DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

heb ook weleens met ernie frieke gemaild over een wielset, hij adviseerde ook de 36, bij de 54 is de kans groter dat er tandjes afbreken.
Maar het ligt denk ik voor een groot deel aan je rijstijl
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

D-man schreef: vr 23 augustus 2019, 14:03
JMA1992 schreef: do 22 augustus 2019, 17:05

Dat klopt! En dan gaan ze ook langer mee. Ze zijn wel vrij eenvoudig te servicen. Ondanks dat denk ik toch dat ik voor de 36T ga de volgende keer. Ik weet niet of die 3,4 graden verschil goed merkbaar is ( en anders vetten we die 36T niet zo goed in.. :D :D )
Klopt! Ik heb het niet perse voor de ratel al heb ik ze wel 1 rondje vetloos gereden... mensen worden direct nerveus als je achter ze zit dan haha!

Ik kon dit setje via via voor een heel net prijsje krijgen... anders had ik ook de 36 gepakt. Ik had contact gehad met DT en zij adviseerden zelfs een 36 en niet de 54 voor de mountainbike ivm slijtage...
Kun je nagaan.. op de racefiets grijp je natuurlijk niet zo vaak aan als op de mtb. Ik heb hem ook eenmalig.

Veel plezier er mee hoor 😃
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Mijn 18t zagen er na 4,5 jaar nog als nieuw uit. Zo hard slijten die dingen dus niet volgens mij?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

nielsvo schreef: vr 23 augustus 2019, 15:51 Mijn 18t zagen er na 4,5 jaar nog als nieuw uit. Zo hard slijten die dingen dus niet volgens mij?
Van de 18T zijn de 'lamellen' groter. Op dezelfde afmeting schijf zitten namelijk 54,36 of 18 tandjes. Hoe groter de lamellen hoe beter de duurzaamheid.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

:o dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ? :-?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Snelle Buffer schreef: vr 23 augustus 2019, 20:13 :o dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ? :-?
Ja maar dat is met meer high end spullen zo hoor. Daarom is voor mij de glans er ook een beetje af. Als je gesponsord wordt is het niet erg om elke zes weken een ratchet te vervangen maar als je die zelf moet kopen word je niet gelukkig.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 23 augustus 2019, 20:13 :o dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ? :-?
In theorie.. in de praktijk zal het voor de gemiddelde biker wel meevallen en gaat een 54T ook gewoon een paar jaar mee
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Prulleman schreef: vr 23 augustus 2019, 20:23
Snelle Buffer schreef: vr 23 augustus 2019, 20:13 :o dus op de duurdere wielen met 54T zijn sneller aan hun einde (duurzaamheid) dan de goedkopere 18of 36T ? :-?
In theorie.. in de praktijk zal het voor de gemiddelde biker wel meevallen en gaat een 54T ook gewoon een paar jaar mee
Is wel afhankelijk van hoe je rijdt denk ik. Afstand rijden of intervallen maakt een hoop verschil. Ik ben van mening dat als je hem goed vet houd dat hij wel even mee moet gaan. Zodra hij mooi gaat klinken eigenlijk weer even smeren. Is wel een beetje jammer van het geluid maar wel goed voor de duurzaamheid.

Eigenlijk zouden ze die Ratchets gewoon van RVS moeten maken. Dan maar 25 gr zwaarder.
Omdraaien kan altijd nog!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nee joh....... we kunnen alles wel weer an staal gaan maken :-D

Op de racer heb ik de 36 en dat is prima na 10k nog geen zichtbare slijtage, daarvan is 2k hooggebergte.
Hier in nl op de racer slijt het natuurlijk amper.

Ik vind wel dat na een 1000km in het hooggebergte ze wel wat vet kunnen gebruiken.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

nielsvo schreef: vr 23 augustus 2019, 15:51 Mijn 18t zagen er na 4,5 jaar nog als nieuw uit. Zo hard slijten die dingen dus niet volgens mij?
Komt door jouw soepele en elegante rijstijl, vriend! :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

[quote=Cube-Elite]
Nee joh....... we kunnen alles wel weer an staal gaan maken :-D [/quote]

Ik neem aan dat de ratchets van (gehard?) staal zijn? Kan me niet voorstellen dat er alu in zo'n toepassing gebruikt wordt.

Als je ratchets èn een serieuze ratel wilt moet je Syntace naven kopen ;-)
Daar is zelfs een "silencer" kitje voor te koop, met andere veren en speciaal vet (van Syntace zelf). Ik had op m'n Banshee geen bel, even pedalen stilhouden was altijd genoeg om anderen te waarschuwen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Vandaag de eerste tocht gemaakt en het verschil is overduidelijk. Van een stille naaf naar een duidelijk hoorbaar zzzzzzzzzzzzzzzzz. De overige weggebruikers vliegen nog net niet aan de kant. Belangrijker is dat ik het verschil in aangrijpen echt merk, vandaag geen kunst en vliegwerk nodig gehad bij de wortelklimmetjes en ik zat zowat op het achterwiel van mijn buurman.

Ik ben blij met deze upgrade maar geloof niet dat ik m snel op mijn plusbike door ga voeren, daar fiets ik echt anders mee. Eerst maar eens de duurzaamheid in deze afwachten.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

uncle Cheese schreef: wo 28 augustus 2019, 21:55 Vandaag de eerste tocht gemaakt en het verschil is overduidelijk. Van een stille naaf naar een duidelijk hoorbaar zzzzzzzzzzzzzzzzz. De overige weggebruikers vliegen nog net niet aan de kant. Belangrijker is dat ik het verschil in aangrijpen echt merk, vandaag geen kunst en vliegwerk nodig gehad bij de wortelklimmetjes en ik zat zowat op het achterwiel van mijn buurman.

Ik ben blij met deze upgrade maar geloof niet dat ik m snel op mijn plusbike door ga voeren, daar fiets ik echt anders mee. Eerst maar eens de duurzaamheid in deze afwachten.
Goed om te horen! Vooral met klimmen is het inderdaad merkbaar. Ik heb deze ervaring ook gehad, tot ik overstapte op een ovaal kettingblad. Toen werd de wauw factor iets minder, maar misschien ben ik ook wel té gewend. Ik rij er inmiddels al meer dan een half jaar mee en tot dusver geen problemen en het ziet er nog prachtig uit. Ik onderhoud de boel met regelmaat.
Omdraaien kan altijd nog!
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Ik rij al jaren alleen maar ovaal, ook op de racer en zelfs op de woon werkverkeer fiets :lol: . Morgen neem ik de plusbike mee en die heeft nog 18 tands ratchets. Ik ben benieuwd naar het verschil :winkie:
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

uncle Cheese schreef: vr 30 augustus 2019, 16:54 Ik rij al jaren alleen maar ovaal, ook op de racer en zelfs op de woon werkverkeer fiets :lol: . Morgen neem ik de plusbike mee en die heeft nog 18 tands ratchets. Ik ben benieuwd naar het verschil :winkie:
Dat zal wel aanzienlijk zijn! Ovaal is buitengewoon. Rij daar nu pas een maand of 4 mee maar het is echt fantastisch.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie