Nou nou, reed je eerst met vierkante kettingwielen dan?JMA1992 schreef: ↑vr 30 augustus 2019, 16:58Dat zal wel aanzienlijk zijn! Ovaal is buitengewoon. Rij daar nu pas een maand of 4 mee maar het is echt fantastisch.uncle Cheese schreef: ↑vr 30 augustus 2019, 16:54 Ik rij al jaren alleen maar ovaal, ook op de racer en zelfs op de woon werkverkeer fiets . Morgen neem ik de plusbike mee en die heeft nog 18 tands ratchets. Ik ben benieuwd naar het verschil
DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
Off topic, of eigenlijk niet helemaal
Mijn plusbike vs fully: 14,5 vs 10,5 kg en dat merk je heel goed. Met de plusbike is het een kwestie van de flow er in houden. Na afremmen wordt je "gestraft" met het moeizamere optrekken. Als je niet voorop (of alleen) fietst is het doorlopend anticiperen, proberen niet af te hoeven remmen en dus eerder niet meer trappen om daarna op snelheid weer mee te gaan trappen. Hier viel het verschil in dode slag vooral op.
Wat me ook opviel was het "kloink" van het aangrijpen bij degene die veel voor mij fietste. Hier de relatie met ovale bladen die de kracht wat gelijkmatiger overbrengen. Was me jaren geleden al opgevallen bij een steile klim over een schotterpad, dezelfde fietsmaat als hierboven met zijn 29" en ronde bladen een slip bij aanzetten van iedere trap waar ik met mijn 26" met Q ring altijd grip had.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 852
- Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
- Mijn mountainbike: Cube stereo 120
uncle Cheese schreef: ↑zo 1 september 2019, 09:30Off topic, of eigenlijk niet helemaal
Mijn plusbike vs fully: 14,5 vs 10,5 kg en dat merk je heel goed. Met de plusbike is het een kwestie van de flow er in houden. Na afremmen wordt je "gestraft" met het moeizamere optrekken. Als je niet voorop (of alleen) fietst is het doorlopend anticiperen, proberen niet af te hoeven remmen en dus eerder niet meer trappen om daarna op snelheid weer mee te gaan trappen. Hier viel het verschil in dode slag vooral op.
Wat me ook opviel was het "kloink" van het aangrijpen bij degene die veel voor mij fietste. Hier de relatie met ovale bladen die de kracht wat gelijkmatiger overbrengen. Was me jaren geleden al opgevallen bij een steile klim over een schotterpad, dezelfde fietsmaat als hierboven met zijn 29" en ronde bladen een slip bij aanzetten van iedere trap waar ik met mijn 26" met Q ring altijd grip had.
Dat klopt helemaal. Vooral dat stukje van de kloink. Die is nagenoeg weg. Om de redenen die je hierboven noemt ben ik terug gegaan naar 2.6 inch banden. Nu 60 km meer gereden en wat een verschil. Nog steeds bijzonder veel grip maar een flink stuk wendbaarder. Fantastisch.
Het grote voordeel van ovaal zit hem inderdaad in het klimmen. Ik doe best veel klimmen en merk dat dat een stuk beter gaat.
Omdraaien kan altijd nog!
Eigenlijk dus nog niet echt een antwoord op de vraag. Heeft iemand ervaring met de Chinese ratchets (bv ZTTO)?uncle Cheese schreef: ↑vr 16 augustus 2019, 11:23 Mijn DT 350 naaf is geleverd met de standaard 18punts ratchet. Ombouw naar een 36- of 52punts ratchet is mogelijk en zal de vrije slag merkbaar kleiner maken. Echter bij gebruik van originele DT onderdelen is dit een nogal prijzige aanpassing. Op Aliexpress worden ze ook voor Chinaprijzen aangeboden maar dit zal geen DT zijn.
Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze Ali ratchets en deze ervaring ook met ons wil delen
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
- Bonanza
- Pro Biker
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
- Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
- Contacteer:
Iemand was in het ‘gezocht’ forum alweer op zoek naar DT ratchets omdat de ali 54t doorslipte....Ikke001 schreef: ↑zo 16 mei 2021, 16:50Eigenlijk dus nog niet echt een antwoord op de vraag. Heeft iemand ervaring met de Chinese ratchets (bv ZTTO)?uncle Cheese schreef: ↑vr 16 augustus 2019, 11:23 Mijn DT 350 naaf is geleverd met de standaard 18punts ratchet. Ombouw naar een 36- of 52punts ratchet is mogelijk en zal de vrije slag merkbaar kleiner maken. Echter bij gebruik van originele DT onderdelen is dit een nogal prijzige aanpassing. Op Aliexpress worden ze ook voor Chinaprijzen aangeboden maar dit zal geen DT zijn.
Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze Ali ratchets en deze ervaring ook met ons wil delen
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04
De 54 tands durfde ik niet aan maar de ALI 36 tands heb ik nu een 500km op de plus bike zitten. Tot dusverre zonder problemen maar ik heb m nog niet open gemaakt dus over slijtage kan ik nog niets zeggen.Ikke001 schreef: ↑zo 16 mei 2021, 16:50Eigenlijk dus nog niet echt een antwoord op de vraag. Heeft iemand ervaring met de Chinese ratchets (bv ZTTO)?uncle Cheese schreef: ↑vr 16 augustus 2019, 11:23 Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze Ali ratchets en deze ervaring ook met ons wil delen
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt
-
- Pro Biker
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
That's me! Had een set Ztto M1 boost naven gekocht en ingespaakt. Deze hebben standarlard de 54t ratchets. Naven zien er goed uit, maar na 10km Rhenen slipte de ratchet door. Geen al te beste ervaring dus.. Er is een 36t ratchet uit China onderweg, ben nog in gesprek met de shop over wie dat gaat betalen. Voor de zekerheid heb ik hier op het forum een 18t setje gekocht zodat ik dit weekend gegarandeerd weer kan fietsen.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Off topic: Gevoelsmatig zou ik voor de MTB voor 36t gaan. Het grootste verschil in engagement, vanaf 18t, is dan al gemaakt.
18t 20gr, 36t 10gr, 54t 6.6gr
On topic: Nog even afwachten of iemand er al langer ervaring mee heeft.
18t 20gr, 36t 10gr, 54t 6.6gr
On topic: Nog even afwachten of iemand er al langer ervaring mee heeft.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Gevoelsmatig zou ik voor een cruciaal onderdeel vooral voor stevig en betrouwbaar gaan (en niet voor goedkoop van ali)
Laatst gewijzigd door Knakker29 op zo 16 mei 2021, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Of het rommel is wil ik juist achterkomen. En goedkoop is het nog steeds niet, zeker niet voor Chinese begrippen.
Ik werk met genoeg Chinese bedrijven om te weten dat zeker niet alles troep is.
Ik werk met genoeg Chinese bedrijven om te weten dat zeker niet alles troep is.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
De holle versies staan inderdaad niet zo bekend om de duurzaamheid. Ik heb twee paar originele 36t binnen korte periode kapot getrapt. De financiële schade vond ik niet belangrijk, wel de onvoorspelbaarheid van het falen, de verpeste ritten, voettochten terug naar de auto en het gebrek aan vertrouwen waarmee je daarna nog met je wielen rijd. Dat mensen eens wat proberen snap ik en ik gun een ieder zijn eigen geluk en ellende, maar met een nogal kritisch element als een ratchet zou ik niet teveel gokken op de kwaliteit van ali.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 227
- Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46
ik heb een aantal Chinese onderdelen waaronder voorbladen en een heel frame maar voor deze durfde ik het toch niet aan.
was nog in de overweging om de oude 18T mee te nemen in de rugzak mocht de Chinese 52 het begeven. immers is dit zonder gereedschap te vervangen. de aanschaf is ook niet heel laag dus het verschil tussen origineel en chinees is klein.
maar dat vond ik een brug te ver. even gespaard en toch maar origineel gekocht. geeft een beter gevoel.
was nog in de overweging om de oude 18T mee te nemen in de rugzak mocht de Chinese 52 het begeven. immers is dit zonder gereedschap te vervangen. de aanschaf is ook niet heel laag dus het verschil tussen origineel en chinees is klein.
maar dat vond ik een brug te ver. even gespaard en toch maar origineel gekocht. geeft een beter gevoel.