DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

uncle Cheese schreef: ma 19 augustus 2019, 19:24 Hartelijk dank voor de reacties :-q ,

Ik heb een fully met een relatief laag bracket en raak met het pedaal wel eens de grond. Dit was voor aanschaf van deze fiets bekend bij mij en heb ik volledig geaccepteerd. Op zich is dit geen probleem en zorgt dit voor scherp blijven.
Waar het wel een "probleempje" vormt is bij een klimmetje op lage snelheid, vaak met wat wortels, waarbij je niet door wilt trappen om niet met het pedaal aan de grond te komen en dus een beetje terugtrapt. Dit kwam voorheen zelden voor maar nu ben ik vaak onderweg met mijn buurman en zijn snelheid is in deze gevallen net te laag voor mij en dus trap ik een stukje terug en juist dan merk ik de grote dode slag.

De 54 tands ratchet zit rond de €120 en dat gaat me toch wat te ver. Bij ali komt deze op €41 uit en daar komen nog een paar tientjes bij als het tegen zit. Ik heb de bestelling geplaatst, niet bij ali maar bij Mantel waar deze nu in de aanbieding staat voor €80 :winkie: (er zijn er nog 2 beschikbaar). Heb ik het deze week, het origineel, de garantie indien nodig en behoorlijk de zekerheid dat ik niet naar de tandarts hoef om een paar afgebroken tanden te laten repareren omdat mijn trapper plotseling doorsloeg.

Er zijn hier (nog?) geen eigen ervaringen geplaatst van de ali ratchets maar daar blijf ik wel benieuwd naar dus mocht iemand er een hebben, het delen van je ervaring hiermee wordt nog steeds op prijs gesteld.
Maar met een 54T loop je ook meer risico op afgebroken tanden, van de ratchet, dat dan weer wel :D
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: ma 19 augustus 2019, 10:03 Is er met die 18t niet te rijden?
Geeft dat echt een vrije slag waar je last van hebt?

Ik heb weleens een wielsetje met DT ratchet vrijloop gehad, en mijn e-mtb is ook geleverd met 350 naven met ratchet. Geen idee met hoeveel tandjes... maar ook nooit het gevoel gehad dat ik iets mistte.
Jawel hoor. Heb eerder een 18t Ratchet gehad. Rijd ook goed. Het verschil is wel merkbaar met een 54T maar naar mijn mening niet het geld waard. Ik heb er toen 100,00 voor betaald. De 36t is met 45 euro een mooie upgrade met een goede prijs kwaliteit verhouding.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Waar vind je een 36t voor €45? (behalve op aliexpress)? Goedkoopste die ik gezien heb is €62.99 excl verzenden.
Gezien het geringe prijsverschil heb ik nu ook maar een 54t besteld voor €72.50 (Hollandbikeshop).
Wat is de makkelijkste manier om de body te verwijderen? Cassette erop laten zitten en dan hard trekken?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

nielsvo schreef: di 20 augustus 2019, 20:16 Waar vind je een 36t voor €45? (behalve op aliexpress)? Goedkoopste die ik gezien heb is €62.99 excl verzenden.
Gezien het geringe prijsverschil heb ik nu ook maar een 54t besteld voor €72.50 (Hollandbikeshop).
Wat is de makkelijkste manier om de body te verwijderen? Cassette erop laten zitten en dan hard trekken?

Ik meen bij bike components of bike24. Gewoon met cassette en al er af trekken. Klein beetje 'wrikken'. Het moet zonder al te veel kracht gaan. Heb je ook het dt swiss naven vet in huis? Dat verlengt de levensduur aanzienlijk.

72,50 is overigens niet duur voor een 54T.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Foutje, het was €72,95 :winkie:
Vet wordt er bijgeleverd (service kit). Als het goed is, is het morgen binnen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

R2 is meestal goedkoper de laatste maanden. Daar kan je ook kijken.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Cube-Elite schreef: wo 21 augustus 2019, 10:43 R2 is meestal goedkoper de laatste maanden. Daar kan je ook kijken.
Had ik ook al gekeken, maar daar zit bij de 36T het speciale DT Swiss vet dan weer niet bij (enkel de ratchets).
Heb het pakket van Hollandbikeshop net binnen, straks de body eens verwijderen en de ratchets vervangen door de 54T.

[edit: body kwam makkelijk los met cassette en al, alles zat nog goed in het vet. De ratchets vervangen was een fluitje van een cent, nu ook geen fietsbel meer nodig :D ]
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

nielsvo schreef: wo 21 augustus 2019, 00:20 Foutje, het was €72,95 :winkie:
Vet wordt er bijgeleverd (service kit). Als het goed is, is het morgen binnen.
Keurig. Ik vet de naaf met regelmaat in. Als ie te luid ( of mooi eigenlijk ) wordt dan ga ik de boel schoonmaken en opnieuw invetten. Ben nogal bang dat ie kapot gaat. :lol: Ik neem hierna waarschijnlijk ook de 36T omdat die duurzamer zou zijn omdat de tandjes een groter oppervlak hebben.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Gisteren meteen even geprobeerd: je voelt toch wel duidelijk verschil met de 18t. Vooral bij bochtige singletracks en andere momenten waar je je pedalen even stil houdt en direct daarna weer aanzet. Ben blij met de upgrade!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zeker een verschil! als je niet beter weet is met 18 POE prima te fietsen, maar 1 maal aan wat anders gewend is het lastig terug.

Ik vond het ook erg opvallend toen ik van mijn old school 26" overstapte naar een moderne 29" met 18 POE. Ik weet niet hoeveel aangriip punten de oude naaf had, maar het eerste wat ik merkte bij mijn nieuwe fiets was het grote dode stuk bij aanzetten, misschien scheelt een 1x drivetrain en wielmaat ook nog (geen zin om over na te denken :lol: ) maar feit blijft dat op mijn nieuwe fiets 18 POE te weinig was. Daarom zit er nu ook een Hope Pro 4 met 44 POE in en ben ik daar erg blij mee :)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Prulleman schreef: do 22 augustus 2019, 14:48 zeker een verschil! als je niet beter weet is met 18 POE prima te fietsen, maar 1 maal aan wat anders gewend is het lastig terug.

Ik vond het ook erg opvallend toen ik van mijn old school 26" overstapte naar een moderne 29" met 18 POE. Ik weet niet hoeveel aangriip punten de oude naaf had, maar het eerste wat ik merkte bij mijn nieuwe fiets was het grote dode stuk bij aanzetten, misschien scheelt een 1x drivetrain en wielmaat ook nog (geen zin om over na te denken :lol: ) maar feit blijft dat op mijn nieuwe fiets 18 POE te weinig was. Daarom zit er nu ook een Hope Pro 4 met 44 POE in en ben ik daar erg blij mee :)
Dat is sowieso een fantastische naaf. Als ik een ander wielset laat maken dan is de kans groot dat ik die naaf ga gebruiken. Gewoon om eens wat anders te rijden. Maar vooralsnog is het 54T rrrrrratchet :D :D
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Hier ook een originele 54t, reed hiervoor met 18.. ik vond de vrije slag te groot. Das met een 54t wel weg :D ze kunnen een hoop lawaai maken maar als je ze netjes in het vet zet valt dat allemaal nog wel mee.
Ik ben mij er eentje...
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

D-man schreef: do 22 augustus 2019, 17:03 Hier ook een originele 54t, reed hiervoor met 18.. ik vond de vrije slag te groot. Das met een 54t wel weg :D ze kunnen een hoop lawaai maken maar als je ze netjes in het vet zet valt dat allemaal nog wel mee.
Dat klopt! En dan gaan ze ook langer mee. Ze zijn wel vrij eenvoudig te servicen. Ondanks dat denk ik toch dat ik voor de 36T ga de volgende keer. Ik weet niet of die 3,4 graden verschil goed merkbaar is ( en anders vetten we die 36T niet zo goed in.. :D :D )
Omdraaien kan altijd nog!
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Ik heb ze ook binnen :D . Vandaag monteren en volgende week eens proberen, helaas kom ik dit weekend niet aan fietsen toe.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

JMA1992 schreef: do 22 augustus 2019, 17:05
D-man schreef: do 22 augustus 2019, 17:03 Hier ook een originele 54t, reed hiervoor met 18.. ik vond de vrije slag te groot. Das met een 54t wel weg :D ze kunnen een hoop lawaai maken maar als je ze netjes in het vet zet valt dat allemaal nog wel mee.
Dat klopt! En dan gaan ze ook langer mee. Ze zijn wel vrij eenvoudig te servicen. Ondanks dat denk ik toch dat ik voor de 36T ga de volgende keer. Ik weet niet of die 3,4 graden verschil goed merkbaar is ( en anders vetten we die 36T niet zo goed in.. :D :D )
Klopt! Ik heb het niet perse voor de ratel al heb ik ze wel 1 rondje vetloos gereden... mensen worden direct nerveus als je achter ze zit dan haha!

Ik kon dit setje via via voor een heel net prijsje krijgen... anders had ik ook de 36 gepakt. Ik had contact gehad met DT en zij adviseerden zelfs een 36 en niet de 54 voor de mountainbike ivm slijtage...
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie