouwd is het vullen en ontluchten het enige moment dat DOT vloeistof echt met (vochtige) buitenlucht in aanraking komt.
En als je het zo bekijkt moet je dat soort momenten dus tot een minimum beperken ;)

Maar
ik zelf schreef:Dat gezegd hebbende hebben we onlangs een topic gehad over vervuilde remolie bij Shimano remmen.
Mijn SLX rem werd weer piep- en sleepvrij nadat ik de grijze meuk had doorgespoeld met verse olie.
Dus af en toe verversen kan nuttig zijn.
Waarmee ik maar wil aangeven dat nooit iets aan je rem doen ook niet goed is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Maar vooral niet te vaak.
Eens per één of twee jaar is belachelijk, toch?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een goede rem hoef je (in mijn ervaring) niet ieder jaar te ontluchten of door te spoelen. Als ik ff terugdenk aan de hand van mn eigen fietsen, dan werkt een goede rem zeker 3 jaar probleemloos.
Alleen remblokjes vervangen, that's it.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie