DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

ZTTO geeft zelf al aan dat de 60t eigenlijk niet de betrouwbaarheid heeft die men wil maar dat ze het toch maken omdat de vraag maar bleef komen. Ik zou denken dat tussen een 54t en 60t geen wereld van verschil zit wat betreft maakbaarheid. Dit is dus blijkbaar de grens wat men kan. Wederom kom ik dan weer uit op de 36t. En normaal zou ik dan kiezen voor staal vanwege duurzaamheid. Als echter de randen al verder afgerond zijn bij ZTTO vanwege de technische beperking, is dit strikt genomen in vergelijk met de alu van DT dus al verder 'versleten'.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Kwam deze ook nog tegen: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... technology
In the development of an optimal freehub system we believe that three factors have to be considered: reliability, weight and points of engagement. But you must bear in mind that there is a trade-off between all of these three dimensions.

If we were to introduce a system with more points of engagement we would need to enlarge the construction of the hub, which eventually would lead to a significantly higher weight.

However, rather than minimizing the engagement angle, the overall performance of the system must be maximized. We still believe that a system with 36 points of engagement represents the best optimization within this three dimensional perspective in terms of reliability, weight and points of engagement.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Heb ook ooit eens contact gehad met DT.. voor mtb adviseerden ze toen Max 36t ivm slijtage... ik rijd al geruime tijd met originele en ztto 54t in de verschillende wielsets en dat gaat perfect maar fair enough dt adviseerde 36
Knakker29 schreef: do 20 mei 2021, 19:21 Kwam deze ook nog tegen: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheel ... technology
In the development of an optimal freehub system we believe that three factors have to be considered: reliability, weight and points of engagement. But you must bear in mind that there is a trade-off between all of these three dimensions.

If we were to introduce a system with more points of engagement we would need to enlarge the construction of the hub, which eventually would lead to a significantly higher weight.

However, rather than minimizing the engagement angle, the overall performance of the system must be maximized. We still believe that a system with 36 points of engagement represents the best optimization within this three dimensional perspective in terms of reliability, weight and points of engagement.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Het is de klassieke driehoek.
In dat opzicht zou je zeggen dat als gewicht niet belangrijk is dat staal in plaats van alu een goed idee zou moeten zijn.

En toch kies ik voor DT. Waarom? Omdat ik eigenlijk geen zin heb om weken te moeten wachten :roll:
Ik blijf wel benieuwd naar de ervaringen met ZTTO ratchets, m.n. 36t.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 240 kwam met een uitgeholde 18t ratchet. Lekker licht.
(Dat had voor mij ook best 36 (staal) mogen zijn)

36 vind ik in de praktijk voldoende, meer is leuk, maar niet als het ten koste van de betrouwbaarheid gaat.
De afmeting vd ratchet ligt vast, dus meer tandjes betekent meer, maar kleinere, minder diepe tandjes. Waar half aangeijpen bij 18t nog voldoende is, geeft dat bij 54t te weinig houvast.

Mijn LTHT heeft 72 clicks en mn singlespeed 88. (allemaal met pallen heel andere naven)
Dat klinkt lekker, maar alles meer dan 36 voel ik niet tijdens het fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ikke001 schreef: do 20 mei 2021, 21:15 Het is de klassieke driehoek.
In dat opzicht zou je zeggen dat als gewicht niet belangrijk is dat staal in plaats van alu een goed idee zou moeten zijn.

En toch kies ik voor DT.
Waar komt die hardnekkige fabel vandaan dat deze van alu zijn. Nogmaals, dat zijn ze niet!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mad Wally schreef: do 20 mei 2021, 23:22
Ikke001 schreef: do 20 mei 2021, 21:15 Het is de klassieke driehoek.
In dat opzicht zou je zeggen dat als gewicht niet belangrijk is dat staal in plaats van alu een goed idee zou moeten zijn.

En toch kies ik voor DT.
Waar komt die hardnekkige fabel vandaan dat deze van alu zijn. Nogmaals, dat zijn ze niet!
Er zijn veel uiitvoeringen, afhankelijk van ds naaf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 mei 2021, 23:25
Mad Wally schreef: do 20 mei 2021, 23:22

Waar komt die hardnekkige fabel vandaan dat deze van alu zijn. Nogmaals, dat zijn ze niet!
Er zijn veel uiitvoeringen, afhankelijk van ds naaf.
We praten hier over de ratchets…
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja hier ook
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 mei 2021, 23:57 Ja hier ook
18t massief en 36/54t “superlight” oftewel hol voor gewichtsbesparing.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Mad Wally schreef: do 20 mei 2021, 23:22
Ikke001 schreef: do 20 mei 2021, 21:15 Het is de klassieke driehoek.
In dat opzicht zou je zeggen dat als gewicht niet belangrijk is dat staal in plaats van alu een goed idee zou moeten zijn.

En toch kies ik voor DT.
Waar komt die hardnekkige fabel vandaan dat deze van alu zijn. Nogmaals, dat zijn ze niet!
Zal aan mijn zoek skils liggen, maar DT 36t kom ik alleen tegen als SL in alu en hol. Als het er bij staat. Bij DT vindt ik al helemaal niets daarover.
Voorkeur is staal, want gewicht interesseert me niets, dus ik zie de link graag tegemoet.

Edit:
Toch nog even beter gezocht, wilde het toch weten.

HWDXXX00N2884S: Bij R2 zegt men dat het van staal is.
HWTXXX00NSK36S : Lijkt van Alu te zijn
Handig dat ze het materiaal zelden op de site vermelden.
Is er een lijst van DT zelf met art.nummers?
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De tandem uitvoering is van staal ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Op BC staat er naast de SL versie een "hard chrome plated" versie.
https://www.bike-components.de/en/DT-Sw ... ted-p7970/

Het zou kunnen dat het op best wat plaatsen niet goed staat, maar er zijn volgens mij wel verschillende uitvoeringen zoals bovenstaande.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als ik er een gekocht had die bij aankomst van alu bleek te zijn dan ging deze linea recta terug op de post.

Ik heb na m'n debacle met een Ali ratchet, ook staal, echt goed gezocht naar alle opties. Alleen maar stalen ratchets gezien toen.
Ik ben wel benieuwd waar men dan een alu versie tegenkomt want ik zie ze niet.

Edit: niet naar 18t gekeken toen trouwens.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Ik heb het wel over de 36t. De 18t is van staal.

Zoek maar op HWTXXX00NSK36S, verschillende sites melden alu. Of dat klopt is een ander verhaal.
Net zoals bij het andere nummer, daar lees je staal.

Voor beide geldt, ALS het wordt vermeld.

Er moet toch een lijst zijn van DT zou je denken...
Ik ga maar eens mailen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Plaats reactie