Remupgrade voor bikeparks

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 15:21Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he...zo ligt dat bij mij wel tenminste.
Kun je het wel aan jezelf of familie verantwoorden als je in het ziekenhuis ligt omdat je niet genoeg rempower had om te remmen voor een boom/rots/ravijn? Kopen die remmen!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: ma 23 september 2019, 16:53
Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 15:21Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he...zo ligt dat bij mij wel tenminste.
Kun je het wel aan jezelf of familie verantwoorden als je in het ziekenhuis ligt omdat je niet genoeg rempower had om te remmen voor een boom/rots/ravijn? Kopen die remmen!
Dan ook maar gelijk een dozijn clinics er tegenaan gooien, dan haal je echt het maximale uit je portemonnee
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met standaard schijfremmen kom je ook beneden.
Met betere remmen kom je lekkerder beneden.
Minder vermoeide handen, minder spannende momenten onderweg en ook nog eens sneller.
Want met betere remmen kan je de snelheid hoger laten oplopen zonder in de problemen te komen en je kunt later remmen (en wie later remt is langer snel ;) ).
En het remmen kost minder kracht, wat op Lange afdalingen zeker een voordeel is.
Veeg die voordelen bij elkaar op een hoop en dan snap je dat betere remmen hun geld dubbel en dwars waard zijn.
Maar je moet het eerst zelf ervaren, want zoals gezegd, met de standaard remmen kom je ook beneden, dus de verleiding is groot om in die denkwijze te blijven hangen.

Dat Suravida aangenaam verrast was door zijn SLX remmen geeft alleen maar aan dat het goede remmen zijn, niet dat het niet nog beter kan ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

TenZNL schreef: ma 23 september 2019, 17:37
Jurf schreef: ma 23 september 2019, 16:53
Kun je het wel aan jezelf of familie verantwoorden als je in het ziekenhuis ligt omdat je niet genoeg rempower had om te remmen voor een boom/rots/ravijn? Kopen die remmen!
Dan ook maar gelijk een dozijn clinics er tegenaan gooien, dan haal je echt het maximale uit je portemonnee
Ik vond het wel een mooie redenatie.
Als je al mtb-de voordat de fiets was uitgevonden zal dat vast niet nodig zijn, maar die clinics vind ik (rij pas 4 jaar)inderdaad ook handig en volg ze regelmatig. Nu nog ff mijn big by pants aantrekken en wat meer durfen :oops: ..maar ook als je dat niet doet (like me) is het fijn als je op tijd stilstaat!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Het was voor mij eigenlijk ook een aangename verrassing dat die remmen het zo goed deden. Had ook grotere schijven bij me en heb vlak voor de trip zelfs even overwogen de nieuwe 4 pots aan te schaffen. Maar er is hier op forum af en toe wel eens de tendens dat het altijd dikker, groter, beter etc moet voor dat je überhaupt een beetje kan gaan fietsen en het is ook wel eens goed om je te realiseren dat zelfs instapmateriaal zo goed is tegenwoordig dat dat ook prima kan voldoen. :winkie:
In het geval van TS lijkt het me een prima idee dat er nieuwe schijven zijn gekocht. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: ma 23 september 2019, 18:53 Ik vond het wel een mooie redenatie.
Als je al mtb-de voordat de fiets was uitgevonden zal dat vast niet nodig zijn, maar die clinics vind ik (rij pas 4 jaar)inderdaad ook handig en volg ze regelmatig. Nu nog ff mijn big by pants aantrekken en wat meer durfen :oops: ..maar ook als je dat niet doet (like me) is het fijn als je op tijd stilstaat!
Ondanks dat ik `90er jaren al veel gereden heb, heeft de tijd niet stil gestaan en is de sport een heel stuk meer volwassen. In die tijd had je 6 officiele routes in NL en YouTube was nog niet geboren dus het was altijd zelf aanmodderen, trail by error en maar hopen dat je niet op je plaat ging. Tegenwoordig kan je zoveel via YT bekijken en leren maar ik denk wel dat een goede clinic je veel beter en sneller op weg kan helpen.

En het sponsort ook weer de lokale economie :bier:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: ma 23 september 2019, 16:53
Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 15:21Want je wil een uitgave toch ook voor jezelf kunnen verantwoorden he...zo ligt dat bij mij wel tenminste.
Kun je het wel aan jezelf of familie verantwoorden als je in het ziekenhuis ligt omdat je niet genoeg rempower had om te remmen voor een boom/rots/ravijn? Kopen die remmen!
Nou rustig maar.... ;)

En in dit geval is het misschien toch goed om te vermelden dat ik in principe alleen de flowtrail ga doen...en dan dus bekijk hoe dat gaat met die slx setup. Als me dat toch wat tegenvalt kan ik daarna upgraden. En het lijkt me niet dat je op die flowtrail echt alle zeilen bij moet zetten wat remmen betreft, het gaat ook om (bochten)techniek waar ik wel actief mee bezig ben. Dus de gedachte van TenZ aan n clinic snap ik wel trouwens, dat kan zeker nuttig zijn.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 20:52
Jurf schreef: ma 23 september 2019, 16:53 in principe alleen de flowtrail ga doen..
Wacht maar tot je daar meer leuke lijnen ziet dan zijn alle principes zo overboord :P :D

Ik loop je maar te stangen hoor.
Zelf probeer ik met matig/wisselend resultaat vaak een gebrek aan techniek te compenseren met sjizle, maar zolang je jezelf kunt beheersen kan eerst proberen geen kwaad.
Aan de andere kant, ik heb meer plezier van mijn remmen upgrade (CodeR ipv GuideR) als van mijn carbon wielen die het veelvoudige kostte, maar misschien rem ik soms wel teveel :oops:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jurf schreef: ma 23 september 2019, 21:46
Wiel-Maat schreef: ma 23 september 2019, 20:52

Wacht maar tot je daar meer leuke lijnen ziet dan zijn alle principes zo overboord :P :D

Ik loop je maar te stangen hoor.
Zelf probeer ik met matig/wisselend resultaat vaak een gebrek aan techniek te compenseren met sjizle, maar zolang je jezelf kunt beheersen kan eerst proberen geen kwaad.
Aan de andere kant, ik heb meer plezier van mijn remmen upgrade (CodeR ipv GuideR) als van mijn carbon wielen die het veelvoudige kostte, maar misschien rem ik soms wel teveel :oops:
Wat dat stangen betreft: ja zoiets dacht ik al...:D

En precies mijn punt idd, remkracht is fijn maar ik rem t liefst niet als dat niet echt nodig is... ik vind het meer uitdaging om je techniek eerst het werk te laten doen en dan pas je remmen in te zetten. Wat natuurlijk niet altijd en overal op gaat, maar goed.

En wat die lijnen betreft: dat ga ik zaterdag zien...maar mijn motto is wel om niet overmoedig te worden. Better safe than sorry. ;)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Nu nog andere remblokjes.

In de BR-M315 passen B01 Resin blokjes, maar welke (semi)metalen passen erin?
https://www.mantel.com/shimano-g04s-met ... gI17vD_BwE
Dit lijkt erop maar zie het niet in de lijst staan...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als ik hier kijk bestaan die niet van Shimano.
Afbeelding

Disco brakes zal ze wel hebben, gok ik.
(De semi van Disco zijn fijn, maar kunnen fading geven in extreme omstandigheden)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wel bij discobrakes: https://www.discobrakes.com/?s=0&t=0&c=14&p=100&tb=001

Compatible met B01S dus je kunt hier kiezen uit alle opties die ze ook voor andere merken maken.
Verder geen ervaring mee en ook geen aandelen :wink:
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 30 september 2019, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Semi metalic van Disco vind ik fijn, remmen goed,slijten niet extreem, alleen fadung in Lange afdalingen. Met de sintered geen ervaring, maar zal wel goed zijn. Beter dan de niet bestaanze originele ;)
Ik hoorde dat disco ceramic ook goed is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 september 2019, 17:02 Semi metalic van Disco vind ik fijn, remmen goed,slijten niet extreem, alleen fadung in Lange afdalingen. Met de sintered geen ervaring, maar zal wel goed zijn. Beter dan de niet bestaanze originele ;)
Ik hoorde dat disco ceramic ook goed is.
Dan is metallic nog beter he voor lange afdalingen?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Maar semi zal wel een betere tussenoplossing zijn voor mij, dan zijn dit ze:

https://www.mantel.com/jagwire-semi-met ... 1851918519

Dan heb ik ze morgen binnen als ik ze bij mantel bestel nml...
Plaats reactie