Assemblage paste + momentsleutel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Hoi allemaal!

Binnenkort "new bike day"!
Nu is mijn nieuwe fiets een direct buy brand, dus ik zal een aantal zaken zelf in elkaar moeten zetten.
Om mijn werkplaats een stukje completer te maken zoek ik naar een goede carbon assemblage pasta (voor vastzetten van mn dropperpost en stuur) (beide carbon). En een goede momentsleutel die duidelijk is in te stellen/af te lezen.
Iemand adviezen?

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die pasta maakt volgens mij niet uit welke je neemt, een klein potje:
https://www.bike24.com/p2275811.html?q=carbon+paste

Of wat meer:
https://www.bike24.com/p296123.html?q=carbon+paste

In momentsleutels is heel veel keuze, en je kunt er ook heel veel geld aan uitgeven ;-)
Ik zou er vooral een nemen voor de lagere aantrekkoppels, daar komt het imo kritischer dat je de correcte waarde gebruikt als bijvoorbeeld bij een cassette die je "gewoon snoeivast" aantrekt. Eentje die bijvoorbeeld van ongeveer 2~14Nm gaat is erg handig, de startwaarde moet iig onder de 4Nm liggen.

Laatst zag ik deze van Feedback ergens in een tijdschrift, dat lijkt me ook best een interessante. Werkt op een iets andere manier dan veel andere sleutels:
https://www.bike24.com/p2290971.html
Maar je kunt wat goedkoper uit zijn en afgaande op wat ik zoal lees zijn dat vaak ook helemaal geen slechte sleutels.

Als je alleen maar voor sturen een momentsleutel zoekt kan het goedkoop met een vooraf ingestelde sleutel op 4 of evt. 5Nm (hoewel er al sturen zijn die op 4Nm aangegeven worden en dan is 5 alweer te veel...). Ik heb zo'n 4Nm ding van Topeak, werkt erg makkelijk en die pak ik dan ook vaak voor de montage van sturen.
Maar een "echte" momentsleutel is natuurlijk wat breder inzetbaar.

Welke je ook neemt, denk eraan dat de sleutel altijd terug op "0" gezet wordt als je hem niet gebruikt.

En wil je je kennis over bouten en aantrekkoppels wat meer verdiepen, lees dit eens:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=196,0,0,1,0,0
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Bedankt voor je tips!

De motorex pasta lijkt mij wel een goede oplossing.
Wat momentsleutel betreft, voor mij zeer belangrijk dat hik goed af te lezen en in te stellen is. Die van Park tools van 2 -14 NM lijkt mij wel aardig. Alleen karig dat ze er geen bit setje bij doen...ik heb ook een digitale gezien...deze zijn echter wat prijzig.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4131
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

"Zoekfunctie" is een goed merk: viewtopic.php?f=9&t=140010
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Zit wel veel verschil tussen carbon pasta's, maar pas als je iets hebt wat echt verzakkings-problemen heeft merk je dat. Ik heb een lastige seatpost (Ergon CF3) die duidelijk baat heeft bij Parktool pasta.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sanrays schreef: do 1 augustus 2019, 23:47 Nu is mijn nieuwe fiets een direct buy brand, dus ik zal een aantal zaken zelf in elkaar moeten zetten.
Dat ligt aan het merk. Rose Versand zet hun fietsen beter in elkaar dan iedere fietsenmaker. Ze gebruiken 3 soorten vet/pasta voor de montage. Naast natuurlijk momentsleutels en dergelijke... . Maar goed, zo werkt niet iedereen die fietsen in elkaar zet (geen enkel ander merk eigenlijk...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Dank voor jullie toelichting.
De reden dat ik dit vraag is mede omdat ik gelezen heb dat er tussen verschillende merken assemblage paste toch ook best technische verschillen zie, en dan met name de samenstelling van de korrel in de pasta. Ik zoek dus de gulden middenweg.
Soms maken ze de keuze gewoon wat lastig met al die verschillende merken en typen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Soms doen we zelf ook te moeilijk :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie