heb ook weleens met ernie frieke gemaild over een wielset, hij adviseerde ook de 36, bij de 54 is de kans groter dat er tandjes afbreken.
Maar het ligt denk ik voor een groot deel aan je rijstijl
DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Kun je nagaan.. op de racefiets grijp je natuurlijk niet zo vaak aan als op de mtb. Ik heb hem ook eenmalig.D-man schreef: ↑vr 23 augustus 2019, 14:03Klopt! Ik heb het niet perse voor de ratel al heb ik ze wel 1 rondje vetloos gereden... mensen worden direct nerveus als je achter ze zit dan haha!
Ik kon dit setje via via voor een heel net prijsje krijgen... anders had ik ook de 36 gepakt. Ik had contact gehad met DT en zij adviseerden zelfs een 36 en niet de 54 voor de mountainbike ivm slijtage...
Veel plezier er mee hoor
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Ja maar dat is met meer high end spullen zo hoor. Daarom is voor mij de glans er ook een beetje af. Als je gesponsord wordt is het niet erg om elke zes weken een ratchet te vervangen maar als je die zelf moet kopen word je niet gelukkig.Snelle Buffer schreef: ↑vr 23 augustus 2019, 20:13 dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ?
Omdraaien kan altijd nog!
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
In theorie.. in de praktijk zal het voor de gemiddelde biker wel meevallen en gaat een 54T ook gewoon een paar jaar meeSnelle Buffer schreef: ↑vr 23 augustus 2019, 20:13 dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Is wel afhankelijk van hoe je rijdt denk ik. Afstand rijden of intervallen maakt een hoop verschil. Ik ben van mening dat als je hem goed vet houd dat hij wel even mee moet gaan. Zodra hij mooi gaat klinken eigenlijk weer even smeren. Is wel een beetje jammer van het geluid maar wel goed voor de duurzaamheid.Prulleman schreef: ↑vr 23 augustus 2019, 20:23In theorie.. in de praktijk zal het voor de gemiddelde biker wel meevallen en gaat een 54T ook gewoon een paar jaar meeSnelle Buffer schreef: ↑vr 23 augustus 2019, 20:13 dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ?
Eigenlijk zouden ze die Ratchets gewoon van RVS moeten maken. Dan maar 25 gr zwaarder.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4333
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Nee joh....... we kunnen alles wel weer an staal gaan maken
Op de racer heb ik de 36 en dat is prima na 10k nog geen zichtbare slijtage, daarvan is 2k hooggebergte.
Hier in nl op de racer slijt het natuurlijk amper.
Ik vind wel dat na een 1000km in het hooggebergte ze wel wat vet kunnen gebruiken.
Op de racer heb ik de 36 en dat is prima na 10k nog geen zichtbare slijtage, daarvan is 2k hooggebergte.
Hier in nl op de racer slijt het natuurlijk amper.
Ik vind wel dat na een 1000km in het hooggebergte ze wel wat vet kunnen gebruiken.
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
[quote=Cube-Elite]
Nee joh....... we kunnen alles wel weer an staal gaan maken [/quote]
Ik neem aan dat de ratchets van (gehard?) staal zijn? Kan me niet voorstellen dat er alu in zo'n toepassing gebruikt wordt.
Als je ratchets èn een serieuze ratel wilt moet je Syntace naven kopen
Daar is zelfs een "silencer" kitje voor te koop, met andere veren en speciaal vet (van Syntace zelf). Ik had op m'n Banshee geen bel, even pedalen stilhouden was altijd genoeg om anderen te waarschuwen
Nee joh....... we kunnen alles wel weer an staal gaan maken [/quote]
Ik neem aan dat de ratchets van (gehard?) staal zijn? Kan me niet voorstellen dat er alu in zo'n toepassing gebruikt wordt.
Als je ratchets èn een serieuze ratel wilt moet je Syntace naven kopen
Daar is zelfs een "silencer" kitje voor te koop, met andere veren en speciaal vet (van Syntace zelf). Ik had op m'n Banshee geen bel, even pedalen stilhouden was altijd genoeg om anderen te waarschuwen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Vandaag de eerste tocht gemaakt en het verschil is overduidelijk. Van een stille naaf naar een duidelijk hoorbaar zzzzzzzzzzzzzzzzz. De overige weggebruikers vliegen nog net niet aan de kant. Belangrijker is dat ik het verschil in aangrijpen echt merk, vandaag geen kunst en vliegwerk nodig gehad bij de wortelklimmetjes en ik zat zowat op het achterwiel van mijn buurman.
Ik ben blij met deze upgrade maar geloof niet dat ik m snel op mijn plusbike door ga voeren, daar fiets ik echt anders mee. Eerst maar eens de duurzaamheid in deze afwachten.
Ik ben blij met deze upgrade maar geloof niet dat ik m snel op mijn plusbike door ga voeren, daar fiets ik echt anders mee. Eerst maar eens de duurzaamheid in deze afwachten.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Goed om te horen! Vooral met klimmen is het inderdaad merkbaar. Ik heb deze ervaring ook gehad, tot ik overstapte op een ovaal kettingblad. Toen werd de wauw factor iets minder, maar misschien ben ik ook wel té gewend. Ik rij er inmiddels al meer dan een half jaar mee en tot dusver geen problemen en het ziet er nog prachtig uit. Ik onderhoud de boel met regelmaat.uncle Cheese schreef: ↑wo 28 augustus 2019, 21:55 Vandaag de eerste tocht gemaakt en het verschil is overduidelijk. Van een stille naaf naar een duidelijk hoorbaar zzzzzzzzzzzzzzzzz. De overige weggebruikers vliegen nog net niet aan de kant. Belangrijker is dat ik het verschil in aangrijpen echt merk, vandaag geen kunst en vliegwerk nodig gehad bij de wortelklimmetjes en ik zat zowat op het achterwiel van mijn buurman.
Ik ben blij met deze upgrade maar geloof niet dat ik m snel op mijn plusbike door ga voeren, daar fiets ik echt anders mee. Eerst maar eens de duurzaamheid in deze afwachten.
Omdraaien kan altijd nog!
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Ik rij al jaren alleen maar ovaal, ook op de racer en zelfs op de woon werkverkeer fiets . Morgen neem ik de plusbike mee en die heeft nog 18 tands ratchets. Ik ben benieuwd naar het verschil
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
Dat zal wel aanzienlijk zijn! Ovaal is buitengewoon. Rij daar nu pas een maand of 4 mee maar het is echt fantastisch.uncle Cheese schreef: ↑vr 30 augustus 2019, 16:54 Ik rij al jaren alleen maar ovaal, ook op de racer en zelfs op de woon werkverkeer fiets . Morgen neem ik de plusbike mee en die heeft nog 18 tands ratchets. Ik ben benieuwd naar het verschil
Omdraaien kan altijd nog!