Bikepark bandjes voor voorzichtige beginner?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor degenen die het niet hebben meegekregen: Mijn vrouw heeft spontaan een midweekje Winterberg geboekt.

Hoewel het ook mijn 1e keer bikepark wordt maak ik me niet zo`n zorgen over mezelf, ik ken m`n limits en voor mijn fiets heb ik wel grof geschut in de vorm van een Magic mary een een Hans Dampf.

Voor haar is het echter een ander verhaal, ze rijdt niet heel veel en is vaak ronduit voorzichtig. Ook rijdt ze sinds kort op een nieuwe (mijn oude) fiets waarvoor ik enkel een set 2,35 Noni SS heb. Ze heeft al aangegeven geen grote jumps/drops te willen doen dus ik weet bijna zeker dat het bij de makkelijke flow-lijnen gaat blijven.

Zouden die NoNi`s genoeg voor haar zijn of adviseren jullie toch wat sterkers en/of grippier (haar gewicht is ~70kg)?
yves
Reporter
Reporter
Berichten: 3938
Lid geworden op: do 7 oktober 2004, 15:17
Mijn mountainbike: Trek procaliber 9.7, trek slash , trek cross rip, 2020 trek fuel ex 9.7 , trek remedy 8
Contacteer:

Voor de flowlijnen vind ik noni meer dan voldoende .. ook als het nat is ( stenen en wortels kom je niet tegen )
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik sluit me hier bij aan, gaat makkelijk met die nobby's :-q
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thnx gents, jullie bevestigen wat ik al dacht. Scheelt ook weer onzinnig kosten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel het prima kan met een NoNi, zou ik toch aanraden iets van een Magic Mary met Gravity karkas aan de voorkant te leggen.

Ook bij haar zal de snelheid na een aantal runs iets op gaan lopen en zo een band geeft zoveel extra controle, dat ze zich een stuk zekerder zal voelen met zo een band aan de voorkant! Voordeel van het dikkere karkas is ook dat je iets lagere druk kunt rijden ten opzichte van de NoNi en dat geeft ook extra comfort, tractie en daarmee controle en zekerheid! Achter gewoon de NoNi laten liggen, maakt niet het grote verschil.


Zie het maar als dank in haar richting voor het regelen van een paar gave dagen, soort van bosje bloemen voor haar fiets :wink: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: wo 31 juli 2019, 20:01 Zie het maar als dank in haar richting voor het regelen van een paar gave dagen, soort van bosje bloemen voor haar fiets :wink: :-q
Ik zal er wat bloemetjes op schilderen :winkie:

Je hebt wel een punt en haar enthousiasme mag ook best een beetje vertroeteld worden dmv wat extra zekerheid. Het hoeft voor mij niet perse een Schwalbe te zijn, een Minion DHF of een High Roller II zitten ook in die hoek, toch?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: wo 31 juli 2019, 20:18Het hoeft voor mij niet perse een Schwalbe te zijn, een Minion DHF of een High Roller II zitten ook in die hoek, toch?
Precies, mag ook. Kun je zelf naderhand ook wat proberen :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik zou het persoonlijk gewoon bij die NoNi's houden. Dat komt echt wel goed hoor. Winterberg is niet zo rauw dat je er perse DHF/DHR voor nodig hebt als je die niet hebt liggen. Je zult hoogstwaarschijnlijk voornamelijk Flowcountry rijden, dat gaat prima. Desnoods nog een dagje in het Trailpark aan de overkant van de weg, ook daar heb je geen grof geschut voor nodig.

Mocht je in de omgeving van Reusel/Bladel/Eersel wonen, je mag mijn set 650B Maxxis 2.3 Shorty/2.3 DHR2 wel lenen tegen borg. :-q
Rij zelf met DHF2.6/Aggressor WT, fijn setje, vooral voor het terrein van Winterberg.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dennisvdb schreef: wo 31 juli 2019, 21:22 Ik zou het persoonlijk gewoon bij die NoNi's houden. Dat komt echt wel goed hoor. Winterberg is niet zo rauw dat je er perse DHF/DHR voor nodig hebt als je die niet hebt liggen. Je zult hoogstwaarschijnlijk voornamelijk Flowcountry rijden, dat gaat prima. Desnoods nog een dagje in het Trailpark aan de overkant van de weg, ook daar heb je geen grof geschut voor nodig.

Mocht je in de omgeving van Reusel/Bladel/Eersel wonen, je mag mijn set 650B Maxxis 2.3 Shorty/2.3 DHR2 wel lenen tegen borg. :-q
Rij zelf met DHF2.6/Aggressor WT, fijn setje, vooral voor het terrein van Winterberg.
Het trailpark was ik idd ook al aan het bekijken, ziet er wel grappig uit maar is zo te zien niet heel technisch?

Dat bandje is voor haar mss niet nodig maar ik kan dan ook een keer de Pivot pakken als ze bv op het terras zit. En voor het trailpark zijn de banden zo gewisseld, ik heb toch altijd spare bij.

Bedankt voor je aanbod, dat waardeer ik :-q
Helaas woon ik niet echt in de buurt.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 897
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Als je de zwarte route pakt kun je je echt wel leuk rijden. Ik weet niet wat je niveau is, ik vond het allemaal makkelijk te doen. De Kenda Enduro wedstrijd ging ook over deze zwarte route. Rondje heb je zo gemaakt, dus hoeft niet te lang te duren. Maar met veel snelheid wordt ie moeilijk genoeg haha.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dennisvdb schreef: wo 31 juli 2019, 23:15 Als je de zwarte route pakt kun je je echt wel leuk rijden. Ik weet niet wat je niveau is, ik vond het allemaal makkelijk te doen. De Kenda Enduro wedstrijd ging ook over deze zwarte route. Rondje heb je zo gemaakt, dus hoeft niet te lang te duren. Maar met veel snelheid wordt ie moeilijk genoeg haha.
Des te meer reden om `m meerdere keren te rijden :bier:
Mijn niveau? Geen idee, amateuristische lomperik met een deathwish dekt de lading wel :winkie:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

TenZNL schreef: wo 31 juli 2019, 18:18 Voor degenen die het niet hebben meegekregen: Mijn vrouw heeft spontaan een midweekje Winterberg geboekt.

Hoewel het ook mijn 1e keer bikepark wordt maak ik me niet zo`n zorgen over mezelf, ik ken m`n limits en voor mijn fiets heb ik wel grof geschut in de vorm van een Magic mary een een Hans Dampf.

Voor haar is het echter een ander verhaal, ze rijdt niet heel veel en is vaak ronduit voorzichtig. Ook rijdt ze sinds kort op een nieuwe (mijn oude) fiets waarvoor ik enkel een set 2,35 Noni SS heb. Ze heeft al aangegeven geen grote jumps/drops te willen doen dus ik weet bijna zeker dat het bij de makkelijke flow-lijnen gaat blijven.

Zouden die NoNi`s genoeg voor haar zijn of adviseren jullie toch wat sterkers en/of grippier (haar gewicht is ~70kg)?
Mooi man zo`n vrouw, die moet je koesteren :-q
Als je niet wilt investeren in een setje banden, gewoon jouw setje op haar bike leggen en jij op die nobby`s naar beneden, kijken of je haar aan het einde van de dag nog bij kan houden als jullie de wat stevigere trails op gaan :bier: :-D

Ik zou zeggen, koop gewoon een setje erbij, bijv. van schwalbe iets met wat stevigere zijwangen MM / HD combi( apex ) dan ben je gelijk klaar voor de volgende bikeparken bezoeken.
Een stevigere set banden is gewoon een boost voor het vertrouwen, je hebt meer grip, en het is vaak beter om het remvermogen over te brengen naar de trail, met die wat "slappere " banden kom je gewoon grip te kort als de snelheid op gaat lopen en men later wil gaan remmen omdat het zo lekker gaat.

Ik zou niet voor die SG gaan die Lars als optie aanbrengt, je vrouw is vrij licht en die SG banden zijn erg taai / stijf, niet echt comfi, en lastig om dan de sweet spot met de banden druk te vinden, ik vind die SG meer voor racers en de wat zwaardere rijders.

Het is voor jullie de 1e bikepark ervaring, zonde als die tegen gaat vallen omdat de banden keus je belemmerd om lekker los te gaan.
Have fun.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik vind de zijkanten van een Apex nu niet bepaald stevig aanvoelen en wanneer je voornamelijk flowtrails denkt te rijden (hogere snelheid, kombochten) dan zie ik ook niet echt wat het voordeel moet zijn om daarin te investeren boven SuperGravities die veel meer support bieden zeker wanneer je met hogere snelheid een bocht in gaat...

Als je een eerste keer gaat en voornamelijk flowtrails denkt te rijden (gezien de omschrijving die elders gegeven werd, lijkt IXS en Blackline me uitgesloten) dan zie ik eigenlijk ook geen echte noodzaak om de NobbyNics eraf te gooien. Daar kun je met een set RaceKings of RapidRobs (ok, liever niet voorop) nog uit de voeten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hmm, genoeg weer om over na te denken, bedankt voor de input. Gelukkig hebben we nog even.
marcomtb1972 schreef: vr 2 augustus 2019, 17:16 Als je niet wilt investeren in een setje banden, gewoon jouw setje op haar bike leggen en jij op die nobby`s naar beneden, kijken of je haar aan het einde van de dag nog bij kan houden als jullie de wat stevigere trails op gaan :bier: :-D
Dat zal niet gaan...29 vs 27,5 :wink:
Plaats reactie