DT 350 naaf en aliexpress 36/54 tands ratchets

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Mijn DT 350 naaf is geleverd met de standaard 18punts ratchet. Ombouw naar een 36- of 52punts ratchet is mogelijk en zal de vrije slag merkbaar kleiner maken. Echter bij gebruik van originele DT onderdelen is dit een nogal prijzige aanpassing. Op Aliexpress worden ze ook voor Chinaprijzen aangeboden maar dit zal geen DT zijn.

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met deze Ali ratchets en deze ervaring ook met ons wil delen :winkie:

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt :-q
Laatst gewijzigd door uncle Cheese op vr 2 juli 2021, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Eigenlijk wil je ipv tik tik tik ..... : zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz horen? :winkie:

Ben benieuwd, had naar de originele gekeken maar ging mij teveel kosten
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Wilde de upgrade ook doen,

orgineel DT Swiss vind ik een hoop geld voor dat onderdeel.

Chinees durf ik niet aan :P
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Op MTBR staan wat ervaringen. Zowel negatief (“het is kapot gegaan”) als Chinees Positief (“nog niet kapot gegaan”). Niet betrouwbaar dus, zou ik zeggen.

De originele kostten jaren geleden veel minder dan wat ze nu kosten valt me op. Ik was toen echt geen 70€ kwijt!
Het is hier geen ponykamp!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat kost het in CHina dan? Volgens mij bijna niets, dan prober je dat toch gewoon??
Je gaat hier toch geen zinnig antwoord krijgen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het kost in China ook nog best een paar centjes.
$37 voor de 36t
$48 voor de 54t

https://nl.aliexpress.com/item/32816958126.html

Ik zou de 36t kiezen, iets grovere tanden, gaat langer mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik heb nu de 54T ratchet. Gewoon omdat ik het een keer wilde hebben. Rijd prima, maar ik ben wel bang dat ie kapot gaat vanwege de hoge kosten. Mocht dat zo zijn dan denk ik dat ik eerder 36T overweeg. Die koop je volgens mij voor €45,00

Met ali ratchets nog geen ervaring, ik hoop dat ik nog laaaaang met deze kan doen. Toch ga ik dit draadje even volgen omdat ik het wel interessant vind. :-q
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is er met die 18t niet te rijden?
Geeft dat echt een vrije slag waar je last van hebt?

Ik heb weleens een wielsetje met DT ratchet vrijloop gehad, en mijn e-mtb is ook geleverd met 350 naven met ratchet. Geen idee met hoeveel tandjes... maar ook nooit het gevoel gehad dat ik iets mistte.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De 18t is prima en maakt het minste geluid.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de 1e versnelling merk je het wel als je 18 hebt ipv 36. Je trapt dan 1/3 pedaalslag door voordat de vrijloop pakt. Dat is bij wegrijden op een steil stuk (daarom sta je ook in 1e versnelling) erg hinderlijk. Je pedaal staat beneden voordat je op gang bent en dan val je stil.
Mijn ervaring is dat het vanaf 36 prima te doen is.

Ik las ergens dat jouw (Kermit) nieuwe wielset ook duidelijk eerder oppakt dan de oude. En dat is op de gravelracer, dus stel je voor dat je met de mtb op een steile singletrack staat.
De e-bike is een ander verhaal, de motor pakt het wel over als je aan het eind vd pedaalslag zit. Een gewone fiets heeft daar een dood punt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een (mijn) e-bike heeft zelfs twee vrijlopen, ook een in de motor :)
Die heeft overigens totaal geen vrije slag, de vrije slag die er is zit volledig in de naaf. (Off-topic nadeeltje, de ketting smeren wordt ineens veel onhandiger omdat-ie niet meer meedraait als je je pedaal achteruit draait).

Ik weet dat er een speciale e-mtb versie van de 350 naaf is, met versterkte as en (als DT verstandig is) een stalen freewheelbody. Maar dan zie je dat dacht ik ook terug op de naaf (sticker/opdruk) en bij mijn naaf zie ik verder geen specifieke aanduidingen dus ik vermoed dat het de standaard 350 naaf is. Die vrije slag voelt ook standaard, niet wezenlijk anders dan andere naven waarmee ik gereden heb. Geen idee welke ratchet erin zit...

De naaf van de gravelracer lijkt inderdaad erg snel op te pakken, maar daar heb ik nog niet meer dan een km mee gereden om wat foto's te kunnen maken :)
Overigens zie ik de voordelen wel van een naaf die zo min mogelijk vrije slag heeft, maar ik heb in vele jaren fietsen nog maar één keer met een wiel gereden waarbij ik het gevoel kreeg dat de vrije slag wel een tikje (te) groot was. Dat was met een instap-Fulcrum wieltje.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DT heeft van de 240 een tandem variant.
U
Ik gok dat dezelfde vrijloop ook in de e-bike variant zit.
Dat is met stalen vrijloop. De Ali-DT ratchets zijn trouwens ook van staal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Maar zou je die dan ook gebruiken in je naaf?
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zit aan die 54 te denken.
Stennis heeft er een, even zijn ervaringen afwachten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
uncle Cheese
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 25 januari 2009, 11:04

Hartelijk dank voor de reacties :-q ,

Ik heb een fully met een relatief laag bracket en raak met het pedaal wel eens de grond. Dit was voor aanschaf van deze fiets bekend bij mij en heb ik volledig geaccepteerd. Op zich is dit geen probleem en zorgt dit voor scherp blijven.
Waar het wel een "probleempje" vormt is bij een klimmetje op lage snelheid, vaak met wat wortels, waarbij je niet door wilt trappen om niet met het pedaal aan de grond te komen en dus een beetje terugtrapt. Dit kwam voorheen zelden voor maar nu ben ik vaak onderweg met mijn buurman en zijn snelheid is in deze gevallen net te laag voor mij en dus trap ik een stukje terug en juist dan merk ik de grote dode slag.

De 54 tands ratchet zit rond de €120 en dat gaat me toch wat te ver. Bij ali komt deze op €41 uit en daar komen nog een paar tientjes bij als het tegen zit. Ik heb de bestelling geplaatst, niet bij ali maar bij Mantel waar deze nu in de aanbieding staat voor €80 :winkie: (er zijn er nog 2 beschikbaar). Heb ik het deze week, het origineel, de garantie indien nodig en behoorlijk de zekerheid dat ik niet naar de tandarts hoef om een paar afgebroken tanden te laten repareren omdat mijn trapper plotseling doorsloeg.

Er zijn hier (nog?) geen eigen ervaringen geplaatst van de ali ratchets maar daar blijf ik wel benieuwd naar dus mocht iemand er een hebben, het delen van je ervaring hiermee wordt nog steeds op prijs gesteld.
Plaats reactie