DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schade valt wel mee, maar dit is wel na 1! rit.
Van een groot gedeelte vd tandjes zijn hoekjes af.
Op deze manier gaat het geen 500km mee.
Snap ik, het wordt er niet beter op.
Maar na jouw verhaal gelezen te hebben (zonder de fotos) had ik grotere schade verwacht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik kon de foto;s niet zien, blijkbaar zijn ze hol en waren ze niet gebroken.

Vreemd ik heb 18T en 36T en beide massiefm, niet hol.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hol of massief maakt niet uit voor dit soort schade, dat is puur het gebruikte materiaal icm hardingsproces.
Als dit na een rit al zo is gaat het inderdaad niet lang mee...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

het lijkt erop dat ze niet meer zijn wat t geweest is... mijn ervaring was echt goed.. maar deze vallen zo uit elkaar... ik zou dr niet nogmaals aan beginnen iig..
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hol is lichter en veert dus makkelijker terug.
Grijpt dus beter aan.

Ook verkeerd vet, of teveel of te weinig vet maakt het langzamer.
En bij langzaam terugveren grijpen de tandjes niet volledig in elkaar.
Ik zeg niet dat dit hier is gebeurd, maar de Chinezen gaan er wel naar vragen, denk ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Even een update over de ratchets na onderhoud:
36 tands van Ali;
- is magnetisch dus zeker geen aluminium,
- heeft ruim 500km in de plusbike gezeten; geen beschadigingen te zien.
54 tands van DT;
- is magnetisch dus zeker geen aluminium,
- heeft ruim 3000km in een fully gezeten; geen beschadigingen te zien.

Beide doen wat ik er van verwacht, ik vind ze een forse verbetering tov de 18 tands :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

uncle Cheese schreef: di 17 augustus 2021, 15:03 Even een update over de ratchets na onderhoud:
36 tands van Ali;
- is magnetisch dus zeker geen aluminium,
- heeft ruim 500km in de plusbike gezeten; geen beschadigingen te zien.
54 tands van DT;
- is magnetisch dus zeker geen aluminium,
- heeft ruim 3000km in een fully gezeten; geen beschadigingen te zien.

Beide doen wat ik er van verwacht, ik vind ze een forse verbetering tov de 18 tands :-q
Nee,nee, is alleen maar voor het geluid en t goedpraten van..... las ik in een ander draadje.😆
Ps. heb zelf een (originele) 54t en ben er dik tevreden over.Goed om te weten dat de 'ali' t ook goed doet.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Wie kan me vertellen aan welke kant die rode spacer moet, aan de naaf/wiel kant, of aan de body/casette kant?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je hebt hem toch ook uit elkaar gehaald?
Ik denk bij de freehub..... maar google weet dat vast ook.
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Nee niet uit elkaar elkaar gehaald. DT 36t eruit, ztto 54t erin. Die laatste komt met een rode spacer welke DT niet heeft en voor mij niet helder aan welke kant die spacer moet komen. Het past ook aan beide kanten, dus op basis daarvan weet ik het ook niet.
Google uiteraard (uitgebreid) geprobeerd. Niet voor niks dat ik de vraag hier alsnog stel :wink:
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Kan dit iets te maken hebben met de 240S EXP? Daar zit aan de freehub kant wel een spacer zie onder.

Ik heb geen idee hoe je de naaf kant ratchet er uit zou moeten krijgen, maar dat terzijde.

Ofwel: die ring heb je wss niet nodig. Bij mijn 240S zit ie er in elk geval NIET in.


https://www.velozine.nl/nieuws/dt-swiss ... af-nu-exp/
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Thanks.
Echter de 350 naaf (iig niet het type wat ik heb) is niet exp. Wat ik begrepen heb is dat het verschil tussen DT en ZTTO ratchets is, is dat die eerste massief is en die tweede hol. Door dat holle zouden de ratchets niet voldoende naar buiten gedrukt worden, waardoor de kans bestaat dat ze altijd gelokt blijven, ook op het moment dat er vrijloop (ratel) zou moeten zijn. Ik begrijp dat die spacer zorgt dat het kransje dus voldoende naar buiten gedrukt wordt. Wat mij dus alleen niet duidelijk is, is of het uitmaakt aan welke kant dat gebeurd.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

die rode spacer is voor de EXP hubs inderdaad.
Dan gewoon niet monteren.

Kijk even of de veren gelijk zijn. Anders gewoon de oude gebruiken
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Ik heb gewoon gelijk een Hope naaf genomen, dat scheelt minstens 10 forumpagina's
jpandriesse
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 29 juni 2022, 20:59
Mijn mountainbike: Canyon - Neuron

Tja, je kan ook thuis op de bank blijven zitten, dat is nog veel veiliger.
Sommigen houden gewoon van een beetje experimenteren, onderdeel van de hobby zeg maar.
Met vriendelijke groet,
Joris


Show your stuff: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... p?t=155124
Plaats reactie