DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Wordt en wel simpel van.

https://www.bike24.com/p2301949.html

"DT Swiss Upgrade Kit SL Star Ratchet Hubs to 36 Engagement Points - HWTXXX00NSK36S"
-> manufacturer item code: HWDXXX00N2884S

Kan toch niet zo zijn dat je het moet bestellen en dan een magneet niet gebruiken om er achter te komen wat het is...
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ikke001 schreef: vr 21 mei 2021, 15:43 Wordt en wel simpel van.

https://www.bike24.com/p2301949.html

"DT Swiss Upgrade Kit SL Star Ratchet Hubs to 36 Engagement Points - HWTXXX00NSK36S"
-> manufacturer item code: HWDXXX00N2884S

Kan toch niet zo zijn dat je het moet bestellen en dan een magneet niet gebruiken om er achter te komen wat het is...
Even afgezien van wat er op verschillende sites staat, superlight = uitgehold gehard staal.
Aluminium, in welke legering dan ook is volledig ongeschikt voor deze zwaarbelaste toepassing en wordt daar dus ook niet voor gebruikt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heb al het voorgaande gelezen, heb de 54t rachet op mijn roval control sl wielen. Deze heb ik nu 1.5 jaar en ongeveer 6000km erop zitten. Ik heb ze nog nooit ge-serviced (moet ik toch maar eens gaan doen😳)
Maar tot nu toe werkt t bij mij allemaal perfect.
Maar met ook maar een licht ventje. Wel kan ook ik het verschil be-amen tussen de oude 18t en de 54t. Met name bij aanzetten en ff terugtrappen op wortelklimmetjes. Is het verschil tussen 36t en 54t erg merkbaar??
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Antwoorden:
- bike-discount -> staal
- bike24 -> geen idee

Aangezien ik bij bike-discount ga bestellen is de keuze gemaakt :)

Ik blijf wel nieuwsgierig naar ervaringen met de ZTTO ratchets. Maar gezien de weinige reacties, zal het antwoord wel in het midden blijven.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan me ook niet voorstellen dat er alu gebruikt wordt voor een ratchet, net wat Mad Wally zegt.
Staal met een hardingsproces ligt voor de hand, zoals altijd bij tandwielen die in elkaar grijpen en die grote krachten moeten verwerken.

Daar kunnen ook eventuele kwaliteitsverschillen ontstaan: de precisie waarmee de tandjes gevormd zijn, de kwaliteit van het gebruikte staal en de kwaliteit van het hardingsproces.
En als er sowieso staal gebruikt is kan er alleen gewicht bespaard worden door minder materiaal te gebruiken (wat mij persoonlijk in een dergelijke toepassing zinloos lijkt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 27 mei 2021, 15:08 En als er sowieso staal gebruikt is kan er alleen gewicht bespaard worden door minder materiaal te gebruiken (wat mij persoonlijk in een dergelijke toepassing zinloos lijkt).
Het besparen van gewicht is zeker heel zinvol, niet vanwege de gewichts besparing an sich, maar omdat de rachets met een hoge frequentie in en uit elkaar gaan. Als de ratchets te zwaar zijn zullen ze moeite hebben goed te volgen wat er toe kan leiden dat ze slecht grijpen en beschadigen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mad Wally schreef: do 27 mei 2021, 15:43
kermit schreef: do 27 mei 2021, 15:08 En als er sowieso staal gebruikt is kan er alleen gewicht bespaard worden door minder materiaal te gebruiken (wat mij persoonlijk in een dergelijke toepassing zinloos lijkt).
Het besparen van gewicht is zeker heel zinvol, niet vanwege de gewichts besparing an sich, maar omdat de rachets met een hoge frequentie in en uit elkaar gaan. Als de ratchets te zwaar zijn zullen ze moeite hebben goed te volgen wat er toe kan leiden dat ze slecht grijpen en beschadigen.
Iets sterkere veer?

Het zijn geen zware onderdeeltjes, en er staan grote krachten. Ik denk dat je met een FEA dit goed kan analyseren en optimaliseren. Of het gewicht veel zal uitmaken vraag ik me af 20-30 gr??

Ik heb er sinds een week 36T orig DT Swiss er in upgrade van 18T. Omdat ik via het forum tegen redelijke prijs kon kopen. Je moet er op letten dan merk je het, maar geen dag en nacht verschil. Het rijdt wel iets prettiger.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hier stond een advertentie voor een 36t op marktplaats.

Is niet mijn advertentie, slechts een tip
Laatst gewijzigd door Elvander op vr 28 mei 2021, 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees nu 18t en 30 euro :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dan heeft een forumlid vast toegeslagen en is de advertentie aangepast.

Ik wijzig mijn bericht.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Ik ben er blij mee :-D
Lastig te beschrijven, maar het voelt als vanouds. Ik zal er niet sneller mee zijn (totaal onbelangrijk) maar het voelt beter als met de 18t, vertrouwd. Het geluid vind ik ook wel een pluspuntje. Al denk ik dat mijn wiel een onbalans heeft. Het geluid is rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Dus als er een goede wielenbouwer is in omgeving zoetermeer die wat tijd over heeft dan hou ik me aanbevolen. :-q
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Grappig. Is me dan nog niet opgevallen met de 18t ratchet in de afgelopen 3 jaar. :roll: 18t is wel een stuk stiller, maar toch niet geluidloos. Mistery solved :bier:
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 juni 2021, 21:56 DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Bij mij doet ie gewoon rrrrrrrrrrrrrrrrrr, 36T orig DT Swiss. Ik denk dat er bij jouw vrijloop iets stuk is of versleten, of je beweegt je trappers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: zo 6 juni 2021, 20:48
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 juni 2021, 21:56 DT vrijloop doet altijd rrrrrr, rrrrrr, rrrrrr in plaats van rrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Bij mij doet ie gewoon rrrrrrrrrrrrrrrrrr, 36T orig DT Swiss. Ik denk dat er bij jouw vrijloop iets stuk is of versleten, of je beweegt je trappers.
Bij mij is de 54 ook heel gelijkmatig, maar ik heb het met de 18 ook wel eens anders gehad. Grote kans dat het te maken heeft met hoe gelijkmatig het vet is aangebracht in de vertanding tussen de Ratchet en de naaf.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie