Matchmaker X compatible remhendel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Ik zit heerlijk op een camping in Frankrijk maar tijdens een kort ritje in de middag (>30°, wie is er ook zo gek 😎) slaan mijn guide rs remmen dicht. Zie ook dit onderwerp viewtopic.php?f=9&t=137531.
Nu zit er op mijn big honzo links ook een reverb remote die alleen matchmaker X compatible is. Rechts zit de shifter die matchmaker (MM) en matchmaker X (MMX) compatible is.
Ik ga morgen maar eens naar de LBS maar vroeg me af of er behalve SRAM nog andere merken zijn die MMX compatible zijn (Hope tech?) ? Rechts is nog wel op te lossen met een MM hendel maar links zal naar mijn idee toch echt MMX moeten zijn. Na dit gedoe met de guide rs was ik aan het kijken naar Shimano, maar dat gaat links volgens mij niet lukken . Rechts zou nog wel lukken met een problemsolver mismatch 1.2.
Hoor graag jullie advies.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hope en Formula leveren allebei een klem voor een SRAM montage. Magura volgens mij ook.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn advies is NOOIT matchmaker of ispec gebruiken, en precies hierom.
Maar dat is mosterd na de maaltijd.

Gelukkig is Sram iets constanter met zn matchmakers dan Shimano met zn ispec, dus er zal nog wel een mouw aan te passen zijn.

Bike-Componts heeft wel eens mijn spul naar de camping gestuurd.
Misschien red dat je vakantie.
(Heeft natuurlijk alleen zin als je daar nog ff blijft)

Ik lees net het topic door dat je hierboven hebt gelinkt.
Ironisch genoeg kom ik daar een treffende opmerking van mezelf tegen...
ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 juni 2018, 20:14 Goede service en garantie is prima, maar helpt je niet op de trails.
Op de één of andere manier heb ik altijd de pech dat het kapot gaat tijdens fietsvakanties, bike weekends enz.
Bijna nooit tijdens een rondje om de kerk.
Daarom toch liever een product dat die garantie helemaal niet nodig heeft ;)
Erg zuur dat jij precies dit ervaart.
Ik leef met je mee, dit soort shit een paar keer met Magura meegemaakt.
In 2012 compleet overgestapt op Shimano remmen. Sindsdien een blije biker.

Komt het weer goed als je de hendels flink afkoelt?
Ijskoud water er over gieten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Dank voor jullie reacties en meedenken/meeleven. Dinsdag trekken we door naar Spanje en blijven daar nog iets van 10 dagen, word beetje krap tijd dus. En daar zitten we redelijk afgelegen.
Zo in de avond zit er wel weer wat beweging in, maar voelt vaag aan. Heb er ook geen vertrouwd gevoel bij, als het wat warmer door remmen of de zon en het weer vast komt te zitten.
Heb deze reverb remote
https://www.modernbike.com/rockshox-rev ... ajig-a2-b1
En zag bij formules of hope op hun site niet heel duidelijk aangegeven dat het ook met MMX compatible is (wel SRAM, maar dat kan ook alleen MM inhouden).
Maar ik zou in principe een Shimano slx of zo met normale band kunnen zetten naast de shifter/remote die met MMX zijn gemonteerd? Dat maakt de keuze wel wat makkelijker, natuurlijk jammer van de minder cleane looks maar functionaliteit vind ik toch wat belangrijker.
Ga morgen maar eens kijken wat ze in Frejus hebben. Gelukkig heb ik nog de gravel bike mee met mechanische schijfremmen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad zou je een losse klem aan kunnen schaffen, ben je helemaal vrij om de rem te kiezen die je wilt/die beschikbaar is.


Ik heb op vakantie een losse klem mee in de kist met reserveonderdelen, dus TSTM krijgt mij niet te pakken 8) :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op een 56cm stuur is een matchmaker (of ispec) een uitkomst.
Op een stuur van 76cm maakt een extra klemband niet uit.
1x mn neus gestoten, nooit weer!

Opsturen naar Spanje zou ik niet doen, de post gaat een stuk langzamer aan de andere kant vd Pyreneeën.

Maar in Barcelona zit Deporvillage, die zijn niet te duur met Shimano.
Als je in de buurt bent is dat misschien een optie.
Losse v+a rem €135 samen.
deporvillage.com.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Helaas, in Frejus hadden ze alleen een br-m400 setje liggen en zou het 'pas' (wetende dat je in NL soms weken kan wachten tot ze tijd hebben) dinsdag klaar is terwijl we eigenlijk de boel moeten inpakken voor de volgende verplaatsing.
Als ik arbeidsloon moet gaan betalen dan wil ik er ook wat fatsoenlijks op hebben, minimaal slx.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

kun je niet de remblokken er uit halen en bijvoorbeeld met een wattenstaafje de randen van de zuigers wat schoonmaken? Of voorzichtig helemaal terug duwen, binnenzijde schoonmaken en weer terug 'pompen' met de lever...
overigens zelf niet bekend met de problemen met de guides, fiets stond de afgelopen weken op vakantie regelmatig met 30+ graden in de volle zon, maar guides deden het probleemloos....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit probleem zit toch in de remhendel?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ging er vanuit dat het de zuigers in de klauw waren maar zie idd dat het de zuiger in de hendel is. Ook dan: een fiks terplekke is misschien sneller dan een vervangende set op vakantie scoren
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Ik hou me van harte aanbevolen voor een fix ter plekke, maar om nu op de camping zonder alle benodigde gereedschap een lever uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten volgens het YT filmpje in het onderwerp waar ik naar gelinkt heb. Dat vraagt iets te veel van mijn McGyver kwaliteiten.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Dat wil je daar echt niet zelf doen tenzij je tijd/geduld hebt en de spullen kan regelen. Ik heb zelf die zuigers in de hendel een beetje rondom geschuurd en op zich is het te doen maar je moet wel een juiste torx schroevendraaier hebben, dot olie en de meest irritante een speciale veertang om 2x zo een @#%×& veertje eruit te halen. Die tang moet dus 2 dunne uiteinden hebben en hij moet lang genoeg zijn.

En dan moet je nog olie erin doen en lucht eruit. Ik zou op zoek gaan naar iets anders. Mijn RS doen het nu wel maar ik heb ze lekker in de kast als backup voor straf. Sindsdien heb ik ook op mijn fietsen shimano.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Victor1977 schreef: ma 5 augustus 2019, 21:01 Dat wil je daar echt niet zelf doen tenzij je tijd/geduld hebt en de spullen kan regelen. Ik heb zelf die zuigers in de hendel een beetje rondom geschuurd en op zich is het te doen maar je moet wel een juiste torx schroevendraaier hebben, dot olie en de meest irritante een speciale veertang om 2x zo een @#%×& veertje eruit te halen. Die tang moet dus 2 dunne uiteinden hebben en hij moet lang genoeg zijn.

En dan moet je nog olie erin doen en lucht eruit. Ik zou op zoek gaan naar iets anders. Mijn RS doen het nu wel maar ik heb ze lekker in de kast als backup voor straf. Sindsdien heb ik ook op mijn fietsen shimano.
Heb ook geprobeerd dit probleem op te lossen, het probleem wordt overigens ook erger naarmate de remmen ouder worden. Met een beetje gepriegel gaat de seegerring er ook wel uit met een lange dunne haak voor verwijderen van O-ringen. Is even een handigheidje. Heb ook flink geschuurd maar ging nog steeds niet lekker naar mijn gevoel. Zuiger bleef nog steeds hangen en kwam nog steeds niet door de veerkracht terug. Is ook niet echt een klusje voor op vakantie. Tenminste ik neem niet aan dat je een hele werkplaats met gereedschap tot je beschikking hebt.

Had er geen vertrouwen meer in en ben overgestapt op Hope tech3 E4. Zeer tevreden hierover. Fijne modulatie en plenty remkracht. Ook geen last meer van aanlopende remblokken. Daarnaast ziet het er ook gewoon goed uit. Je hebt wel extra adapters nodig voor je SRAM shifters te monteren. Ook op een stuur van 800mm hou ik van opgeruimde cockpit. Dus voor mij geen aparte klemmen.

Geen ervaring met de huidige shimano remmen. Maar ik ben nooit vriendjes geworden met mijn oude XT remmen. Veel te veel alles of niets gevoel. De guides daarentegen remden voor mijn gevoel veel fijner, toen ze het nog gewoon deden.

Dit is natuurlijk niet de oplossing voor op vakantie maar ik vindt dat je 100% moet kunnen vertrouwen op je remmen. Als je rem blijft aanlopen dan wordt hij steeds heter en komt hij in een stevige afdaling zijn warmte niet meer kwijt.

Succes ermee.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

In Olot een net Xt setje (8000) gekocht, misschien niet de scherpste prijs voor een iets ouder setje maar ik kan weer fietsen. :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie